menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuiveren kamerplanten echt lucht?

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

We weten het allemaal al wel, planten doen net het omgekeerde als dieren en mensen. Ze nemen CO2 op en geven zuurstof in de plaats. Niemand twijfelt aan het belang van bos en veld in de functie van zuurstofleverancier.

Maar er wordt ook vaak gehamerd dat kamerplanten zo gezond zijn omdat ze zuurstof in de lucht brengen en ook de vuildeeltjes zouden uitfilteren.
is dit effect werkelijk meetbaar of is het gewoon commerciële prietpraat van planten handelaars?
Ik adem in rust elke 4 seconden ongeveer 2liter lucht in en uit. Bij mijn kamerplanten heb ik nog nooit een snuivend geluid opgemerkt en ze produceren ook geen tocht. De zuurstofuitwisseling moet dus passief door osmose en zeer langzaam gebeuren. .
Ik vraag me nu af hoeveel procent een vensterbank vol planten van het zuurstofgebruik van een persoon kan compenseren. Ik vrees dat het zo weinig is, dat we de zuurstoflevering van kamerplanten als een mythe moeten beschouwen. Volgens mij staan ze daar gewoon wat mooi te wezen en dragen ze zo goed als niks bij aan het binnenklimaat, behalve dan een lichte verhoging van de luchtvochtigheid . het water dat we elke week geven moet ergens naartoe. Maar ik denk dat ook dat fel overschat wordt. Alleen al de adem van een mens produceert liters vocht per dag. Of heb ik het mis?
maandag 6 november 2017 - 12:42
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Dit is wetenschappelijk aangetoond: vooral NASA doet onderzoek naar dit soort zaken (waarschijnlijk om in de toekomst dit te kunnen gebruiken bij een of andere marsmissie of zo?)

Niet alle planten nemen dezelfde "gifstoffen" op. Niet zo heel lang geleden heeft hierover nog een heel artikel in EOS gestaan, maar ik vrees dat ik het nummer hier niet meer heb liggen.

In dit krantenartikel vind je echter ook info:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170904_03052111

In bepaalde artikels die ik las werd wel de vraag gesteld of de gifstoffen die deze planten opnemen wel in dergelijke mate in de huiskamer voorkomen. En jouw vraag over hoeveel planten je dan wel moet zetten, lijkt me ook gegrond maar moeilijk te beantwoorden. Veel hangt af van de grootte van de ruimte, het aantal mensen dat er verblijft, de hoeveelheid tijd dat de ruimte gebruikt wordt, ... Een hoekje met wat grote bladplanten lijkt me in elk geval beter dan niets ....

Overigens is het ook zo dat een groene omgeving gewoon op zich al goed is voor de psychische gezondheid!!! En daar zijn ook al massa's onderzoeken naar gebeurd!

Groeten,
Pol
dinsdag 7 november 2017 - 09:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon