menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mn yucca doet het niet, ik heb alles geprobeerd. iemand tips?

Ga naar meest recente reactie

maxprins

Maxprins

Goedemiddag,

Ik heb nu anderhalf jaar een yucca van het tuincentrum. In het begin had hij nog mooie harde, groene bladeren. inmiddels is het meeste eraf gevallen en zijn de bladeren verkleurd.

Ik heb alles geprobeerd, verschillende hoeveelheden water tot het verplaatsten naar verschillende plekken. Verder is het enige andere wat ik kon bedenken de plant uit zn sierpot halen. Dit heb ik pas 2 weken geleden gedaan.

Heeft iemand misschien een idee hoe het kan dat hij niet gezond is?

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 november 2019 - 15:23
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Een nog veel grotere pot, met afwateringsgat, zal hij fijn vinden. Niet te veel water geven.
Ineke
dinsdag 12 november 2019 - 16:12
maxprins

Maxprins

Dag zuurtje,

Dankjewel voor je antwoord. Kan ik hem per direct al verpotten? je hoort vaak dat het beter is om dit in de lente te doen.

groet,

Max
dinsdag 12 november 2019 - 16:28
Roeli

Roeli

Die kan (moet ) je zo snel mogelijk een flink grotere pot geven met afwateringsgat. En dan mag hij in een sierpot.
Sorry Ineke, ik wil je niet het gras voor de voeten wegmaaien, maar ik vond de plant zo zielig.
dinsdag 12 november 2019 - 17:02
maxprins

Maxprins

oke, bedankt!!

Hoeveel groter denk je? normaal gesproken ga je voor iets groter maar uit jullie antwoorden maak ik op dat hij een stuk groter moet.

En een plastic of stenen pot?
dinsdag 12 november 2019 - 18:06
Roeli

Roeli

Gewoon zo'n zwarte of bruine plastic binnenpot waar elke plant in zit wanneer je die koopt.
En wat je als sierpot gebruikt, moet je natuurlijk zelf weten.
dinsdag 12 november 2019 - 20:15
Tuinprins

Tuinprins

En vooral: met voldoende afwateringsgaten! Overtollig water moet altijd weg kunnen lopen.

Als de wortels van een Yucca te nat komen te staan dan gaan deze rotten. Gevolg: een kwijnende plant.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 november 2019 - 07:12
maxprins

Maxprins

nou jongens, hij staat er nu zo bij. hopelijk wordt hij weer happy. heb hem een beetje water gegeven, over 2/3 weken maar weer. ben echt benieuwd hoe hij hier op zal reageren.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 18 november 2019 - 18:57
zuurtje

Zuurtje

Dat moet lukken, maar toch nog maar even, heeft hij nu ook een binnenpot met gaten? succes!
maandag 18 november 2019 - 22:30
maxprins

Maxprins

ik denk dat ik hem gewoon zo laat, hier zaten wel gaten in ja
woensdag 20 november 2019 - 17:52
Roeli

Roeli

Wanneer je niet wil dat er kringen in je parket komen zou ik er toch maar iets onderzetten of een sierpot er omheen doen
woensdag 20 november 2019 - 19:38
Dany

Tekst aangepast

Dany

Ik zet mijn Yucca's buiten vanaf ze geen vorst meer geven totdat ze terug vorst geven. Ze krijgen dan zon van 's morgenvroeg tot ongeveer 15 uur in de namiddag als het lange tijd niet regent krijgen ze wekelijks een goede gietbeurt. In de winter gaan ze in de serre die verwarmd wordt op 5°C en krijgen ze geen druppel water tot april. Ik doe dat reeds een 15 tal jaar.

woensdag 20 november 2019 - 20:26
maxprins

Maxprins

oke, dus eigenlijk geen water geven meer vanaf nu? Helaas woon ik op kamers in Amsterdam dus ze kunnen niet buiten staan.
donderdag 21 november 2019 - 09:18
Roeli

Roeli

In een kamer staat hij warm en heeft dus af en toe wel wat water nodig.
donderdag 21 november 2019 - 12:21
maxprins

Maxprins

ah oke zal ik doen
donderdag 21 november 2019 - 13:46
Folium

Folium

Dag Maxprins, licht, een Yucca houdt van heel veel licht, dus op een zo klaar mogelijke plaats zetten.
Voor de rest zijn het makkelijke planten die nieuwe scheuten maken als het toch eens misloopt.
zaterdag 30 november 2019 - 17:10
maxprins

Maxprins

oke. hij gaat er iig niet meer op achteruit en heb hem nu weer water gegeven, 2,5 week nadat ik hem verpot had. vind het lastig in te schatten met deze plant hoeveel hij nou moet hebben. gaf hem altijd erg weinig maar hij heeft nu een deuk in zn stam van 1 kant. misschien omdat hij in een te kleine pot gezeten heeft want teveel water kan echt niet de oorzaak zijn
woensdag 4 december 2019 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon