menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar heeft onze Kentia last van?

Ga naar meest recente reactie

rolienwier18

Rolienwier18

Hoi,

Op de bladeren van onze Kentia zitten bruine/witte vlekjes. Onderaan de plant zit een klein (nieuw) in elkaar getrokken blad. Er staan drie planten op hydrocultuur in 1 grote pot. Een plant is al bijna geheel weg. De andere twee lijken niet ziek te zijn. Ik kan geen kleine diertjes ontdekken, geen spinrag. De planten krijgen 1x in de 3 a 4 weken water. Dan is het niveau een aantal dagen op het minimum niveau geweest. Weet iemand waar onze Kentia last van heeft?

Bij voorbaat veel dank.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 30 september 2019 - 10:58
rolienwier18

Rolienwier18

Dit is nog een foto van het "harmonica" blad. Heb ik ook bij een areca palm gezien.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 30 september 2019 - 11:00
Marei

Marei

Harmonica blad wijst op stagnatie in de groei
maandag 30 september 2019 - 12:05
rolienwier18

Rolienwier18

Hi Marei,

Dank voor je reactie. Waar zou de stagnatie in groei door kunnen komen? Het staat vier meter van een volledig glazen wand. Heeft voeding voor hydrocultuur gehad bij plaatsing. Zou het dezelfde oorzaak kunnen hebben als waarom de bladeren lelijk worden en afvallen?

Groeten,
Rolien
maandag 30 september 2019 - 17:49
Marei

Marei

Een groeistoornis wijst op een (tijdelijk) gebrek aan water. De plant moet continu de beschikking hebben over voldoende water en als 'ie dat even niet heeft kan het in ontwikkeling zijnde blad zich tijdelijk onvoldoende ontwikkelen. Ik denk dat de vlekjes op het blad ook daaraan te wijten zouden kunnen zijn.
Vier meter van de lichtbron vind ik ook wel een beetje veel.
maandag 30 september 2019 - 19:13
rolienwier18

Rolienwier18

Hi Marei,

Dank je, ik ga nog beter op het waterniveau letten en de plant wat dichter bij het raam zetten, zeker nu het winter wordt.

Groeten,
Rolien
dinsdag 1 oktober 2019 - 09:27
Marei

Marei

Dat lijkt me heel verstandig Rolien; helaas verdwijnt een eenmaal opgedane groeistoornis niet vanzelf, maar als je plant verder goed groeit kun je misschien het lelijke blad er eens uitknippen.
Succes verder!
Marei
dinsdag 1 oktober 2019 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon