menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bananenboom gaat nu al bloeien.

arensink

Arensink

De plant is zo'n 6 jaar oud en bestaat uit meerdere stammen. In maart heb ik de winterbescherming al weggehaald en al het oude blad tot aan de stammen verwijderd.
Alle stammen ontwikkelen nu nieuwe bladeren maar 1 stam begint nu een dikke bloemknop naar buiten te schuiven zonder verdere bladontwikkeling.
Klopt het dat de bloem dan uit het laatste groeipunt komt na het laatst ontwikkelde blad? Want de stam sterft immers af na de vruchtvorming.
Is het dan zo dat de plant vorig najaar zijn laatste bladeren heeft gemaakt en net niet meer aan bloeien is toegekomen?

Wie weet hier meer van of heeft dit ook meegemaakt?

gr. Arjen.
zondag 22 april 2007 - 06:01
Fons

Fons

De laatste bladeren van uw musa moeten kleiner gegroeit zijn voor de bloei dus moet ge dat vorig jaar opgemerkt hebben na een drietal kleinere bladeren moet normaal de bloemkolf komen.Waarschijnlijk is uw banaan tot rust gekomen alvorens de bloemkolf verscheen.
Ik heb al bloei gehad in sertember maar dat was te laat voor volledige ontwikkeling van de kolf,en ja de gebloeide stam sterft na de vruchtzetting af, maar heeft zeker gezorgd voor haar (zijn) toekomst.
maandag 23 april 2007 - 04:18
jippen

Jippen

De plant is zo'n 6 jaar oud en bestaat uit meerdere stammen. In maart heb ik de winterbescherming al weggehaald en al het oude blad tot aan de stammen verwijderd.
Alle stammen ontwikkelen nu nieuwe bladeren maar 1 stam begint nu een dikke bloemknop naar buiten te schuiven zonder verdere bladontwikkeling.
Klopt het dat de bloem dan uit het laatste groeipunt komt na het laatst ontwikkelde blad? Want de stam sterft immers af na de vruchtvorming.
Is het dan zo dat de plant vorig najaar zijn laatste bladeren heeft gemaakt en net niet meer aan bloeien is toegekomen?

Wie weet hier meer van of heeft dit ook meegemaakt?

gr. Arjen.


Ik heb juist het zelfde voor.
Plant is ook een 6 tal jaar oud...
Geen groot bladontwikkeling maar een paar kleine blaadjes... andere stengels maken nog grote bladeren aan.
maandag 23 april 2007 - 05:08
arensink

Arensink

Het is mij niet opgevallen dat de laatste bladeren kleiner waren. Ben benieuwd wat de bloemkolf gaat brengen, je ziet hem elke dag groter worden.

Arjen.
maandag 23 april 2007 - 05:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon