menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Strelitzia 15 jaar oud geen bloemen

Ga naar meest recente reactie

Sunnyfrieda

Sunnyfrieda

Planten zijn circa 15 jaar oud maar nog geen bloemen. Zaadjes tijdens de Floralien gekocht. Zomers op terras en in de winter in veranda. Vanaf voorjaar vloeibare meststof
sedert vorig jaar. Tuincentrum had over 3 jaar of zo gezegd niet te verpotten om onder druk bloemen te doen schieten maar de wortels komen al 10cm boven de pot uit dus verpotten lijkt noodzakelijk. Help !

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 6 mei 2018 - 11:37
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ze schreeuwen om een grotere pot. Voor de rest zien het er mooie gezonde planten uit.

Misschien geef je te veel water in de winter, of/en te veel warmte.
zondag 6 mei 2018 - 11:57
c j de k

C j de k

Helemaal eens Patrikc zo snel mogelijk verpotten .
En als ze in de winter op 5 graden staan is dat voldoende en dit is ook beter voor de knopzetting .
En wat voor vloeibare mest geef je ze , als je de mest geeft uit zo'n flesje voor kamerplanten is dat niet voldoende .
Ik geef ze wekelijks een oplosbare mest met de verhouding 18-18-18 - 4 en hij doet het daar prima op .
Heb hem vorige week weer buiten gezet en staat al op punt te gaan bloeien .

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 6 mei 2018 - 19:30
Sunnyfrieda

Sunnyfrieda

Mooie planten heb je. Welke vloeibare extra meststof beveel je aan ? Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 18-18-18-4 verhouding ? Ik zal zeker uitkijken naar potaarde voor tropische planten. Welke diameter pot zou er nodig zijn ?
zondag 6 mei 2018 - 22:40
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Bij mij staan ze in grote potten van zo'n 50cm doorsnee. Vanaf het voorjaar krijgen ze gewoon vloeibare meststof voor geraniums (Pelargonium hé).

Als potgrond gebruik ik cocopeat.
maandag 7 mei 2018 - 08:50
c j de k

C j de k

Ik gebruik al jaren deze mest het is een gemakkelijk op losbaar poeder van Kristalon ( Yara )
maandag 7 mei 2018 - 20:57
klaas25

Klaas25

En wat kost dat nu zo een zak KRISTALON SPECIAAL ?
donderdag 10 mei 2018 - 16:29
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Dit is een van de twee planten Strelitzia reginae die ik 's winters in de lichte, koele slaapkamer overwinter en van voorjaar tot midden zomer regelmatig bemest met de gewone geraniummeststof waar ik eerder over sprak. Geen idee of er veel verschil is met die van jou, C j de k?
De foto is van een week geleden. Deze planten zijn gezaaid in 2003 na onze huwelijksreis in Zuid-Afrika (Het zaad is gekocht in de botanische tuin van Kirstenbosch). Twee jaar geleden zijn ze wel verpot omdat de oude potten gescheurd waren. Vorig jaar hebben ze echter ook al gebloeid en dit jaar weer.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 10 mei 2018 - 22:19
c j de k

C j de k

Vorig jaar een zak van 25 kilo gekocht bij een groothandel voor 55 euro .
Dat lijkt veel maar ik gebruik 1 gram per liter water dus reken maar uit
Met de vorige heb ik 6 jaar gedaan en het blijft goed mits het heel droog bewaard wordt .
donderdag 10 mei 2018 - 22:27
klaas25

Klaas25

Hallo , Heb nog een paar vragen aan Cj de K. Geef je het altijd met het water ,of b.v. 1 keer per periode .1 x per week of per maand of zo.
En kan een particulier ook bij uw adres kopen ?
De Strelitzia reginae van mij heb ik vorig voorjaar in drie`en gedeeld.
Hij is weer goed gegroeid maar nadien nog niet gebloeid, heb hem een jaar of 10 geleden gezaaid, en hij bloeide al 3 jaar later.

Gr. Klaas

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 11 mei 2018 - 19:40
c j de k

C j de k

Ik geef dit 2x in de week Klaas .
Na delen duurt het altijd weer geruime tijd eer je weer bloei krijgt .
Deze mest wordt veel in de tuinbouw gebruikt dus je kunt beter eens informeren bij een tuinder in de buurt waar hij zijn mest haalt .
Ik koop het zelf bij een groothandel in mest en beschermings middelen en mest kan ik daar gewoon kopen mits op voorraad ander bestellen ze het .
Met een beetje geluk kun je bij een tuinder een kleine hoeveelheid kopen ??
zaterdag 12 mei 2018 - 16:54
Sunnyfrieda

Sunnyfrieda

Momenteel voor de eerste keer bloemen. Het is vorige zomer begonnen met 1 enkele, paqr maanden later een tweede maar begin de winter zijn er continu 4 tegelijk en er komen er nog ! Dankzij jullie tips : véél grotere potten ( onlangs voor de 2de maal verpot sinds mijn vraag om hulp in 2018) en 2 soorten meststoffen gemengde korrels. Ze gaan buiten in de pot in het voorjaar en bij +5 naar binnen in verwarmde ruimte met volop licht. Ik heb dus plus 15 jaar geduld gehad.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 2 februari 2020 - 18:52
Patrikc

Patrikc

Geduld wordt beloond !!!
En super dat je bijna 2 jaar later laat weten dat het goed verloopt
zondag 2 februari 2020 - 23:43
Polplastron

Polplastron

Hier staan intussen ook massa's knoppen klaar om open te gaan.
Ik heb ze overigens de laatste twee jaar op het moment dat ze buiten in de zon stonden om de twee weken bijgemest met vloeibare geraniummest (voor Pelargoniums hé!). Misschien is dat de reden dat ik dit jaar het dubbel van het aantal bloemen heb tegenover vorige jaren? 't Is maar een tip.
dinsdag 4 februari 2020 - 21:28
ID

ID

Beste,

Kan iemand me helpen om mijn plant te redden ?
Deze zomer grote Strelitzia plant gekocht, mooie bloemen, veel nieuwe stengels, maar nu helemaal mis aan het gaan. Geen nieuwe bladeren meer, bestaande bladeren beginnen op te krullen en bruin te worden. Ik had het advies gekregen 1 x per week water te geven, heb dat wel wat meer gedaan omdat ik vloerverwarming heb en het hier constant 23 graden is.
Iemand een idee wat ik kan doen ?

Alvast bedankt !

Ingeborg

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 22 februari 2020 - 17:14
c j de k

C j de k

Wat mooi dat je Strelitzia's het nu zo goed doen Sunnyfrieda en dat je het na een hele tijd later het allemaal nog met ons deelt

En voor ID staat er genoeg hierboven te lezen zou ik zeggen .
Begin eerst maar om de plant langzaamaan koeler te zetten een grotere pot zal ook zeker goed doen . Het is natuurlijk moeilijk van een foto beoordelen hoe het met de vochthuishouding gesteld is maar het lijkt erop dat de plant ook vrij droog staat .
zaterdag 22 februari 2020 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon