menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palm Phoenix roebeliii:stam,bladeren of wortels tot -3?

Ga naar meest recente reactie

forpus

Forpus

Beste tuinvrienden,

Ik weet dat deze palm tot -3 mag in de winter ...is van pot naar grond gegaan ,jaar of 5 minimum oud,gebloeid,en wortels van halve meter reeds.

Nu is men vraag over die -3 in de winter.
Hebben ze het dan over de bladeren,stam of wortels? wie kan me dat zeggen?

De wortels halve meter diep lijken me niet te kunnen vervriezen. De rest afschermen,stam en bladeren of wat doen?

Je ziet toch her en der deze palmen al in grond staan. Misschien zijn ze sterker dan jonge palmen...nu ja 5 jaar lijkt me al mooie jongen.

graag raad

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 26 september 2017 - 16:45
Polplastron

Polplastron

Subtropische planten kunnen vaak heel wat hebben als ze maar beschut staan en de bodem niet te nat blijft tijdens vorstperiodes. Ik ben geen palmenexpert, maar ik vermoed dat het hier niet anders is.
Als de plant wat uit de koude noordenwind staat en de bodem goed afwatert is winterbescherming misschien niet eens nodig.
Als het toch écht te koud wordt, zou ik de stam wel afschermen; de wortels kan je beschermen met een laag stro of dennentakken die je ook enkel aanbrengt als het écht begint te vriezen. Op deze manier overwinter ik hier de meer gevoelige varens in mijn tuin en hoewel varens geen palmen zijn, zou het een en ander toch gewoon toepasbaar moeten zijn hé!?

Groeten,
Pol
zaterdag 30 september 2017 - 12:00
forpus

Forpus

dag,

Dat afschermen grond en stam kan lukken...van dat belletjes plastiek rond stam geen goed idee zeker...je hebt ook van die witte stof winterdoeken of zakken die je kan kopen maar lijkt erg dun om rond stam te doen.
Al geluk zou ik zeggen als die grote bladeren niet ingepakt moeten worden begin daaraan.


Men grootste zorg lijkt nu dat afwateren.... de wortels waren de grootte van de pot dus ongeveer 60 diep en 40 breed. Als ik zo denk zal de helft van die wortels toch veel of bijna heel de winter toch met zen voeten in water staan....grondpeil versta je...
Nu ja een deel hopelijk kan dit geen kwaad...daar hij dus erg grote wortelmassa heeft reeds.

gr steven
donderdag 5 oktober 2017 - 15:45
forpus

Forpus

i v m dat waterpeil zit ik nu wel te denken dat is maar als je put maakt dat water erin komt maar een wortelkluit in de grond is niet zelfde hoop ik als dus zogenoemde put die vult met water.
dit lijkt toch nog zo erg niet mag ik hopen.
Tegen grondpeil water kan ik niet veel doen
donderdag 5 oktober 2017 - 15:49
forpus

Forpus

Nog eens foto genomen en ik zie dat bladeren palm nu erg bruin gaan kleuren...normaal in de winter of zijn deze bladeren sowieso verloren of plant kapot of komen er gewoon nieuwe volgend jaar...?
Maak me licht zorgen

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 6 december 2017 - 15:30
danny2

Danny2

Kan helemaal geen vorst hebben, hier ook al bij -1° naar de plantenhemel(2006).
Hen ook al geprobeerd met vliesdoek en noppenfolie....noppes...

Komt er hier niet meer in, heeft het al moeilijk bij 5 & 6 graden om ongeschonden uit de winter te komen.

groetjes danny
woensdag 6 december 2017 - 17:54
forpus

Forpus

Toch vreemd ze staan her en der als je eens rondkijkt en sommigen in volle grond..kan men toch ook niet afdekken?
In ieder geval zelfde mening deze indien kapot geen andere..te jammer...
woensdag 6 december 2017 - 18:45
Patrikc

Patrikc

De palmen die je soms in vollegrond ziet, zijn Trachycarpus fortunei.

De Phoenix roebellenii overleeft een West-Europese winter niet, ook niet de recente zachte winters, ook niet met bescherming. Te nat en te koud en te lang nat en koud.

Het ziet eruit dat de nachtvorst van enkele weken geleden al een zware slag toegebracht heeft. Misschien is hij nog te redden maar dan moet je hem wel dringend uit de kou halen.
woensdag 6 december 2017 - 20:34
forpus

Forpus

Heb hem 5 jaar in pot en winter binnen in veranda.deze zomer voor de veranda in volle grond plaats gevonden... lijkt dat het slecht idee was. Uithalen uit volle grond geen beginnen aan...Pf...een stevige wortelkluit. Dat word wellicht uithalen in de lente.jammer.
donderdag 7 december 2017 - 12:15
danny2

Danny2

Waarschijnlijk ziet u hier en daar een Phoenix canariensis, deze kan wat meer koude verdragen, heb deze ook hier in volle grond. Bij veel regen of sneeuw bind ik deze toe, de bladeren samen met wat draad zodat er geen sneeuw in het hart valt, vanaf -4° komen er ook enkele lagen vliesdoek rond. Zo heeft deze toch al twee (milde ) winters overleefd.

groetjes danny
donderdag 7 december 2017 - 16:42
deHaan

DeHaan

Forbus, ik zou hem er toch maar uithalen, de plant is volgens mij nog te redden
donderdag 7 december 2017 - 18:36
forpus

Forpus

Beste vrienden,

Ik ging het bekijken na de winter en de wellicht kapotte palm uithalen en wegsmijten maar misschien als ik hem uithaalde nog te redden...vandaar ook uitgehaald maar dat was zwoegen en sleuren ...zuigde zich vast in het water...spade gebroken maar das allemaal niet erg.

Heb wel laat ons zeggen de helft van de wortels moeten afzagen denk van 80 cm naar 40 zoiets...hopelijk is dit niet de fatale steek.

Doch als ik de palm bekijk en jullie hie rop foto's zie ik nog veel groen in het hart...dan toch nog kans op goeie afloop...? staat nu in veranda en uiteraard daar overdag graad of 20 en heel de winter snachts minimum 15.

Kan ik iets doen qua voeding als steun nu?
En eventueel de buitenste bladeren bruine afdoen???

gr steven

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 8 december 2017 - 16:13
forpus

Forpus

nog foto

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 8 december 2017 - 16:14
Patrikc

Patrikc

komt goed, ik zou zeker geen blad afdoen tot er in de lente (hopelijk) nieuwe groei komt
vrijdag 8 december 2017 - 17:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon