menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia(Datura) in volle grond?

Ga naar meest recente reactie

Wimsomnia

Tekst aangepast

Wimsomnia

Hoi,

Dit jaar ga ik het eens riskeren om een Brugmansia in volle grond te laten overwinteren.

Heb hem daarnet geplant en alvast rond de plant een mengeling van bladeren, stro en vers gemaaid gras gelegd, kwestie van de wortels toch al wat te beschermen tegen de komende vorst.

Deze vraag had ik een lange tijd geleden ook al gesteld in : https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/64398/brugmansiaengelentrompet-in-volle-grond#bericht509018

Maar misschien zijn er nu nieuwe ideeën...

Wat raden jullie nu aan om de plant zélf zo goed mogelijk te beschermen tegen de kou?
Zelf had ik al gedacht aan meerdere vuilzakken over de plant heen trekken.

Heeft iemand van jullie een idee?

Alvast bedankt voor elke reactie!!

PS Ik ga deze vraag ook stellen in "bloemen en planten" want daar hoort het natuurlijk ook wat bij

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 25 september 2018 - 12:34
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik ben bang dat vuilniszakken (plastic) behoorlijk gaat smetten en schimmel tot gevolg heeft.
In tuincentra hebben ze speciaal vlies voor overwintering van vorstgevoelige planten.

Ik ben benieuwd of het je lukt.
Hier is de opslag voor de winterperiode ook een probleem in verband met plaatsgebrek.

Succes ermee.
dinsdag 25 september 2018 - 12:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Maak een leuke hoes of koop er ééntje hier bij de digituin. Plantenhoes.
dinsdag 25 september 2018 - 13:37
zuurtje

Zuurtje

Ik wil niet negatief doen, maar 1x stevige vorst en je hebt snot
Ineke
dinsdag 25 september 2018 - 14:19
c j de k

C j de k

Dat hangt er maar net vanaf waar de plant staat Ineke , ik neem aan dat deze op het zuiden of daaromtrent staat .
De wortels beschermen is van groot belang en verder kun je het proberen met de eerder genoemde hoes eventueel nog een rietmat of gewoon riet eromheen als je dat ergens kunt snijden .
Plastic zou ik in geen geval doen daar de boel dan zoals gezegd zeker zal gaan schimmelen
Maar ik vraag me wel af waarom je al deze problemen gaat opzoeken .
Ik heb deze planten jaren geleden ook gehad en ze kunnen een flinke snoeibeurt heus wel aan .
En dan kun je ze gewoon ergens in een vorstvrije ruimte overwinteren , als het een donkere ruimte is kan dat ook mits je ze maar in het licht brengt zodra er sprake is van uitlopers.
Ben benieuwd naar het vervolg
dinsdag 25 september 2018 - 22:12
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Je kunt ze zelfs uit de pot halen, terug snoeien, en in een open vuilniszak koel bewaren!!
Ineke
woensdag 26 september 2018 - 16:10
Wimsomnia

Wimsomnia

@C j de k

Problemen opzoeken? Nee, het is een soort experiment en dat is nu net wat ik wil proberen.

Ze binnen laten overwinteren "doen we allemaal" maar omdat dit slechts 1 van m'n 5 planten is, bekijk ik dit als een experiment, een poging.

Wat de de "richting" van de plant betreft, die is pal op het zuiden en de thermometer gaf op die plek vandaag nog 23 graden aan. Maar dat heeft weinig belang als het binnen een maand bijvoorbeeld -5 graden is.

Van dat vlies uit tuincentra om te overwinteren heb ik nog nooit gehoord. Kunnen jullie me daar wat meer uitleg over geven?

@Zuurtje: Dat heb ik zelf ook: een beetje kou en ik heb een "snot" verkoudheid...
woensdag 26 september 2018 - 20:35
Roeli

Roeli

Kijk gewoon even op de webshop van tuinadvies.
woensdag 26 september 2018 - 21:52
c j de k
woensdag 26 september 2018 - 23:23
Wimsomnia

Tekst aangepast

Wimsomnia

Zo ga ik het dus proberen:

"Koker" van kippengaas rond de plant, opgevuld met droge verhakselde stukken berkenhout.
Er komt nog een dakje boven. Als er echt strenge vorst wordt voorspeld gaat er nog een plantenhoes over, op onze geliefde site gekocht.

https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/567/thermo-vorsthoes-xl-80-x-100cm

Nu hopen dat het geen té strenge winter wordt....

Wordt vervolgd eind april 2019.....

PS Ik kreeg de foto's blijkbaar niet rechtstreeks in het bericht, dan maar via een URL:


https://ibb.co/iu37BL

donderdag 18 oktober 2018 - 06:28
Hobbyistje

Hobbyistje

Ik heb vandaag gehoord tot 30 cm afsnijden en dan een flinke laag koeien mest erop of paarden mest ( liefst met stro in ).
dinsdag 23 oktober 2018 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon