menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dracaena droge bladeren?

Ga naar meest recente reactie

Samu

Tekst aangepast

Samu

Dag iedereen,

Hierbij mijn eerste post in dit forum. Ik heb ongeveer twee weken geleden een Dracaena Janet Craig gekocht in een platenwinkel bij mij in de buurt. Ik kende de plant niet, maar vond hem er heel mooi uitzien.

De bladeren waren donkergroen met soms ook wat een 'donkerdere' schijn. Na deze plant twee weken te hebben, heb ik de indruk dat deze donkere schijn precies een uitdroging van het blad is. Het wordt steeds donkerder en het blad geraakt er door uitgedroogd.

De plant staat in een redelijk lichtrijk appartement, maar niet aan het raam. Ik laat de grond uitdrogen tussen twee gietbeurten. Ik heb hem wel nog geen water bijgegeven, want de pot was kletsnat toen ik hem kocht en mijn vochtmeter geeft aan dat de grond nog vochtig genoeg is.

Wat is dit juist en wat kan ik doen om dit tegen te gaan? De afbeelding zou een idee moeten geven. De plant is juist nieuw, dus vind ik het spijtig dat dit gebeurt.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 27 januari 2019 - 22:18
lilyboskat5

Lilyboskat5

DIt vond ik op internet.
Dracaena onderhouden Verkleurde bladeren Bruine of gele bladeren zijn vaak een teken van te veel water. Bruine bladranden of vlekken treden op bij te veel direct zonlicht. Bruine randen kan je eenvoudig van de plant afknippen. Mocht de Dracaena gekrulde bladeren hebben dan is dit een teken van uitdroging. De plant staat momenteel te droog of heeft in het verleden langere tijd droog gestaan. Bij bepaalde soorten zoals de Dracaena Riki blijft dit vaak lange tijd aanwezig.
maandag 28 januari 2019 - 07:21
Samu

Tekst aangepast

Samu

Dan heeft deze waarschijnlijk te veel water gekregen in de winkel? Potgrond goed laten uitdrogen dus? Het is hier de laatste weken strontweer geweest, dus te veel zonlicht zal hij niet hebben gehad
maandag 28 januari 2019 - 10:10
deHaan

DeHaan

Misschien vorstschade?
dinsdag 29 januari 2019 - 18:07
Samu

Samu

Dan zou dat toch ook in de winkel moeten zijn gebeurd... Heb hem wel gekocht toen het koud was, maar dan is hij direct de auto en de woonkamer in gegaan.

Wordt dit volgens jullie erger? Het lijkt niet echt of ik er iets aan kan doen.
dinsdag 29 januari 2019 - 21:27
deHaan

DeHaan

Het kan gebeurd zijn van de groothandelaar naar de winkelier en van de winkelier naar u.
Hoe koud was het en hoe hebben ze hem ingepakt en hoever heb je er mee gelopen?
Als het kou is trekt het niet verder
woensdag 30 januari 2019 - 17:41
Samu

Samu

Van de winkel naar de auto en van de auto naar de woonkamer. Beide niet meer dan 20m. Was in plastiek ingepakt. Ik ga er eens mee teruggaan. Ik vind het niet echt normaal dat een plant er al na een dikke week zo uit ziet.
woensdag 30 januari 2019 - 19:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon