menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Orchidee wordt rot

Ga naar meest recente reactie

lana_te

Lana_te

Dag iedereen,

Ik heb al een hoop advies gevonden over orchideeën maar nog geen orchidee die er op deze manier aan toe is.

Ik vrees dat mijn orchidee in een verkeerde vorm van pot heeft gestaan waardoor het water (na onderdompeling - half uurtje zoals het hoort 1x/week) niet goed kon verdampen. Nu zijn bijna alle bladeren afgevallen en is 1 van de 5 stengels aan het afsterven.

Iemand een idee hoe ik deze plant nog kan redden? Hij heeft ergens wel een emotionele waarde.

Alvast bedankt!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 9 maart 2017 - 13:27
Marei

Marei

Ach jee, een half uur onderdompelen en dan óók nog 1x per week.......dat doe je toch niet!
Daar zit nu geen gezonde wortel meer aan.
Uithuilen Lana, en opnieuw beginnen; maar nooit meer een orchidee zó nat maken!
De pot is goed, (als er tenminste gaten onderin zitten) maar de bark moet ook eens kunnen opdrogen, zodat er zuurstof bij de wortels kan komen. Dit wordt niks meer!
donderdag 9 maart 2017 - 23:22
lana_te

Tekst aangepast

Lana_te

Is dat niet oké? Met onderdompelen bedoel ik dat ik mijn orchideeën 1x per week in enkele cm water zet (niet de volledige pot onder water natuurlijk). Mijn oma doet het al jaren zo en heeft daar geen problemen mee... Mijn overige orchideeën doen het overigens wel goed..
Erg jammer dat er niets meer aan te doen valt .. Toch bedankt Marei!
vrijdag 10 maart 2017 - 08:04
krissie

Krissie

Bij deze plant zie je nog groene wortels door de pot onder de bark ,maar hij
heeft geen enkele luchtwortel en juist die zijn erg nodig bij een orchidee om hem in leven te houden .
vrijdag 10 maart 2017 - 12:35
zuurtje

Zuurtje

Helemaal niets doen, haal hem uit zijn potje, schudt hem uit en zet hem op een plekje waar hij niet opvalt, en afwachten........ weggooien is zo gebeurd, toch?

Ineke
vrijdag 10 maart 2017 - 12:50
Marei

Marei

Ineke heeft gelijk, maar wel iets doen, alles wat rot is verwijderen, gezonde wortels in droge, schone bark zetten en dan kijken of 'ie nog iets wil gaan doen; op de foto zie ik geen nieuw groeipunt.....maar wel VIJF bloeitakken!
Ik dacht ídd. dat je 'm elke week een half uur onder water liet staan; misschien moet je dat eens een keertje overslaan en i.p. daarvan eens nevelen?
Groetjes, Marei
vrijdag 10 maart 2017 - 13:37
Polplastron

Polplastron

Let op dat er geen water tussen de bladeren blijft staan bij het watergeven want dit zorgt vaak voor rot.

Zelf laat ik m'n orchideeën om de veertien dagen een tiental minuten met de pot in lauw water staan en hier doen ze het erg goed. Nevelen doe ik nooit.
vrijdag 10 maart 2017 - 14:07
lana_te

Lana_te

Bedankt voor de reacties, ik heb het wortelrot verwijderd en de plant in nieuwe grond (voor orchideeën) gezet. Er is nog redelijk wat goede wortel dus laat ons hopen dat het lukt!
vrijdag 10 maart 2017 - 14:42
sjackheijbo16

Tekst aangepast

Sjackheijbo16

ik zie nog groene wortels ik geef het nog wel een kansje wortels moeten wel licht krijgen
zaterdag 11 maart 2017 - 11:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon