menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia wordt bruin

Ga naar meest recente reactie

sonjaken

Tekst aangepast

Sonjaken


Nu is hij helemaal om zeep: deze winter buiten gebleven (te grote pot) met speciale plantenbescherming, MAAR... het heeft niet mogen zijn!!! Alles is bruin en rot! Heb hem nu afgesneden, de wortels goed uitgespoeld en terug in de grond gestopt en (probeer) nu af te wachten. De wortels zagen er echt nog heel goed uit, maar of die terug schieten ???

Verdorie: foto's getrokken maar het lukt me niet om ze te importeren (kieken dak zin) !!!
dinsdag 8 april 2014 - 19:14
braze

Braze

HOI sonjaken .

zolang het de buiten bladeren zijn en het midden netje,s groen is heet het zelfsnoei . in de natuur zelf wordt erniet aan vormsnoei gedaan zoals mensen dat kunnen toch groeit de plant en de plant krijgt licht van boven dus hoe hoger hij wordt hoe breder hij wordt des te minder komt het licht bij de grond en des te meer moet de plant werken om alle bladeren te voeden en dat gaat ten kosten van de bloei en zaadvorming dus de plant moet kieze .
tweede mogelijkheid is dat de plant een klap heeft gehad van de warmte / koude situatie dat zou dus ook kunnen .
maar een foto had ons allemaal meer vertelt en nu ga ik af op wat je geschreven
hebt zelf heb ik ook eens drie plantje,s meegenomen in zo,n toeristen
verpakking een Yucca / Streltitzia / de ander is me nu even ontschoten twee
zijn er in iedergeval overleden een overleefde de reis en dat is een forse
plant al .
mvg

Braze .

p.s geen paniek voorlopig met de dag aankijken zolang het hart mooi groen is

ernog hoop.
dinsdag 8 april 2014 - 21:06
sonjaken

Sonjaken

Bedankt Braze,
Het is me nu net gelukt tóch een foto toe te voegen...
Maar ik snap je niet zo goed: moet ik die bruine bladeren nu verwijderen of niet? Groetjes van Sonja-die-op-hoop-van-zege-leeft!

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 9 april 2014 - 12:55
Marjanne1960

Marjanne1960

Oei, dat ziet er niet zo goed uit.
Het lijkt of hij te droog heeft gestaan.
Als dat zo is dan de aarde wat vochtig houden (niet kledder nat)
Zo niet;
Ik zou de plant dan uit de pot halen en de wortels bekijken.(voorzichtig)
Nieuwe grond geven, vochtig houden (niet nat) en in het licht zetten, niet in de zon, want dan verdampt er teveel water.
Op kamer temperatuur houden.
Een plastic pot is beter, omdat het water wat je geeft er niet intrekt, zodat je beter weet hoeveel water de plant nog kan opnemen.
De bruine bladeren mag je wegknippen, maar nog even niet in het groen knippen, want hij heeft nu al het bladgroen nodig om in leven te blijven.
succes!
woensdag 9 april 2014 - 16:27
sonjaken

Sonjaken

Bedankt! Heb hem extra water gegeven en er een plastiekzak overgetrokken. Zal hem dagelijks controleren en hoop natuurlijk dat hij het overleeft!
donderdag 10 april 2014 - 15:04
braze

Braze

Hoi sonjaken .

dit is denk ik te laat over en sluiten . mocht het goed komen dan ben je een spekkoper . zodra ik weer tijd heb ga ik zelf proberen een strelitizia te kweken eentje staat er al in de de raamkozijn ik weet alleen nog niet of het een witte strelitzia
of de oranje reginae . laat gerust weten hoe het is met de plant is .

mvg .
braze .
donderdag 10 april 2014 - 19:25
sonjaken

Sonjaken

Ik ga effekes afwachten en na enkele dagen zien hoe het gaat. Indien niet goed, haal ik hem uit de pot en ga de wortels serieus controleren... Zou ik hem nog wat extra voedsel geven nu? Of beter enkele dagen afwachten? Bedankt en ik hou je verder op de hoogte...
donderdag 10 april 2014 - 19:38
Bombycilla

Bombycilla

Ga eerst maar eens de wortels controleren,heb je water gegeven deze winter?
Ik vind hem er eerder verzopen dan verdroogd uitzien.
Mesten moet je zeker niet doen
donderdag 10 april 2014 - 20:04
sonjaken

Sonjaken

neen, heb hem nog maar pas meegebracht (half februari jl.) Verzopen is hij zéker niet. Ga effekes afwachten... Bedankt en tot de volgende keer, Sonja
donderdag 10 april 2014 - 20:46
FDES

FDES

Ik denk met een gelijkaardig probleem te maken te hebben. Sedert midden vorig jaar verkleuren alle bladeren grijsbruin. Wanneer een nieuw blad tevoorschijn komt dan bemerk ik lichtgroene vlekken in het blad. NA een tijdje verkleuren deze lichtgroene vlekken bruin en tenslotte verkleurt het volledige blad grijsbruin. De plant heeftw el nog een 20-tal bloemen aangemaakt tijdens de winter. Deze bloemen komen maar half-en-half tevoorschijn, De bloemhouder en stengel verkleuren ook nogal vlug naar de grijsbruine kleur. Iemand een idee wat het probleem is ?

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 20 mei 2014 - 10:33
sonjaken

Sonjaken

Heb hem verpot en voedsel gegeven. Heeft een tijdje onder een plastiek zak gestaan. Blijkbaar komt hij er door, al zal het nog even afwachten zijn... In elk geval bedankt.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 20 mei 2014 - 10:59
cetinel

Cetinel

geen voedsel geven! gaat nog meer schade tioebrengen...
die moet eerst voldoende nieuwe groei vertonen eer je opnieuw mag mesten.
bovendien heb je hem net verpot,dus nieuwe grond?? die bevat al mest voor verschillende weken...
dinsdag 20 mei 2014 - 23:47
zourky

Zourky

Dag tuinvrienden,

Mijn gedacht is dat veel strelitzia te droog worden gehouden,eens de maand Mei gaan ze bij ons naar buiten en blijven er gans de zomer,regent het niet krijgen ze water en genoeg,regent het acht dagen dan staan ze ook er acht dagen in,ze staan in een afgezaagde plastiek ton (100 liter met gaten in de bodem als mest geef ik ze gedroogde koekorrels.
Verleden jaar heb ik ze herplant dus nieuwe grond gegeven dan heb ik zeker een krans van 10 cm hoog en 40 a 50 cm breed af gesneden allemaal dikke wortels het leek wel een krans om met Kerstmis aan de deur te hangen er waren nog genoeg wortels die krans dat was op de bodem van de ton spijtig heb ik er geen foto van genomen,andere foto's staan er al op het forum.Ik vind het een gemakkelijke plant
wat wel kan en dat heb ik ook dat de bladeren soms verbranden van hevige zon dan kan je er een vliesdoek over hangen of een stuk wit laken en met wasspelden ter plaatse houden al meerdere malen heb ik de plant gescheurd om te vermeerderen
en weg gegeven en dat allemaal van een plantje van 20 cm zonder aarde van op de markt in Madeira jaren geleden.

Groetjess Richard
vrijdag 23 mei 2014 - 08:04
kamiel2

Kamiel2

Hey Richard,
Dat is lang geleden, als je nog eens planten scheurt dan ben ik liefhebber, ik pik die dan wel op.
We hebben vroeger veel kontakt gehad ivm die planten maar tot hiertoe heb ik nog geen enkele bloem gezien dus ik begin te denken dat ik toch de juiste soort niet heb, je weet wel, gekocht in zo een potje in Tenerife in 2003 of 2004 denk ik, al de potjes de jaren ervoor zijn niet goed gekomen ook omdat ik niet wist hoe dit te behandelen. mijn vrouw heeft nu al gezegd "smijt dat buiten jong"
Nu heb ik een 4- tal planten zijn toch boven de meter hoog met 10-tal bladeren
staan maar heb ook hetzelfde fenomeen als het vorige lid (fdes), bruine randen aan sommige bladeren, al doe ik juist hetzelfde als jij, in mei buiten met koekorrels en regelmatig water en in september/oktober binnen voor de vorst en dan droog houden opgelet niet laten uitdrogen.
Ook niet teveel betuttelen zoals er vroeger al gezegd geweest is maar ik krijg er geen bloemen in vandaar mijn vraag.
Dus als je een plantje staan hebt geef een seintje en ik sta voor je deur!
veel groetjes ook aan je vrouwtje
Kamiel
maandag 9 juni 2014 - 13:16
zourky

Zourky

Beste Kamiel

Zolang je vrouw zegt van de planten buiten te smijten mag je nog van geluk spreken het zou erger kunnen.
De planten behandel jij volgens mijn weten correct ,voor de vorst naar binnen maar moeten wel licht hebben veel licht,ook niet droog houden ,op het einde van het jaar komen de bloemknoppen en ik denk als je ze te droog houd de groei stop,ik persoonlijk houd geen rekening met winter of zomer voor het water geven bij mij krijgen ze genoeg water,het moet wel weg kunnen lang gaten in de bodem.
Met ze in de kelder te plaatsen in de winter waar s'avonds licht brand boven de planten dat doe ik niet niet meer,er komen wel bloemtoppen maar die gaan niet meer open,dus nu in de veranda voor de winter daar staan ze in het licht en dan hebben we bloemen.Ik had ze in de kelder geplaatst om plaats uit te sparen in de veranda er moeten zoveel planten de winter overleven,en het is ook de plaats waar onze honden slapen ,in de winter schommeld de temperatuur rond de 15 graden.
ALs ik binnen een paar jaar ze terug herplant en scheur zal ik jou zeker verwittigen

groetjes Richard
donderdag 12 juni 2014 - 12:48
kamiel2

Kamiel2

Bedankt Richard,

Inderdaad zolang ze de planten alleen wil buiten smijten heb ik geluk hahaha!
Ik doe precies hetzelfde als U, in de zomer buiten en regelmatig water geven indien nodig, in de winter binnen op een aparte kamer waar ik alles laat overwinteren en ook mijn orchidees staan te rusten de temperatuur is wel iets hoger denk ik (ong tussen 18 en 20°) ook in volle licht, maar dat zal wel het verschil niet uitmaken denk ik, in Tenerife is het in de winter ook 20 a 25° als wij daar regelmatig kwamen toch ook al bijna 10 jaar geleden.
Misschien weet je het nog maar ik heb eens grote problemen gehad met de strelitzia's door mestverbranding (ik had pastillen gekocht die langzaam oplossen in de pot) en ze waren bijna volledig verbrand, met jouw goede raad en ook nog andere vrienden van het forum heb ik dat dan in orde gekregen daarom zijn mijn planten zover achteruit denk ik??
Laat ons hopen dat ik nu dit jaar eens een bloem zie dan zou mijn geluk niet op kunnen maar we zullen zeker kontakt houden.
In ieder geval bedankt als je aan mij gaat denken bij de scheuring,

Veel groetjes
Kamiel
ik hoop met dit berichtje ook sommige anderen geholpen te hebben en dat men moet oppassen met bemesting!!!
donderdag 12 juni 2014 - 13:29
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Inderdaad bedankt voor de verwittiging van bemesting.
Wilde ze eerdaags wat voeding geven.

Mijn strelitzia's hebben helemaal droog gestaan afgelopen winter maar wel in een heel vochtige ruimte met heel veel licht.
Ze staan er echt nog heel mooi erbij.
Aan de bladeren kan ik niet zien dat ze water te kort hadden.
Maar dit zijn dan ook Strelitzia Juncea en Strelitzia Gold.
Wel weet ik dat Strelitzia Nicolai meer water nodig heeft want die heb ik wel af en toe water moeten gegeven, maar deze staat ook in hydocultuur ipv aarde.

Ik hou in ieder geval alle berichten over Strelitzia's in de gaten.

Groetjes
zondag 15 juni 2014 - 03:20
zourky

Zourky

Hallo vrienden

Ik heb twee verschillende soorten maar weet niet wat is wat.
Een plant heeft lange bladeren ik bedoel wel het blad niet de steel en eindigt op een punt,de andere heeft afgeronde bladeren meer zo een lepel vorm en is ook gevoeliger aan verbranding door de zon,is ook wat kleiner dan de eerste,ze staan nu onder een afdak van flies (is die fijne doek die ook gebruikt wordt tegen lichte nachtvorst,en tegen bescherming van de zon.

Groetjes Richard
zondag 15 juni 2014 - 06:12
kamiel2

Kamiel2

ik heb hier in de buurt mooie stelitzia zien staan met wel 40 bloemen in, heel mooi, potdiameter toch 50 a 60 cm hoogte dik 1.2 meter, ben eens gaan vragen naar de prijs en die was 195 euro dat vond ik toch wat veel? heeft iemand een idee wat dit normaal ongeveer kost???
veel groetjes
kamiel
maandag 23 juni 2014 - 13:15
zourky

Zourky

Dat is inderdaad veel en als ze zulke grote potten verkopen moeten er toch ergens plaatsen zijn met minder plant en goedkoper,ik denk zo een grote kuip dat die er al jaren staat dat kan niet anders
groetjes Richard
maandag 23 juni 2014 - 15:00
kamiel2

Kamiel2

Ik heb met die patron daar gesproken en hij ging uitkijken naar planten met minder bloemen, heb deze week telefoon gehad en hij kon er niet meer aangeraken de beste tijd is volgend jaar rond moederdag zei hij, heb gezegd dat ik tussen de 80 en 100 euro wil geven maar er moeten bloemen instaan, ik ben al meer dan 10 jaar bezig en heb nog geen enkele bloem gezien al volg ik alle goeie raad op, eindelijk wil ik eens bloemen zien en misschien afsnijden om op de tafel te zetten want ik vind dit toch zo mooi.
Mijn vrouw zou liever hebben dat ik ermee stop maar ik geef niet op, zeker weten, als ik meer tijd moest hebben dan zou ik een paar tuincentras kunnen afrijden maar dat kan nu niet wegens bepaalde omstandigheden dus als iemand iets weet waar ik dit kan kopen zodat ik gericht kan rijden laat het adres dan maar weten.
Ik heb 4 planten staan de ene wat beter dan de andere en ook heb ik dit jaar eens eentje binnen gehouden om het verschil eens te zien.
nu maar wachten op een reactie? opgelet de plant mag ook niet te groot zijn en manipuleerbaar zodat ik die gemakkelijk kan binnen of buiten zetten, want naar buiten toe heb ik nog al wat opstapjes dus alles moet gedragen worden.
wachtend op een tip veel zonnige groetjes
Kamiel

zaterdag 19 juli 2014 - 12:46
sonjaken

Sonjaken

M'n strelitzia is er blijkbaar aan het doorkomen: krijgt nieuwe bladeren!!! Ik blijf hem heel goed verzorgen en leef op hoop... Iemand nog tips? Heb hem dus lange tijd onder een plastieken zak gehouden, geregeld verlucht en wat water gegeven...
Anders gaat het met de zaden: zijn sedert april geplant, maar daar is nog niks van te zien. Naar het schijnt kan dat tot 3 jaar duren eer die schieten !

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 19 juli 2014 - 13:25
braze

Braze


Hoi Sonjaken .

gewoon een grote watergift doen zeg twee keer per maand de rest doet de

plant zelf wel ik heb er twee van staan een gekocht de andere zelf gezaaid

verspeend en opgekweekt en mijn remedie doet het gewoon goed

overtolligwater uitlaten lopen voor geval er een uitschieter is natuurlijk .

dat de plant nieuwe scheuten maakt is een gegeven voor de toekomst .

nu nog met geduld wachtten op de eerste bloei .

succes ermee .

mvg


braze.
zaterdag 19 juli 2014 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon