menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging Monstera stek/plant

Ga naar meest recente reactie

evarein

Evarein

Ik heb deze plant / stek van iemand gekregen. Hij vertelde me dat het een monstera (gatenplant) is en dat hij niet wist hoe hij hem moest verzorgen.

Ik heb verder ook geen ervaring met deze plant dus weet ook even niet wat ik er mee aan moet. Hoort hij bijvoorbeeld zo te hangen? De bladeren klappen ook steeds om.. hij hangt Zegmaar met de binnenkant van het blad naar buiten.

Ik heb hem overgeplant in een grotere pot met nieuwe aarde. Wat kan ik verder nog doen? Is ie nog te redden?

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 10 november 2015 - 22:41
Roeli

Roeli

Je zou eens op google kunnen kijken.
Daar vind je wel informatie.
dinsdag 10 november 2015 - 22:47
evarein

Evarein

Extra foto

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 10 november 2015 - 22:48
Carib

Carib

Hoewel de foto niet erg duidelijk is, lijkt het meer op een Philodendron selloum dan op een Monstera. Plant lijkt ook wat donker te staan. Bij voldoende licht, dus zeker niet meer dan een meter van het raam af, groeit de plant mooier omhoog. Ook regelmatig draaien en een keer per week de aarde goed natmaken. In de zomer wekelijks plantenvoeding geven.
dinsdag 10 november 2015 - 23:10
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Van het Internet gehaald:

Stekken en vermeerderen

Stekken gaat prima, dit mislukt eigenlijk nooit. Elk gedeelte van de stengel met een plek waar EEN LUCHTWORTEL UITGROEIT kan gebruikt worden. Topstekken met twee bladeren doen het altijd goed, maar ook met niet-topstekken kan een poging gewaagd worden. Zet de stek in een glas of bak met water en met een tot twee weken zullen uit de stengel de eerste echte wortels tevoorschijn komen.


(oh Carib, tegelijkertijd een tekst geplaatst)
dinsdag 10 november 2015 - 23:14
aronv

Aronv

De aarde moet je zeker niet een paar keer per week nat maken want de plant groeit niet zo snel s winters en van teveel vocht krijg je varenrouwmug of zelfs wortelrot. Als de stek goed beworteld is hoeft het echt niet zo overvloedig te zijn, het heeft tamelijk dik blad dat wel degelijk tegen enige droogte kan.
Misschien kan je fotos maken met flits dan kunnen we het beter zien.
woensdag 11 november 2015 - 00:14
evarein

Tekst aangepast

Evarein

Bedankt voor de reacties! Ik heb nog even een foto met flits gemaakt. ik maak morgen met daglicht even een goede van het blad..

Ik ga googelen op de nieuwe naam en zal hem ook dichter bij het raam zetten! Met overpotten kwam ik er achter dat hij al aardige wortels heeft.. dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Is het verstandig hem rechter op te binden of hoort ie te hangen?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 12 november 2015 - 00:25
satomi

Satomi

Geen Philodendron selloum, maar Philodendron xanadu.
donderdag 12 november 2015 - 12:46
evarein

Evarein

Dank u!

Dit zijn de bladeren bij daglicht

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 13 november 2015 - 01:21
Carib

Carib

Zou ook kunnen, maar dat is een kleinere variant van de selloum, die meestal smaller blad heeft.
Dit blad lijkt behoorlijk groot voor een Xanadu. De verzorging is overigens hetzelfde. Als de plant gaat bloeien, dan weet je het, want de Xanadu heeft donkerrode bloeikolven en de gewone selloum groene.
zaterdag 14 november 2015 - 14:27
aronv

Aronv

Oohh mijn reactie ging over de monstera. Ik ben er vrij zeker van dat deze plant philodendron wel goed tegen overmatig vocht kan.
Rob verlinden deed zo een plant weleens zonder potgrond in een kom met een laagje water. Maargoed wat hij maakt is niet altyd een duurzame keuze.
donderdag 19 november 2015 - 12:34
aronv

Aronv

http://www.bakkertuin.nl/philodendron-als-hydrocultuurplant/

Hier een handleidingen
donderdag 19 november 2015 - 12:36
braze

Braze



Hoi allemaal .

een plant die tegen overmatig vocht kan bestaat niet overal waar te voor staat is verkeerd

werd mij altijd geleerd dus ook nu .

ik geef mijn planten schaars water en het bloei als een gek .

MvG .


braze .
zondag 22 november 2015 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon