menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clivia vraag

nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Dag beste mensen.
Ik heb al sinds 2008 een C. Miniata staan die ik zelf opkweekte. Tot op heden heeft deze nog nooit gebloeid desondanks ik hem tot lange tijden verwaarloosde. Nu stelde ik mijzelf nogal een rare vraag of er ook mannelijke clivia's zouden zijn die dus niet bloeien. Heeft iemand daar weet van?
Mvg Michael.
vrijdag 21 november 2014 - 16:56
RdB

RdB

Clivia is éénslachtig. Na de bloei zullen er (als je de bloem tenminste bevrucht hebt) bessen verschijnen die er een jaar over doen om te rijpen. Overigens, bi tweehuizige en éénhuizige planten worden natuurlijk net zo goed mannelijke bloemen geproduceerd! Waar zou anders het stuifmeel vandaan moeten komen? Mogelijk ben je in de war met bessen, die worden door mannelijke planten niet geproduceerd. Bij Clivia speelt dit dus in het geheel niet.

Je probleem ligt waarschijnlijk niet in het verwaarlozen maar in de periode ervoor. Je beschrijft helaas niet hoe je hem verzorgt. Vanaf het voorjaar (zelf start ik ergens in maart, zodra de bloemstengels vrijwel volgroeid zijn) geef je de plant water en regelmatig mest, zet hem op een zonnige plek. Zo rond nu, dus eind november, stop ik met water geven. De plant staat nu koel en licht. Na de winter zal hij weer meerdere bloemen geven.

Ruud
vrijdag 21 november 2014 - 20:02
nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Beste Ruud,
Ik dank je vriendelijk voor je antwoord.
Zo schept het wat meer duidelijkheid voor mij. Tevens schept de zorgstructuur meer duidelijkheid voor mij, zodat ik die ene clivia die anders nooit bloeit hopelijk deze keer wel in bloei krijg.

Grtjs Michael.
vrijdag 21 november 2014 - 20:38
summerspookje

Summerspookje

ik heb een paar jaar een clivia gekregen die te groot voor iemand werd, hij was geklieft, ik kreeg dus een zij tak,ik heb die jaren gehad, en elk jaar opnieuw een prachtige bloem, hij stond in de veranda,(jaren terug heb ik er een foto van gestuurd) ik moest hem verschillende keren opnieuw verpotten, tot ik uiteindelijk er ook geen baas meer over had ,ik heb die dan ook gekliefd en aan bloem liefhebbers weg gegeven , voor mezelf had ik ook een kleintje gehouden , die bloemde 2 jaar nadien opnieuw, de bloei was wel van korte duur , eigenlijk had ge er maar 2 weken plezier van dan begon die terug te verleppen, ik heb die dan op een kamer gezet niet warm niet koud ,en toch elk jaar een bloem ,ze stond daar alléén treurde ze ik weet het niet ze ging kapot dan heb ik ze weg gedaan, de clivia is niet zo moeilijk in bloem te trekken ,ze moet alléén op de goeie plaats staan , in gezelschap van andere planten,geduld met een clivia dat is alles

groetjes summer
zondag 23 november 2014 - 11:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon