menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opuntia Microbasys heeft vlekken

Ga naar meest recente reactie

Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Wat zijn deze vlekken en kan het kwaad?
zaterdag 7 september 2019 - 14:13
Pouketie01

Pouketie01

Wat zijn deze vlekken op mijn Opuntia Microbasys en kan het kwaad?

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 7 september 2019 - 14:18
Dany

Dany

Wat de vlekken juist zijn weet ik niet maar het is niet microbasys maar wel microdasys cv.caress
zaterdag 7 september 2019 - 14:49
Pouketie01

Pouketie01

Inderdaad Dany Microdasys, dank je
zaterdag 7 september 2019 - 15:50
Pouketie01

Pouketie01

Dany, zijn dit nieuwe schijven die groeien?

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 7 oktober 2020 - 11:21
Dany

Dany

Dat zouden de nieuwe schijven moeten voorstellen maar die zijn veel te smal omdat je plant waarschijnlijk veel te donker staat.
Je plant moet nieuwe schijven aanmaken in het voorjaar.
Ik stel voor dat je al die dunne dingen er af draait.
De plant zeker geen water meer geven tot maart 2021 en als hij droog staat overwinteren op een koele plaats.
woensdag 7 oktober 2020 - 12:18
Pouketie01

Pouketie01

Dank je wel Dany voor de duidelijke uitleg en ik zal je raad zeker opvolgen. Inderdaad hij staat donker.
woensdag 7 oktober 2020 - 13:45
Polplastron

Polplastron

De vlekken zijn vermoedelijk ontstaan door waterschade. Probeer cactussen water te geven zonder de schijven nat te maken. Dit kan door de pot in water te zetten tot aan de rand en deze na een tijdje goed terug te laten uitlekken.

Binnen is de ontsiering door water meestal groter dan buiten. Als je de planten van voorjaar tot herfst buiten zet en er komt dan water op, drogen ze vaak goed op en is de schade beperkt tot nihil.

Persoonlijk hou ik er niet zo van om cactussen als kamerplant te zien. Ze groeien van lente tot herfst graag buiten in volle zon (Wel rustig laten wennen in de lente!) en vormen dan vaak ook bloemen. In de herfst haal je ze dan terug binnen en zet je ze op een koele, lichte plek. Dus de verwarmde huiskamer is meestal niet zo'n geschikte plaats. Slaapkamers voldoen meestal beter.

Groeten,
Pol
woensdag 7 oktober 2020 - 19:00
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb de Opuntia gekregen, dus het zou best kunnen dat de vorige eigenaar water heeft gegeven en op de schijven terecht is gekomen.
Volgende lente zal ik hem eens buiten zetten.
Bedankt Pol voor je hulp!
woensdag 7 oktober 2020 - 21:29
Polplastron

Polplastron

Volgende lente zal ik hem eens buiten zetten.


Laat planten bij het buitenzetten wel eerst even wennen aan het directe licht: zet ze eerst in de lichte schaduw, na een paar dag op een plek met wat ochtend of avondzon en pas later in de volle zon. Een plant die binnen heeft gestaan en dan ineens buitenkomt kan er serieus van verbranden en zonnecrême helpt in dit geval niet!
donderdag 8 oktober 2020 - 16:29
Pouketie01

Pouketie01

Dank je Pol, zal ik zeker doen.
donderdag 8 oktober 2020 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon