menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam gezocht van kamerplant

Ga naar meest recente reactie

mieke boorsma

Mieke boorsma


Avatar Mieke boorsma
Gezocht: naam van kamerplant.
Ik weet niet of ik hier aan het goed adres ben maar ik ben een beetje ten einde raad. Het betreft een vetplant, aan de bladeren vormen zich de stekjes soms wel 20 per blad. Het is volgens mij een ouderwetse plant; de eerste plantjes die mijn zonen zelf op konden kweken. Ik noemde het altijd moederplant, maar dat is niet de juiste naam. Helaas ben ik niet zo goed met foto's plaatsen dus misschien kan iemand mij alleen aan de hand van de beschrijving helpen. Alvast hartelijke dank. Met vriendelijke groet, Mieke Boorsma, Boskoop

donderdag 27 maart om 21:48:57



Avatar Stijns
Beste,

U kan dit bv plaatsen op ons forum: URL GEBLOKKEERD
Daar kunnen de experts u zeker verder helpen.

U kan eventueel ook proberen om een foto te plaatsen in de plantenherkenner: URL GEBLOKKEERD

Mvg
Stijn

vrijdag 28 maart om 08:05:10


maandag 31 maart 2014 - 21:42
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Ik weet waarschijnlijk welke dat je bedoeld.

Het is volgens mij een Kalanchoë maar de tweede naam ga ik voor jou opzoeken.

Als ik het goed heb is dit een "vetplant" althans hij ziet er uit als een vetplant.
Aan de rand van elk blad verschijnen kleine plantjes en als die eraf vallen groeien die overal verder.
Krijg ze bijna niet kapot.
En ook de kleintjes krijgen al redelijk snel nieuwe kindertjes.

Je krijgt nog van mij te horen.
Groetjes
maandag 31 maart 2014 - 22:30
cetinel

Cetinel

waarschijnlijk bedoel je broedblad: Kalanchoé Daigremontiana??
maandag 31 maart 2014 - 22:34
wilma*15

Wilma*15

Hier ben ik weer.

Volgens mij is het:
Kalangoë Daigremontiana

Omdat ik wist in welke hoek ik moest gaan zoeken heb ik hem toch vrij snel gevonden.
Maar kijk ook even op internet of het wel dezelfde plant is als waar ik je de naam van geef.
Je moet het althans toch in die hoek gaan zoeken.

Helaas krijg ik geen foto bijgevoegd.

Hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Groetjes
maandag 31 maart 2014 - 22:41
cetinel

Cetinel

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 31 maart 2014 - 22:45
wilma*15

Wilma*15

Hallo Cetinel

Inderdaad die naam was ik aan het opzoeken.
Je was net iets te snel.

Groetjes
maandag 31 maart 2014 - 22:45
cetinel
maandag 31 maart 2014 - 22:46
Bombycilla
dinsdag 1 april 2014 - 10:07
Paronoto

Paronoto

Uit het Crassulaforum :

KALANCHOE DAIGREMONTIANA Hamet & H.Perrier, 1914
Synonym : Bryophyllum daigremontianum (Hamet & H.Perrier) A.Berger (1930)

Section Bryophyllum

Distribution : SW Madagascar; open woods, on sandstone or limestone; naturalized in some tropical countries (e. g. India).

Description (according to IHSP, 2003) :

Biennials, entirely glabrous, 40 – 80 cm tall; stems simple, erect or decumbent, brownish.
Leaves dark green, pink-green to purplish-green with brown-red spots, petiolate, sometimes peltate, petiole amplexicaul, 1 – 5 cm, lamina ovate, oblong-ovate to long-triangular, often ± folded, 2 – 20 x 1 – 3.5 cm, tip acute, base ± rounded, margins regularly dentate, with numerous bulbils on the teeth.
Inflorescences lax manyflowered paniculate cymes, pedicels 5 – 11 mm.

Flowers pendent or spreading, calyx tube 3 – 4 mm, sepals deltoid, acute, 3 – 5 x 2.2 – 3.6 mm, corolla campanulate, reddish to purple, tube 16 – 19 mm, petals obovate, acute, 7 – 8 x 3.5 – 4.5 mm.

The leaves are very variable in size and colour as well as in shape (from linear to broadly deltoid, sometimes ± trilobite). This species hybridizes easily with several others (K. rosei, K. delagoensis). It is frequently cultivated in tropical gardens.

K. daigremontiana in New Caledonia :
Link to K. daigremontiana photos by Sven Bernhard





dinsdag 1 april 2014 - 17:46
mieke boorsma

Mieke boorsma

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het antwoorden. Nu kan ik mijn stekjes met bijbehorende naam weggeven.
Met vriendelijke groet, Mieke
dinsdag 1 april 2014 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon