menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Biologische plantenvoeding voor Epiphyllum of Lepismium zelf maken

Ga naar meest recente reactie

peppi

Peppi

Goede avond,

Voor de tuin maak ik zelf plantenvoeding; ik maak een oplossing van brandnetelgier. Kan ik dit ook over de succulenten doen die nu buiten staan?

Mijn Epiphyllum of Lepismium (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=34&tid=46351) krijgt namelijk na 12 jaar knoppen En volgens eerdere adviezen moet hij nu bemest worden! Ik gebruik liever geen middelen die schadelijk zijn voor het milieu...

Wie heeft een recept om dit zelf te maken?

Alvast bedankt

Peppi
woensdag 14 mei 2014 - 23:10
sirius

Sirius

Volgens wat ik lees bevat brandnetelgier enorm veel stikstof. Dat is net wat je NIET wenst voor de bemesting van succulenten.
woensdag 14 mei 2014 - 23:15
peppi

Peppi

Bedanktl Sirius, ik had al wel gelezen dat teveel stikstof niet goed was maar wist niet dat er zoveel zat in brandnetelgier, helaas dus geen brandnetelgier...

Hopelijk weet iemand het...misschien oplossing van keltisch zeezout? Heb ook gelezen dat ze juist wel magnesium nodig hebben en dat dit vaak niet in plantenvoeding zit.

Ik zoek zelf ook verder natuurlijk.
woensdag 14 mei 2014 - 23:31
sirius

Sirius

Ik snap niet goed waarom je je planten via dit soort alchemie wil kweken. "Keltisch zeezout" ? Dat klinkt als een middeltje van de druiden. Als het idd zeezout is dan bevat het waarschijnlijk wel magnesium maar zout ?? Ooit gehoord van zoutstress in planten? U ooit afgevraagd waarom de begroeing langs de wegen kapot gaat in de winter? en een dieet enkel op magnesium? magertjes hoor.

Ik ben eens gaan googelen om wat info te sprokkelen hierover. man man wat men daar allemaal leest! dit is echt bedoeld om goedgelovige zielen te strikken. nu ja, je doet maar, 't is aan mij zeker niet besteed, kantje hekserij. Als dit spul zo ontzettend goed is waarom blijft het dan zo'n randfenomeen?
donderdag 15 mei 2014 - 10:51
Patrikc

Patrikc

Wat is er mis met kompost of als dat moelijk toepasbaar is omdat bvb de pot helemaal volgegroeid is, dan gieten met 'kompostthee', een beetje zoals uw netelgier maar evenwichtiger van samenstelling...

Sirius, ik deel uw mening over die hokuspokusmiddeltjes
donderdag 15 mei 2014 - 11:33
sirius

Sirius

De toepassing van kompost en zijn afgeleiden zijn waarschijnlijk nog veel te stikstof-rijk voor succulenten. Ik kweek zelf succulenten en ik gebruik kompost maar in zulke lage concentraties in het grondmengsel dat het nauwelijks het vermelden waard is. Kompost is duidelijk een meerwaarde voor "bladplanten" maar niet voor succulenten die een totaal ander metabolisme hebben.

Ben nog even gaan verder zoeken naar dit "Kelten zout" LOL! Eigenlijk gaat het om "Sel de Guérande" waar ze het in de keuken zeer gegeerde "fleur de sel" afleveren.
De samenstelling van dit zout zowel als van de "fleur" zijn verregaand onderzocht man man, wat hekserij men daar al van maakt!
Het is zogezegd rijk aan oligoelementen en arm in natrium! hallo puur beunhazerij! De oligoelementen tot daar aan toe maar het bevat net zoals alle ander zout 94-97% natrium chloride punt aan de lijn!
Het bevat zo goed als geen nuttige ingredienten voor planten en in termen van NPK(+Mg) samentselling komt men uit op ong iets als 0-0-(0,2/0,7)-(0,4/0,8).
Ik zag dat men aangeeft dat een oplossing van 2-3 GRAM PER LITER een goed gietwater is voor planten! HALLOOO! De snelle stille dood door uitzouting?

Ik las ook dat het exact dezelfde samenstelling heeft als het bloed en derhalve dus heel gezond is om te eten! LOVL! jaja dat zal wel, toch als men een instant hartstilstand wil riskeren.

We leven met de informatiesnelweg aan de tippen van onze vingers via het internet, spijtig dat voor de meesten de oprit zo moeilijk te vinden is!
donderdag 15 mei 2014 - 12:26
RdB

RdB

"Mundus vult decipi", schreef Petronius al, al voegde hij er nogal cynisch aan toe "ergo decipiatur"

Ruud

(De wereld wil bedrogen worden, laat haar dus bedrogen worden)
donderdag 15 mei 2014 - 21:51
sirius

Sirius

LOL! ge zijt mij voor RdB.
Waarom mensen, met de beste intenties, hun liefhebberij zo ingewikkeld willen maken is mij een raadsel. De termen "biologisch" en "gifvrij" dekken al lang de lading niet meer.
En voor planten onder glas maakt het toch geen barst uit?
donderdag 15 mei 2014 - 22:16
peppi

Peppi

Heren, bedankt voor uw antwoorden. Ik heb hartelijk moeten lachen en me kostelijk vermaakt, zo te lezen was ik niet de enige.

Afgaand op uw informatie, heb voor nu even de gewone cactusvoeding; is 7 kalium om 7 fosfor om 4 stikstof dus nu de juiste planten er nog bij vinden. Smeerwortel is bijvoorbeeld rijk aan kalium.

Groet
Peppie



dinsdag 17 juni 2014 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon