menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Yucca hangt slap na verpotten

Ga naar meest recente reactie

steffert

Steffert

Onlangs heb ik een mishandelde Yucca overgenomen. Hierbij heb ik van de hoofdstam twee aftakkingen gesneden en direct in nieuwe pot met grond gestopt. Helaas beginnen de planten nu slap te hangen zoals op de afbeelding.

Heb ik verkeerde stappen genomen?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 23 februari 2020 - 16:35
Tuinprins

Tuinprins

Als die stekken geen wortels hebben dan kunnen ze geen water opnemen. Gevolg: slap hangen.

Zie voor het stekken van Yucca:

https://plantenstekjesruil.nl/topstekken-met-de-stoere-yucca/

https://www.studioplant.nl/blog/stekken/yucca/


Verder moet de potgrond niet te nat zijn dus de pot waarin je de stek zet moet voldoende drainagegaten hebben.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 februari 2020 - 17:10
steffert

Tekst aangepast

Steffert

Thanks voor je snelle reactie. Ik was niet op de hoogte dat de plant moest drogen.

Ik heb de Yucca uit de grond gehaalt, schoongemaakt en nu platgelegd om te laten drogen komende dagen. Hopelijk redt de plant het nog
zondag 23 februari 2020 - 17:24
zuurtje

Zuurtje

En de mishandelde Yucca? Die kan best weer uitlopen op de afgesneden toppen!! met geduld, zet hem op een plek waar je hem niet ziet, maar niet vergeet.
Ineke
zondag 23 februari 2020 - 18:56
steffert

Steffert

Ik ben bang dat de stekken te lang zonder water hebben gestaan. Op de website lees ik:

Stap 3: stek laten drogen
Heb je de scheut netjes afgeknipt? Dan mag je de stek 3 tot 7 dagen laten drogen.


is bovenstaande nog handig om te doen? Of kan ik de scheuten beter eerst in water laten staan zodat het evengoed vocht opneemt?

@Ineke, die staat inderdaad te wachten op nieuwe uitlopers
dinsdag 25 februari 2020 - 01:47
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Ben ik blij! om!
Ik heb jarengeleden een plant van de dood gered, van een ouder echtpaar. Zij hadden de zeer oude plant afgesneden, nog 2 dikke takken over. Ik heb hem mee naar huis genomen, natte watten op de "wonden" gelegd, op een zonnige plaats, beetje uit het zicht, en lang volgehouden...…….. op den duur verschenen er uitlopers. Heel leuk om terug te geven
Ineke
dinsdag 25 februari 2020 - 12:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon