menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hesperaloe parviflora

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Weet iemand waar je deze plant (Hesperaloe parviflora) kunt kopen in het waasland of in de streek rond hulst?
woensdag 7 maart 2018 - 11:45
LT

LT

Deze kweker heeft hem zo te zien in zijn ass.
https://www.palmaverde.nl/nl/search/Hesperaloe+parviflora/
woensdag 7 maart 2018 - 15:57
Eryngium

Eryngium

Bedankt LT. Maar da is zo een winkel waar je nie naar toe kunt gaan. Ik ga die liever zelf gaan kopen dat ik kan zien in het echt wat ik koop.
woensdag 7 maart 2018 - 20:33
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ja en ik heb nog wat planten als iemand weet waar je die kan kopen in de regio waasland en of rond hulst.
Bulbine frutescens
Salvia leucantha
Watsonia
Asphodelus albus
Brachyglottis Sunshine
Isoplexis canariensis
Nerine Bowdenii
Physostegia virginiana
Sisyrinchium
woensdag 7 maart 2018 - 20:39
LT

LT

Deze beiden krijg je in ieder fatsoenlijk tuincentrum: Nerine Bowdenii en Physostegia virginiana.
Sisyrinchium: Welke bedoel je?
Zelf heb ik:
S. bellum
S. californicum
S. 'Quant and Queer'
S. striatum
Olsynium douglasii 'Alba'
Kijk voor afbeeldingen op deze site.
Gr. Lou
woensdag 7 maart 2018 - 21:52
Eryngium

Eryngium

Ik bedoel Sisyrinchium californicum en ja dan zal ik voor die andere goed letten en bedankt eh Lou.
woensdag 7 maart 2018 - 22:55
rosetteb

Rosetteb

Hesperaloe parviflora en Isoplexis canariensis zijn gemakkelijk zelf te zaaien.
Hesperaloe heb ik moeilijk in bloem gekregen maar is uiteindelijk wel gelukt en is ook goed winterhard. Isoplexis stond het 2e jaar in bloei maar vorstvrij overwinteren.
donderdag 8 maart 2018 - 12:35
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Bedankt Rossetteb. Ja die hesperaloe parviflora vind ik een zeer mooie plant. Groeit deze plant rap bij u? En ja had ergens gelezen zo lang dat die maar ergens droog staat in de winter dat die dan nog vrij veel vorst aan kan. Isoplexis C is ook een zeer mooie plant, hoe overwinter je die is dat in een donkere of lichte ruimte ?
vrijdag 9 maart 2018 - 01:35
rosetteb

Rosetteb

Eryngium,
Ik heb ze gezaaid in 2013. Van Hesperaloe heb ik 5 planten buiten staan in een bak op het terras, zonder enige bescherming. Eentje heb ik als kamerplant gehouden en die heeft vorig jaar voor de 1e keer gebloeid, ik vond de kleur nogal flets. Het zijn trage groeiers. Kunnen in de zomer redelijk wat droogte verdragen.
Isoplexis bloeit vanaf het 2e jaar. Enkele planten heb ik in volle grond gezet maar dan moeten ze in september opgepot worden om vorstvrij te overwinteren. Enkele heb ik in grote potten gezet en die in de tuin ingegraven en ook sept. in de koude kas gezet. In de tuin is het beste een plaats waar ze in de zomer niet de volle hete middagzon krijgen, en regelmatig water. Niet veel water maar de grond vochtig houden, ook in de winter niet laten uitdrogen. In de winter gaan ze bij strenge vorst van koude serre tijdelijk naar een vorstvrije plaats. Ze verdragen geen nachtvorst.
Foto van Hesperaloe zoals hij nu buiten staat.
Foto van Isoplexis vorig jaar in bloei.
vrijdag 9 maart 2018 - 08:21
rosetteb

Tekst aangepast

Rosetteb

Hesperaloe
vrijdag 9 maart 2018 - 08:21
rosetteb

Rosetteb

Hesperaloe

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 9 maart 2018 - 08:22
rosetteb

Rosetteb

Isoplexis

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 9 maart 2018 - 08:23
Eryngium

Eryngium

Bedankt voor de uitleg en de foto's rosetteb. En die hebben dan niet perse speciaal grond nodig? Kan je van die planten dan zelf zaad verzamelen voor te zaaien of komen die nooit in zaad hier?
vrijdag 9 maart 2018 - 09:11
rosetteb

Rosetteb

Ik gebruik gewone universele potgrond.
Deze planten komen hier in zaad. Hesperaloe heb ik nog geen zaad van geoogst.
Isoplexis geeft redelijk wat zaad maar het moet een mooie warme zomer zijn om kiemkrachtig zaad te verkrijgen. Maar het is gratis zaad en ik probeer het uit. Af en toe heb ik dan reserveplantjes.
vrijdag 9 maart 2018 - 12:27
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Het is misschien wat laat om nog vragen te stellen maar ik ben nu van plan ombinnenkort een zuiderse border temaken met lavendel, stipa giganteum en hesperaloe parviflora deze is goed winterhard heb ik al gelezen. Ik ben van plan deze teplanten op een laag steen puin nu vroeg ik me af moet ik die ook in de winter nog een soort afdak maken voor het overtollige water of zou deze laag steen puin voldoende drainage zijn?
zondag 3 juli 2022 - 17:50
rosetteb

Rosetteb

Ik heb geen idee hoeveel nattigheid Hesperaloe kan verdragen. Hangt ook af hoeveel regen er valt. Maar een afdakje kan zeker geen kwaad. In ieder geval veel succes met je zuiderse border.
maandag 4 juli 2022 - 07:29
Eryngium

Eryngium

Bedankt
maandag 4 juli 2022 - 10:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon