menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelizia hangende bladeren/stelen

j.verharen11

J.verharen11

We hebben sinds 1,5 jaar deze Strelizia gekocht bij Hornbach. We kochten deze rond de winter en stond toen vol in bloei met bloemen. Richting de zomer kwamen we geen bloemen meer in. Wel bleven er telkens opnieuw nieuwe bladeren komen. Dus hebben nog geen bloemen gehad, nadat deze binnenstond met bloemen.

Sinds eind maart we het volgende gedaan:
Nu einde van de herfst en winter, ging de plant er steeds slechter uit zien. Bruine vlekken op de rand van het blad of het puntje van het blad is bruin. We hebben van alles geprobeerd minder water geven, want kan zijn dat de plant te nat staat. Sinds eind maart hebben we de plant een om de twee weken voeding gegeven(pokon kamerplanten voeding) voor een periode van 6 weken, hierin zien we ook geen verschil of verbetering. We zijn een tijdje gestopt om elke week water te geven in de winter en doen het nu om de twee weken sinds 6 weken. We geven dan telkens twee glazen (á 250-300 ml). Met deze aanpassing zagen we ook geen verbetering eerder een verslechtering. Het blad gaat krullen naar binnen.

Standplaats is niet bij het raam, maar heeft genoeg licht geen direct zonlicht. Zijn vier ramen aan achterkant van het huis (zuidenkant) en plant staat 4/5 meter daar vandaan. Eerste jaar heeft dat nooit voor problemen gezorgd.

Sind april/mei staat de plant voor het raam en zien we weinig tot geen verbeteringen. Eerder verslechteringen zagen we. Blad gaat nog meer krullen. Eerst dacht ik misschien daar het wennen bij het raam/zon... Maar dat kan niet zon groot effect hebben.
Ik dacht ga de gekrulde bladeren eens bekijken en toen viel me op dat het vol met hele kleine bruine puntjes zitten op het achterkant van het blad. Opzich wrijf ik erover heen en gaf het bruin af, dacht zal wel soort uitslag van het blad zijn, totdat ik op een gegeven moment zijn klein bruin puntje zag bewegen. En toen dacht ik dit is een luis of iets. Dit was dus spint. Vervolgens bladeren een voor een schoongemaakt met lauwwater met daarin groenzeep en spiritus. Hierna zagen we ook geen verbeteringen

Vervolgens hebben we een aantal weken geleden de kweekpot verwijderd. Hier zagen we dat er op bepaalde punten schimmels zaten op de wortsel. Soort van vorst op de wortels lijkt het net. Dus plant uit de pot gehaald, heel de kluit schoongespoeld. Vervolgens in de potgezet, waardoor hij niet meer in de kweekpot zit en ook meer ruimte heeft om te groeien. Deze pot met nieuwe kamerplant potgrond gevuld en onderin hydrokorrels erin gestopt, goede laag van 2/3 cm. Plant staat nu buiten en op het zuiden, sinds een week. We geven heel voorzichtig water. Er zijn twee nieuwe scheuten (zie foto), maar deze stoppen met groeien sinds 1 tot 1,5 week. Bladeren gaan hangen en volgens mij worden ze ook minder donker groen.

We zijn ten einde raad. Wellicht heeft er iemand nog tips/adviezen.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 4 juni 2018 - 14:30
Ken M

Ken M

Kan verschillende oorzaken hebben. Het eerste waar ik aan denk is dat de bladeren opkrullen naar binnen om verdamping tegen te gaan, dus de plant zou een tekort hebben aan water. 250ml om de twee weken lijkt me ook wat weinig met de temperaturen van de laatste weken.
Ik zou beginnen met wat vaker water te geven en zien hoe de plant reageert.
Wat de wortels betreft denk ik niet dat er een probleem is, de vorst/schimmel die je zag zijn waarschijnlijk gewoon wortelhaartjes. Als de wortels niet bruin/geel zagen zou ik me niet teveel zorgen maken.

Ken
maandag 4 juni 2018 - 15:30
Roeli

Roeli

Zitten er gaten onder in deze witte pot ?
maandag 4 juni 2018 - 17:39
c j de k

C j de k

Volgens mij is het idd een kwestie van te weinig water , zeker nu de plant buiten op het zuiden staat .
Op zich is dat niet verkeerd maar met een plant die van binnen komt zou ik toch wat voorzichtig zijn met te veel zon .
De plant ziet er verder gezond uit maar ik vraag me af waar al het blad is gebleven ?
Mocht je het nodig vinden een blad te verwijderen haal het dan helemaal weg , niet afsnijden maar gewoon tot aan de wortel weghalen .
En probeer eens met een meststof die wat hogere waarde's bevat , kamerplanten voeding is vaak maar minimaal .
Succes
maandag 4 juni 2018 - 21:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon