menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Drakenbloedboom

Ga naar meest recente reactie

wansh

Wansh

Ik heb mezelf drakenbloedboom zaadjes aangeschaft. Heb gelezen dat je deze zaden best even aanschuurt omdat dan de ontkieming dan beter zou gaan. Nu, wat is "wat aanschuren". Hoe diep moet je schuren? ik wil natuurlijk niet te diep schuren... stel dat ik het zaad beschadig :/

Mvg,

Wansh
dinsdag 15 maart 2016 - 16:14
deHaan

DeHaan

Je had ze toch al gezaaid?
dinsdag 15 maart 2016 - 16:21
c j de k

C j de k

Even een streek met een driehoekige vijl en dan eventueel nog 24 uur weken.
De kiemperiode is wel lang zo tussen de 30 en 180 dagen , dus wel wat geduld betrachten .
Succes .
dinsdag 15 maart 2016 - 17:02
wansh

Wansh

@DeHaan Enkel twee zaadjes om te testen maar als je maar licht moet schuren heb ik waarschijnlijk veel te hard en te diep geschuurt... zal dus een tweede poging opstarten...

Merci!!
dinsdag 15 maart 2016 - 17:10
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Uit Wikipedia....

"De drakenbloedboom (Dracaena draco) is een plant die van nature voorkomt op de Canarische Eilanden, Kaapverdië en Madeira. In 1996 is ook een populatie aangetroffen in Marokko in de Anti-Atlas.

De plant is vrijwel niet meer in wilde staat te vinden. De tot 12 m hoge plant wordt gekarakteriseerd door één of meerdere stammen met een relatief dichte, parapluvormige kroon met dikke bladeren. Het is een langzaam groeiende plant, die er tien jaar over doet om een hoogte van 1 m te bereiken. Omdat de plant een eenzaadlobbige is, heeft deze geen jaarringen. De leeftijd van de plant kan alleen geschat worden aan de hand van het aantal vertakkingen. Van de planten wordt aangenomen, dat ze duizenden jaren oud kunnen worden. Het oudste, bekende exemplaar groeit in Icod de los Vinos op het noordwesten van Tenerife.

Als de bast wordt ingesneden of de bladeren worden gekneusd, scheidt de plant een roodachtig hars uit, dat bekendstaat als drakenbloed. Dit werd gebruikt door de Romeinen en middeleeuwse alchemisten. De mensen geloofden dat het bloed was van Europese draken.

Guanches[bewerken]Op de Canarische eilanden speelde de drakenbloedboom een belangrijke rol in het religieuze leven van de oorspronkelijke bewoners, de Guanches. Daarnaast gebruikten zij het sap van de boom als helend smeersel en om hun doden te balsemen. In de Middeleeuwen bracht men het sap in verband met hekserij omdat het, aan de lucht blootgesteld, oranjerood kleurt. Vandaar de naam drakenbloed. Drakenbloed werd nog recentelijk gebruikt voor medicinale en cosmetische doeleinden, en verder als kleur- of verfstof. Italiaanse vioolbouwers, bijvoorbeeld, voegden het toe aan de lak van door hen gebouwde instrumenten."



En dat in uw kas....... Make it simple.....
:-
dinsdag 15 maart 2016 - 20:41
wansh

Wansh

Tegen dat zo'n exemplaar in mijn kas staat zijn wij er allemaal al lang niet meer
donderdag 17 maart 2016 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon