menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnenplant sterft langzame dood

Ga naar meest recente reactie

Tessa.vdv

Tekst aangepast

Tessa.vdv

Hallo planten vrienden!

Ik ben gek op kamerplanten maar ben er nog niet zo kundig mee. Vandaar de titel, mijn kamerplant op onderstaande foto sterft naar mijn idee een langzame dood. Ik heb de plant einde van de zomer omgezet naar een groter verblijf met meer ruimte, verse nieuwe aarde er in, Hydro korrels op de bodem, eens in de zoveel tijd geeft ik pokon voeding voor binnen planten bij het water geven. Maar deze plant krijg ik niet onder controle. Te veel water, te weinig, verkeerde plek. Zeg het maar. Weet iemand hoe ik deze plant nog kan redden?

Dank alvast voor het meedenken

Tessa

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 21 oktober 2020 - 14:36
Tessa.vdv

Tessa.vdv

Extra bewijsstuk

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 21 oktober 2020 - 14:38
Patrikc

Patrikc

Krijgt hij ook licht ?
woensdag 21 oktober 2020 - 15:38
minouke
woensdag 21 oktober 2020 - 15:50
Tessa.vdv

Tessa.vdv

Ja hij krijgt licht, nooit direct maar dat was ook niet perse de bedoeling bij deze plant begreep ik. Het Intratuin artikel heb ik al eens gelezen maar ik kom er dan alsnog niet uit waar het probleem zit omdat ik meer en minder water en licht en verschillende stand plekken al geprobeerd heb..
donderdag 22 oktober 2020 - 10:47
Piet86

Piet86

Hij staat wel heel erg in het hoekje. Het lijkt ook alsof de bladeren het dichtst tegen de muur het het moeilijkst hebben. Op welke kant staat het raam?

Daarnaast blijft teveel water toch vaak een probleem. Je gebruikt geen binnenpot? Anders kun je de plant even optillen om te zien of er dan water in staat. Dit zorgt ook vaak voor de gele verkleuring die je ziet. Bij te weinig water gaan de bladeren heel overdreven hangen, dat lijkt bij jou niet het geval.

Je kunt dus proberen om de plant iets minder water te geven en tijdelijk op een iets lichter plekje te zetten. Er zijn ook appjes op je telefoon waarmee je een grove lichtmeting kunt doen. Op Android heb je bijvoorbeeld "Plant Light Meter". De Calathea staat op zijn best in de halfschaduw.
donderdag 22 oktober 2020 - 14:34
Tessa.vdv

Tessa.vdv

Dank voor het meedenken! De plant heeft aan beide kanten verwarming en ramen. Wel alles met gordijnen ertussen. Ik heb hem uit de binnen pot gehaald en de plant was eigenlijk droger dan droog.. Dus te veel water is denk ik het probleem niet. Ik heb nu onder het mom van het kan niet erger worden dan het nu al is een water badje gegeven en hij staat nu weer in nieuwe verse aarde. Ander plekje met meer licht zoek ik morgen met de licht app. Hopelijk kan ik de plant nog een beetje beter krijgen.
vrijdag 23 oktober 2020 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon