menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Mangoboompje

Ga naar meest recente reactie

Maximev

Maximev

Een goedeavond
Ik heb onlangs mijn mangoboompje moeten verpotten omdat de wortels er vanonder doorkwamen, nu zit ik met het volgend probleem, kan deze perfect groeien zonder direct zonlicht te hebben? Het vensterbankje is te smal en buiten zetten vertrouw ik nu nog niet.
Alvast bedankt!
dinsdag 8 augustus 2017 - 20:09
Pouketie01

Pouketie01

De mango komt van nature voor in India waar de vrucht en de boom heilig zijn. De mango speelt een rol in de symboliek van het boeddhisme. Sinds 1830 wordt de plant wereldwijd in de (sub)tropen gekweekt, het meest noordelijk in Israël en Florida.

De mango (Mangifera indica) of manga is de commercieel belangrijkste soort uit het geslacht Mangifera en is na de banaan het belangrijkste fruit uit de tropen. De altijd groenblijvende boom kan een hoogte van 40 m bereiken. De boom heeft een dichte, brede kruin. De afwisselend geplaatste bladeren zijn leerachtig, glad, glanzend, donkergroen, gaafrandig en hebben een ovale, toegespitste vorm. Het blad is 15–30 cm lang en tot 3,5 cm breed. De bladsteel is 2–6 cm lang. De eindstandige, vertakte bloeiwijzen kunnen tot 100.000, enkele millimeters grote, gelige of rozige bloemetjes bevatten. Van deze bloemen wordt maar een klein deel bestoven en rijpt een nog kleiner deel uit tot volwassen vruchten.

De mango is een steenvrucht die in vorm varieert, afhankelijk van het ras. De vruchten zijn 5–40 cm lang, meestal asymmetrisch, ovaalvormig en vaak gekromd met aan het uiteinde een korte, brede tuit. Er bestaan echter ook rassen met bolvormige vruchten. De schil is tot 2 mm dik, glad en glanzend. De vruchten zijn rijp, groen, geel, oranje, rood of bontgekleurd. Het rijpe vruchtvlees is zacht en sappig, geel van kleur en vezelig tot bijna vezelloos. De vrucht smaakt zoet-aromatisch en verspreidt een zoete geur. De smaak hangt ook af van het gehalte aan terpentijn, wat bij goede rassen laag is. Aan de hand van de geur is ook de rijpingsgraad betrouwbaar vast te stellen, want er zijn immers ook vruchten die rijp groen van kleur zijn. De steenpit is houtig en afgeplat en zit stevig aan het vruchtvlees vast.

Veel (zon)licht en warmte nodig, plaats hem dus in direct zonlicht of op een lichte plaats. Voed en begiet veelvuldig gedurende het groeiseizoen.
Verminder het begieten in de winter en geef geen mest. Kan in de zomer buitengezet worden maar moet vorstvrij overwinteren.

Het beste groeien mango’s op een losse, vrij schrale bodem. Zij kunnen goed tegen droogte. Zij hebben voor het rijpen van de vruchten een droogteseizoen van 3 maanden nodig. De mangoboom zal pas na 10 jaar beginnen bloeien wanneer hij uit zaad gekweekt is, 3 tot 4 jaar indien hij geënt is. De mangoboom kan honderden jaren oud worden.

Als we zelf een mangoplant willen kweken, moeten we eerst de pit met een scherp mes openbreken omdat de kiem niet genoeg kracht heeft om er zelf uit te komen. Je kunt hem in vochtige bladaarde planten en met plastic afdekken. Op een warme plek in de schaduw zullen er, als je geluk hebt, na drie weken de eerste blaadjes tevoorschijn komen. Het plastic kun je dan verwijderen en de tere plant langzamerhand aan het zonlicht wennen. Het wortelstelsel zal zich ontwikkelen en moet dus in een grotere pot geplant worden. Bij ons zal de mangoboom niet bloeien.

Rijpe vruchten worden als handfruit gegeten en onrijpe vruchten kunnen als groente worden bereid of worden ingelegd in zoetzure curry's. De bloesem van de mangoboom is ook eetbaar en levert bovendien een zoete honing. Het hout van de mangoboom kan worden gebruikt voor de fabricage van meubels.

Mango bevat enzymen die eiwitten afbreken door de eiwitketens in stukjes te knippen. Mango is dan ook moeilijk met ijs, melk of vlees te combineren. Men blancheert mango daarom voor gebruik als mango in combinatie met zuivel of gelatine wordt verwerkt. Door dit blancheren worden de enzymen (proteasen) inactief
vrijdag 11 augustus 2017 - 16:51
Dany

Dany

Voila, dat is tenminste eens een deftige uitleg over de mango
vrijdag 11 augustus 2017 - 17:22
Maximev

Maximev

Bedankt,overdag zet ik hem toch buiten in de volle zon,snachts binnen
vrijdag 11 augustus 2017 - 17:52
nathaliem.16

Nathaliem.16

Hallo
Ik had een vraag.
Heb een mangozaad in aarde gezet en er zijn twee plantjes uitgekomen. Laat ik ze aan een of zou ik ze splitsen?

Groet

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 26 oktober 2018 - 15:07
sandradrie17

Sandradrie17

Kan je een mangoboom ook beperkt klein houden, want als ik foto’s zie kunnen dat magnieke bomen worden, maar daar heb ik geen plaats voor
zondag 26 april 2020 - 14:41
gertkrijns15

Gertkrijns15

Kan ik zonder problemen de top van mijn inmiddels 50 cm hoge mangoboom (Van een pit) afknippen? Hij groeit alleen maar recht omhoog nu, zonder vertakking.
donderdag 29 oktober 2020 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon