menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn yuca doet het niet goed

Ga naar meest recente reactie

Surfdude1982

Surfdude1982

Hallo iedereen,

Zoals het onderwerp al doet vermoeden maak ik mij zorgen over mijn yuca.

De onderste bladeren hangen slap en sommige zijn ook aan ’t uitdrogen. Ook sommige takken hebben net onder de bladeren een knik gekregen. Begin december was dat nog niet het geval. Ik heb wat foto's toegevoegd.


Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het oplossen?
De plant staat in een gesloten pot (staat op glas, en een schaaltje onder de pot vond ik niet mooi). Onderaan liggen kleikorrels op advies van het tuincentrum. Onmiddellijk na het verpotten heb ik een halve emmer (of iets meer) water gegeven. Teveel heb ik achteraf in het tuincentrum vernomen. Sinds dan heb ik mij beperkt tot 2 à 3 “vuisten” per 2 weken. Is dat te weinig of te veel?
De plant staat tegen het raam westelijk georiënteerd.

Alvast bedankt voor jullie goede raad

Johan

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 22 april 2015 - 15:38
Polplastron

Polplastron

Indien men in dat tuincentrum enige kennis van zaken zou hebben dan zou men je geen gesloten pot hebben aangeraden. Kamerplanten in een gesloten pot in leven houden is een hele kunst en loopt in 99,9% van de gevallen uiteindelijk toch fout af.

Het beste is het om een plant in een plastic pot te zetten met afwateringsgaten en deze pot vervolgens in een "cache-pot" te zetten. Op die manier kan je de plant uit z'n overpot halen en water geven. Als de pot goed uitgelekt is, kan hij terug in de overpot. Dat is de enige goede manier. Kleikorrels op de bodem zijn slechts een tijdelijke oplossing; uiteindelijk krijg je in de meeste gevallen toch rottende wortels.

Groeten,

Pol
woensdag 22 april 2015 - 18:17
Surfdude1982

Surfdude1982

Bedankt voor je reactie. Ik ga vandaag op zoek naar een mooie onderzetschotel.

Kan je aan de foto in mijn vorig bericht zien dat de yuca het niet goed goed?
donderdag 23 april 2015 - 07:29
Surfdude1982

Surfdude1982

Ik heb wat meer foto's op google drive gezet. Ik heb de puntjes tussen drive google en com weggelaten anders wordt de link blijkbaar automatisch gewist.

drive google com/folderview?id=0B7l9qIe17a2XZC1pZVNVVHY0SEk&usp=sharing

Hoe meer foto's, hoe makkelijker voor jullie om te beoordelen

Is mijn conclusie eigenlijk juist dat plant te weinig water gekregen heeft? Hoeveel water heeft deze dan nodig?

Dikke merci!
donderdag 23 april 2015 - 07:42
Polplastron

Polplastron

Een yucca heeft eigenlijk volgens mij niet zo heel veel water nodig. Het is moeilijk om regels te geven van 'zoveel liter' om de 'zoveel dagen'. Veel hangt immers ook af van het bodemsubstraat (sommige substraten houden langer water vast; bijvoorbeeld cocopeat), de luchtvochtigheid van de omgeving (in een droge omgeving droogt het substraat sneller uit), de temperatuur (bij hogere temperaturen gaat de plant meer vocht verdampen), ...

Hier geef ik om de 14 dagen water aan al mijn planten, dit komt overeen met het verversen van m'n aquarium en op die manier kan ik het water mooi hergebruiken. Tussendoor droogt het substraat van de meeste planten wel op, maar dat geeft zelden problemen. Wel gebruik ik verschillende substraten voor verschillende soorten planten: planten die meer vocht willen staan in cocopeat terwijl andere in de 'klassieke' kamerplantenpotgrond staan en soms meng ik er ook nog wat fijn grind door als het om planten gaat die echt niet tegen teveel vocht kunnen.

Het is echter een feit dat er meer (kamer-)planten doodgaan aan te VEEL water dan aan te weinig!

Pak dus het probleem van die pot zonder afwatering maar eerst aan en kijk van daaruit hoe je verdergaat.

Overigens ziet de yucca er op je foto niet zo erg uit.

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2015 - 08:52
jdcoster

Jdcoster

Los van de waterhuishouding in die pot, staat die plant ook te donker, vandaar ook die kromme slungelige groei. Ik plaats mijn Yucca's buiten in de zomer. Eerst in de schaduw, dan pas in de zon, anders verbranden ze.
Geregeld eens met de vinger voelen of de potgrond nog wel vochtig is en telkens voor het water geven de plant eens uit de pot tillen om te zien of er geen water meer in de pot staat, voorkomt al veel schade.
donderdag 23 april 2015 - 09:43
Polplastron

Polplastron

s Zomers bepaalde planten buitenzetten is inderdaad een goede werkwijze die hier bij mij ook wordt toegepast.

Over het gebrek aan licht wilde ik ook al een opmerking maken, maar ik vind het altijd moeilijk om zoiets op foto in te schatten.

De "slungelige" groei zoals Joël hierboven ook aangaf, duidt inderdaad ook wel in die richting.

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2015 - 10:54
wilma*15

Wilma*15

Als je alsnog geen onderzetter wilt gebruiken en omdat je toch al helemaal onderin hydrokorrels hebt liggen raad ik je aan om dan een hydocultuurwatermeter erin te plaatsen.
Deze zijn in verschillende maten te verkrijgen.
En als je die meter ook niet mooi vind staan kan je er een klimop erover laten groeien.
Hierop kun je aflezen of de plant droog of nat staat.
Wel erop letten dat de meter enkele dagen helemaal op het minimum moet hebben gestaan vooraleer je weer water geeft en niet tot maximum maar tot halverwege.
Veel van mijn planten staan zo en gaan al jaren mee.

Mijn yuca krijgt de hele winter helemaal niks maar staat dan wel in een ruimte waar een hele hoge luchtvochtigheid heerst.
Tussen 75 en 85% is hier dan heel gewoon.
(overigens geen een van de planten in die ruimte krijgt dan water)
Verder vergeet ik hem vaak ook water te geven en ik heb hem al jaren.
Hij staat hier dus heel vaak (misschien te) droog.
Wel staat hij voor een raam pal op het zuiden waardoor hij altijd vol in de zon staat als de zon schijnt, zonder bescherming.
(kan de mijne in ieder geval goed tegen)
Maar hij heeft nog nooit hier buiten gestaan wat ik de komende zomer wel wil proberen vanwege plaatsgebrek.
Al mijn planten in die ruimte ken ik door en door waardoor ik al heel snel kan ingrijpen als ik maar iets verdachts tegen kom.

Uiteraard ga ik ook in mee met de hierboven geposte antwoorden.
Want zonder meter zou ik het nooit aandurven in een gesloten pot.

Groetjes



donderdag 23 april 2015 - 16:42
Polplastron

Polplastron

s Winters geen water geven kan ook een goed idee zijn om de groei te doen stoppen in een periode dat er te weinig licht is, maar dit lukt volgens mij toch enkel in een koelere ruimte.
Zou het kunnen, Wilma, dat die 'vochtige' ruimte eigenlijk ook best wel koel is?

Bij mij overwinteren de cactussen, aloë's, strelitzia's etc. op de slaapkamer en krijgen dan geen druppel vocht. De temperatuur daar komt 's winters nooit boven de 15°C en ligt er meestal zelfs een goed stuk onder.

Deze behandeling kan je heel goed toepassen op een yucca, maar dan ben je natuurlijk wel je mooie kamerplant in de woonkamer kwijt.

Toch zou ik ook in de woonkamer zo weinig mogelijk water geven in de donkere periode van het jaar.

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2015 - 19:03
Surfdude1982

Surfdude1982

Bedankt voor al jullie adviezen.
Ik heb gaten in de pot gemaakt en er staat nu een schaaltje onder.
Er zitten nog wel kleikorrels op de bodem van de pot en aan de zijkant vermengd met grond.
Fingers crossed...
zondag 26 april 2015 - 12:40
wilma*15

Wilma*15

Pol

Mijn Yuca staat inderdaad in de ruimte net buiten de wintertuin die met noppenfolie van deze ruimte is afgescheiden.
In de wintertuin is de temperatuur ook niet al te hoog s'winters namelijk 17 a 18°C.
Maar het voelt veel warmer aan door de hoge luchtvochtigheid want die is wel aan de hoge kant.
De juiste temperatuur waar ze staat heb ik nooit echt in de gaten gehouden.

Ook op dit moment krijgt ze nog steeds niks door de hoge luchtvochtigheid.
Hierdoor moet ik wel alles goed in de gaten houden dat er geen ongedierte daarbij komt.
In ieder geval doet ze het daar uitzonderlijk goed.

Groetjes

zondag 26 april 2015 - 15:57
wilma*15

Wilma*15

Nog even dit:
Bij mij staat de yuca altijd voor het zuiden raam zonder enige bescherming.
Als er dus zon is staat ze volop in de zon.
Is er geen zon krijgt ze ook geen extra belichting.
Ze moet het in principe doen met het licht dat ze van buiten af krijgt.

Op ´n een of andere manier heeft ze het daar in ieder geval naar haar zin.

Groetjes
zondag 26 april 2015 - 16:07
Angélique G

Angélique G

Dan heb ik hier hetzelfde probleem. Afwatering. Mijn partner wil de plant weg, omdat hij die niet meer mooi vindt. Hij ziet er idd niet uit en vertakking is helemaal vervormd. Op die manier kan ik hem zelfs nergens anders plaatsen. Maar hem wegdoen of laat staan "doodmaken", krijg ik toch moeilijk over mijn hart. Heb die mss al 15 jaar.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 7 juli 2020 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon