menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Tropisch wit

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto



Haemanhus albiflos

't Is al een ouwe taaie....maar ja hij past goed bij mij ....vindt je niet?

Heeft mettertijd heel wat bijnamen gekregen zoals "poederkwast " "scheerkwast"

"Het geslacht Haemanthus behoort tot de Amaryllidaceae ,een specifiek bolgewas dus en afkomstig uit Zuid-Afrika. De bijnaam poederkwast of ook nog scheerkwast heeft ze te danken aan de bloeiwijze ,samengesteld uit talloze kleine bloempjes met vier uitstekende meeldraden ,het geheel lijkt dus wel enigzins op een kwast.
H.albiflos is wel de meest populaire, de meest gekende uit dit geslacht"
Er bestaan ook nog drie roodbloeiende soorten die tamelijk zeldzaam zijn : H.coccineus ,H.katharinae (genoemd naar Mrs Saunderson wiens echtgenoot de eerste bollen van deze soort van uit Tocal / Natal naar Engeland stuurde, in 't begin van de 19e eeuw) , verder nog een H.multiflorus.
Van deze drie laatste nooit enig spoor gezien , wie wel ?

maandag 9 november 2015 - 17:48
LT

LT

Deze heb ik 10 aug 2015 hier geplaatst.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 9 november 2015 - 18:22
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

't Is mooi ! Heb je ook een foto van de hele plant in bloei ? Ik schrijf nog steeds artikels voor ons tijdschrift CaVeKa en een goeie foto is natuurlijk DE blikvanger .Bij een blik op Internet krijg ik nen hoop planten + namen waaruit uiteindelijk geen mens nog wijs uit geraakt.....

Bvb:Haemanthus katharinae (Scadoxus multiflorus) - Afrikaanse bloedlelie, Penseellelie met foto's en info over hoe stekken, zaaien, vermeerderen, wanneer ... enz enz
maandag 9 november 2015 - 20:53
LT

LT

Hier dezelfde helemaal. De grootte kun je ongeveer schatten aan de gevelstenen er achter.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 9 november 2015 - 22:00
LT

LT

Hier 5 dagen later. Deze drie foto's vind je ook in de plantengids en bij mijn tuinfoto's.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 9 november 2015 - 22:02
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Mooi! Maar zelf kan ik er niks mee aanvangen wegens "betitteling en datering" IN het beeld die ik er uit geknipt heb maar dat "knippen" is niet altijd toepasselijk wegens risico het originele beeld te "verminken"

maandag 9 november 2015 - 22:39
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto



Ietwat "aangepast" met Paint Shop Pro...o.a.pot weg De aandacht mag niet afgeleid worden door "bijkomstigheden"
maandag 9 november 2015 - 22:48
Paronoto
maandag 9 november 2015 - 23:17
LT

LT

Voor mijn eigen aechief plaats ik beiden IN de foto.
Jij mag er mee doen, wat jou goed dunkt. Ik heb deze, afgelopen voorjaar, gekregen van kennissen. Verder zal ik hem nu weer vrij droog houden tot het voorjaar.
dinsdag 10 november 2015 - 07:54
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Begonia cv "Crocodille " maar ook verkocht als Begonia escargot

dinsdag 10 november 2015 - 20:57
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto


Begonia dregei.De soort is vernoemd naar Jean François Drège die de plant in 1836 ontdekte in de omgeving van Kaap de Goede Hoop. De plant ontwikkelt aan de basis een caudex. Tussen verschillende populaties van de soort is er een grote variatie aan bladvorm en -grootte.

"De soort is endemisch in Zuid-Afrika. De plant wordt als sierplant gekweekt"
(Uit Wikipedia)

En zo zouden we nog uuuren kunnen doorgaan....maar wie gaat dat allemaal lezen.......Hoeveel leden telt het Tuinforum.....?
dinsdag 10 november 2015 - 21:08
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

•Lid sinds februari 2007
•Heeft 6082 berichten in het forum

Onbezoldigd werk!: ZE zouden best mijn I-netaansluiting kunnen vergoeden ...wa peisde?
dinsdag 10 november 2015 - 22:02
LT

LT

Ik kom hier "pas kijken". DIT vind ik héél interessant.
dinsdag 10 november 2015 - 22:44
Paronoto

Paronoto

Wat bedoel je met DIT? Is dat het HELE FORUM ofwel enkel het "onderdeel" waarin uw : "DIT vind ik héél interessant" staat....?

Met de hele inhoud van het Forum kan men een maxibibliotheek vullen......Je zul heel VEEL tijd nodig hebben om dat allemaal door te nemen......
woensdag 11 november 2015 - 18:06
LT

LT

Komt tijd, komt raad....
woensdag 11 november 2015 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon