menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kuipplanten worden te groot

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag, ik heb eigenlijk een luxeprobleem. Ik heb enkele kuipplanten die te groot beginnen te worden. Een (uit zaad gekweekte) jacaranda, een erythrina crista-galli en een bougainvillea. De jacaranda is bijna 3 meter en de erythrina 2+ meter. Ik heb de jacaranda al een aantal keren wat ingesnoeid maar die blijft elk jaar groter worden. Ik verpot de planten al niet meer, enkel de wortels wat korter knippen en wat nieuw zand bijvoegen. Ik vraag me nu af of dit ok is want ze staan in echt kleine potten in verhouding tot hun grootte. De erythrina en bougainvillea bloeien elk jaar uitbundig en ik zou niet willen dat ze verslechteren. De erythrina staat in de winter buiten: beschut en goed ingepakt maar het is elke keer hopen dat het niet te hard vriest want dan moet ik een mirakel vinden om die nog binnen te zetten (hij weegt ook veel). Heeft iemand dit ook voor en misschien tips?
Alvast bedankt

Mvg Yves
dinsdag 20 augustus 2019 - 21:06
hanninkj

Hanninkj

Kuipplanten moeten elk jaar goed ver worden teruggesnoeid ander wordt het niet houdbaar. Dus dit najaar zeer sterk terugsnoeien!
In het voorjaar verpotten en goed wortelsnoei toepassen, ik gebruik hiervoor zelfs een zaag. Mijn 30 jarige Lapageria rosea heb ik zelfs met wortelsnoei en stengelsnoei nog steeds in een handelbare pot staan.

Ton
woensdag 21 augustus 2019 - 19:10
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de info, Ton.

Nog een vraagje: wat doe je dan met planten die op overjarig hout bloeien zoals Bougainvillea?
donderdag 22 augustus 2019 - 13:04
hanninkj

Hanninkj

Daar knip ik de helft van terug en het jaar daarop de andere helft. Dit doe ik ook met grote oleanders.

Ton
donderdag 22 augustus 2019 - 19:38
yvdv32

Yvdv32

Bedankt Ton
vrijdag 23 augustus 2019 - 13:06
klaas25

Klaas25

Bougainvillia bloeit op nieuwe uitloop,dus kan gerust goed gesnoeid worden, is mijn ervaring
donderdag 26 september 2019 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon