menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blad ontwikkeld niet verder

Ga naar meest recente reactie

HBHoekie

Tekst aangepast

HBHoekie

Beste allemaal,
Wij hebben een gezonde Strelitzia Nicolai die inmiddels een jaar in onze woonkamer voor het raam staat. Ik denk dat er nu zeker 7 tot 8 maanden een blad aan het ontwikkelen is dat maar niet uit komt. Sinds 4 maanden is er een tweede blad opgekomen dat zich ook niet verder ontwikkelt. We sproeien regelmatig om het blad vochtig en schoon te houden en verder steeds net zoveel water dat de grond licht vochtig is.

Weet iemand of we simpelweg nog meer geduld moeten hebben tot het blad uit komt?
Of dat er wellicht iets anders aan de hand is?

Groet Hugo

Ps. Komend voorjaar ben ik van plan de twee planten te splitsen en apart te verpotten, hij is een beetje scheef gezakt zoals je kan zien op de foto en op die manier kunnen ze verder groeien.
Ps2. Grammatica foutje in de titel, het is natuurlijk ontwikkelt

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 16 oktober 2020 - 11:55
Marei

Marei

Staat die wel licht genoeg?
Dit vond ik bij Google:
De Strelitzia is een kamerplant die het goed doet op een standplaats met veel licht. De plant heeft door deze plek, wel veel water nodig.
vrijdag 16 oktober 2020 - 12:26
Polplastron

Polplastron

Strelitzia zijn mijns inziens geen goede kamerplanten. 's Zomers hebben ze graag veel direct zonlicht en staan ze dus best buiten. 's Winters staan ze graag wat droger op een koele, lichte plek; een huiskamer voldoet meestal niet echt aan die eis.

De planten gaan nu in elk geval in rust; dus ik zou niets doen om de groei te stimuleren.

S. nicolai wordt trouwens een vrij grote plant die de doorsnee tuinbezitter niet zomaar even binnen en buiten krijgt (Ik heb al moeite met mijn S. reginae!)

Bij mij staan mijn twee S. reginae van het voorjaar tot einde oktober buiten in de volle zon. Ze krijgen tot halverwege de zomer regelmatig water en wat vloeibare bemesting.
Einde oktober verhuizen ze naar onze slaapkamer; deze is koel en er is veel licht door het vrij grote dakraam. Tot het voorjaar krijgen ze geen water meer. Meestal worden we voor deze inspanningen in februari-maart beloond met massa's bloemen. Dit is erg fijn om 's ochtends bij wakker te worden, zeker in het weekend!

Ze worden, eenmaal aan de groei, graag met rust gelaten. De wortels verstoren (door delen o.i.d.) gaat ten koste van de bloei. Ik zou dus zo weinig mogelijk gaan delen want dit is niet bevorderlijk voor de plant.

Groeten,

Pol
zondag 18 oktober 2020 - 11:51
shauniraquel

Shauniraquel

Bij onze strelitzia hebben we de dit soort nieuwe bladeren/stengels die niet open gingen zachtjes "los gemasseerd", of heel zachtjes met je nagel langs de blad rand op gaan, zodat deze los gaat zitten. Uiteindelijk klapt het blad dan zelf open.
woensdag 21 oktober 2020 - 10:46
HBHoekie

HBHoekie

Dank allemaal! Beide bladeren zijn inmiddels open! De eerste ging opeens vanzelf, een dag na het plaatsen van mijn bericht (Karma! )

Het tweede blad heb ik met de tip van @Shauniraquel open weten te krijgen! Tip is om van bovenaf te beginnen, eerst de bruine rand van het blad nat maken en dan heel zachtjes met je nagel over de bladrand te gaan zodat je eigenlijk het materiaal een beetje los maakt. Het blad komt dan vanzelf los en opent zich! Door bovenaan te beginnen kan je voorkomen dat het blad inscheurt wat kan gebeuren wanneer je onder of in het midden begint.

Dank allemaal!

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 21 oktober 2020 - 16:32
shauniraquel

Shauniraquel

Wat een prachtig blad is het! Vanaf boven beginnen is voor ons dan weer een mooie tip! Die van ons scheuren dus altijd bonvenin in...
donderdag 22 oktober 2020 - 08:43
Rop

Rop

Het klopt dat bladeren soms niet verder uitrollen. Er wordt geadviseerd om dan te sproeien, het komt doordat de lucht te droog is. Ik heb een andere truc. Ik heb een strook keukenrol nat gemaakt en over het deel gelegd wat niet open ging. Dit sproei ik dan 3 keer per dag. Na enkele dagen zie je het blad dan loskomen.
Veel succes.
woensdag 2 juni 2021 - 20:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon