menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke orchidee

Ga naar meest recente reactie

Thailien Leflere

Tekst aangepast

Thailien Leflere

Hey,

Voor moederdag kreeg ik een bloempot met 3 planten in, waaronder een orchidee. Die doet het echter niet zo goed. De plastic pot van de orchidee stond in de aarde waar de andere planten ook in staan. Die heb ik gisteravond uitgehaald en in een aparte stenen pot gezet. Toen ik die vanmorgen een badje gaf zag ik dat er zwarte beestjes onderaan de pot zaten en door het plastic waar de orchidee in zit zag ik witte puntjes kruipen. Zijn dit wortelluizen? Ik heb de stenen pot afgewassen met bruine zeep, en de orchidee daarna een ander plekje gegeven ver weg van andere planten. Kan ik die nog redden?
De orchidee heeft zachte bladeren, en de bloemen hangen halfstok. Wel nog geen bloemen afgevallen. Mijn moeder heeft dezelfde pot gekregen voor moederdag en heeft dezelfde problemen met de orchidee. De andere plantjes in de grote pot doen het overigens wel goed.
zaterdag 6 juni 2020 - 10:58
lilyboskat5

Lilyboskat5

Heb je ook foto’s van de orchidee en de beestjes ?
zaterdag 6 juni 2020 - 14:10
c j de k

C j de k

Terug gaan naar de zaak waar deze zijn gekocht , als alle twee het zelfde probleem hebben kun je dat gerust doen . Alleen jammer dat je de Orchidee er al hebt uitgehaald
zaterdag 6 juni 2020 - 21:37
Thailien Leflere

Thailien Leflere

Dit is wat er in zit.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 juni 2020 - 08:48
Thailien Leflere

Thailien Leflere

En dit is hoe de orchidee er nu uitziet. Ze ziet er niet heel rampzalig uit, maar ook niet bepaald goed. Lijkt ook geen water vast te houden. Gisterenochtend in een badje gezet en vanmorgen waren wortels terug grijs. Bladeren hangen ook slap.

Ik heb de orchidee er uit gehaald omdat de andere plantjes in het stukje er nog perfect uitzien. Wou niet dat die ook last gingen krijgen.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 juni 2020 - 08:51
Marei

Marei

Zie ik dat nou goed???? Staat die plant in het water? Die is sowieso al veel en veel te nat en gaat dood door verstikking! Daar wijzen ook die beestjes op!
Je kunt over dit soort problemen van alles vinden in het tuinforum. Ook hoe je water moet geven.
zondag 7 juni 2020 - 12:09
Thailien Leflere

Thailien Leflere

Nee hoor, staat enkel in het water om een badje te geven. Maximum kwartiertje. Water wat in de sierpot staat op de foto is omdat ik niet lang genoeg laten uitdruppen had na het badje. Wortels zijn gewoon groen na het badje en niet bruin. Dus krijgt niet teveel water. Mijn orchideeën krijgen ook pas water als wortels grijs worden.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 juni 2020 - 12:30
Marei

Marei

Ja, die kluit ziet er niet echt verkeerd uit. Alleen die zwarte smurrie onderin de pot is niet oké. Die zou ik er uit halen, de wortels laten drogen en de plant in schone, droge bark zetten.
zondag 7 juni 2020 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon