menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden,
Ik ben al een aantal jaar bezig met orchideeplanten, verzorging is geen probleem maar weet iemand hoe ik een plant kan stimuleren om 2 of meerdere bloemstengels te produceren want dit is me nog nooit gelukt.
1 nieuwe stengel heb ik regelmatig alsook zijaftakkingen (uit een stengelknop) waar dan bloemen opkomen.
Even korte samenvattig van mijn verzorging elke 2 weken gaat de pot in kamertemperatuur regenwater voor een 3-tal minuten zodat de wortels hun behoevende water kunnen opzuigen en laat dan uitlekken, en elke maand doe ik in dat regenwater vloeibare meststof (doseren zoals beschreven op de verpakking) ook regelmatig als ik er aan denk dan de bladeren besproeien met regenwater ong. 1x per week.
Ik hoop enkele tips te ontvangen die ik dan zal uitproberen.
wachtend op een antwoord
Kamiel
dinsdag 11 maart 2014 - 12:05
braze

Braze

Hoi Kamiel .

wat een gedoe zeg . bij mij krijgt het orchideeen volk alleen maar water en het gilt hier de pot uit met de bloemen het een is nog niet uitgebloeid of de volgende bloemenzee komt eraan .
ook verpotten en bemestten het bijvullen van de grond ?????.
nog niet een keer gedaan
dus eigenlijk is het orichideeen leven hier zeer spartaans en wreed


mvg .


Braze .
dinsdag 11 maart 2014 - 22:59
RdB

RdB

Uitstekende verzorging, dus daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk is het verschil dat de kwekers alles kunnen optimaliseren (licht, temperatuur) en jij het nu eenmaal in de kamer moet doen.

Ruud
woensdag 12 maart 2014 - 11:16
kamiel2

Kamiel2

Het is inderdaad een heel gedoe elke 2 weken
ik ben daar een hele voormiddag zoet mee want ik heb toch een 20-tal planten staan op verschillende plaatsen in huis.
Ik weet niet hoe die kwekers het fiksen maar had gedacht dat er een paar mensen een tip zouden hebben, het is begrijpelijk dat de kwekers veel mooiere resultaten hebben dan wij het is tenslotte hun job!
Ik moet ook nog vertellen dat ik in het begin veel geknoeid heb zoals teveel water (wortelrot) en dat ik na de eerste bloei geen enkel plantje kon houden maar zoals ik ze nu verzorg heb ik het beste resultaat al had ik nog net iets meer verwacht daarom stelde ik de vraag.
Toch al bedankt voor de antwoorden
veel grtjs
Kamiel
woensdag 12 maart 2014 - 13:05
sirius

Sirius

ik denk dat het ook aan de varianten ligt. Ik heb planten die nooit méér dan één bloemstengel vormen, anderen maken er spontaan twee of zelfs drie en nog anderen gaan aan de top van de bloemstengel splitsen zodat je daar meerdere takken krijgt. En iedereen doet dat ieder keer opnieuw zonder af te wijken.
woensdag 12 maart 2014 - 16:18
braze

Braze

Hoi Kamiel .

de kwekers zijn niet atlijd even eerlijk kom maar eens in zo,n kas wedden je alle plantten even mooi vind ??.
de rest is of wel op de vuil hoop belandt of staat nog in de opstalling en zo verdiend men zijn brood .

recept 2 .

heel veel engellen geduld met zoeken naar nieuwe soorten / kleuren kleinere
grotere bloemen schimmel bestendigheid zo ongeveer gaat het .

mocht je ze willen verzamellen het kan duur worden ik heb ooit een
ochridee in mijn handen gehad die kon ik voor kleine 500,00 wel kopen
de moederplant was niet te koop de dochter plant dus wel .

mvg


braze
woensdag 12 maart 2014 - 18:46
omaplonie

Omaplonie

Ook ik geef ze alleen water, een heel klein beetje, als ze uitgebloeid zijn zet ik ze op de slaapkamer en geef ze om de 2 weken water en als ik zie dat ze knoppen gaan vormen zet ik ze weer te pronken in de kamer en zet de volgend uitgebloeide weer in de slaapkamer, ik heb dus altijd orchideeën.
zaterdag 29 maart 2014 - 19:39
kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden,
Ik doe dit ook als ze uitgebloeid zijn op een aparte kamer zetten aan het vesterraam (met gordijn), en heb vroeger ook geprobeerd met water geven een beetje maar het beste resultaat tot hiertoe heb ik als ik ze behandel zoals beschreven hiervoor.
Maar wat ik niet begrijp is wanneer je planten gekocht hebt met 3 en meer bloemstengels dat IK er nadien maar 1 stengel in krijg dus aan het genre van plant kan het volgens mijn bescheiden mening niet liggen, dat telers er meer uit halen met hun uitrusting en kennis dat zal wel een feit zijn al moet ik al bij al niet klagen kijk maar, ik kan nog foto's plaatsen want ik heb planten staan het huis rond deze op de foto staan op de vensterbank gericht naar het NW dus die hebben bijna geen rechtstreekse zonlicht, ook zonder gordijn.
Toch bedankt voor jullie antwoorden maar ik had toch op een tip gehoopt om meer bloemstengels te krijgen er moeten toch vrienden zijn die evenveel weten dan de telers en hier of daar een trukje hebben?
Prettige zondag nog grtjs
Kamiel

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 30 maart 2014 - 08:45
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Ik heb zojuist een antwoord gegeven op een ander topic.
Lees die maar eens.
Ook IK heb eens meerdere takken op een orchidee gehad.
Wel hoop ik dat we het hebben over een Phalaenopsis!
Zo op de foto te zien wel.

Zoals ik ook al had gelezen na de bloei in een koele ruimte zetten.
Maar dan geen druppel water geven.
Ook niet om de 2 weken.
Hier moet je hem echt gaan verwaarlozen.

Deze orchidee bloeit pas op het moment dat hij denkt dat hij dood gaat om zo snel mogelijk alsnog zaad te kunnen produceren voor het nageslacht.
Deze theorie zit er immers achter.
Maar zover laten we het natuurlijk niet komen maar hij bloeit wel volop.

Ik heb een orchidee gered die al meer dan een half jaar geen druppel water had gekregen, deze stond wel in een koele,redelijk vochtige ruimte voor een raam.
Deze had nog nooit zo gebloeid als daarna.

En ben je echt bang dat hij die tijd zonder water niet door komt dan besproei je de omgeving zo af en toe.

Hoop je hiermee een antwoord op je vraag te kunnen hebben gegeven.

Dit geld dus alleen voor Phalaenopsis.
Er zijn ook orchideeën die helemaal geen droogte periodes mogen hebben.
Let er dus op welke orchidee je hebt.

Succes ermee.
zondag 30 maart 2014 - 21:26
kamiel2

Kamiel2

Bedankt beste Wilma,
We hebben het inderdaad over Phalaenopsis, ik heb je andere antwoord ook gelezen en eindelijk eens een tip want dit wist ik niet die verwaarloosperiode, want zoals je beschrijft ik heb inderdaad plantjes staan die al meer dan een jaar geen bloei gehad hebben dit zou inderdaad de reden kunnen zijn want ze worden verzorgd zoals alle andere, bloeien of niet.
Ik zal dat vanaf nu uitproberen, de bloeiende planten doen zoals ik beschreven had en de niet bloeiende verwaarlozen voor een 2-tal maanden.
hopende op resultaat
hartelijk dank
Kamiel
maandag 31 maart 2014 - 09:25
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Hoop dat het je nu eindelijk wel lukt.
Ik raad je aan om de orchideeën die al heel lang niet meer in bloei hebt gekregen ook na de rustperiode GEEN voeding te geven.
Bij de meeste handelaren wordt dit wel aangeraden maar dit is meer om te kunnen verkopen.
Al mijn orchideeën krijgen dus alleen water van mijn binnenvijver en niks anders.
Zelfs mijn varens varen er wel bij.
Dus als je nog iemand hebt met een aqurium en die moet deze gaan verversen probeer dat water te bemachtigen.
Betere voedig bestaat er tenminste bij mij niet.

Maar de orchidee die ik uit een kelder heb gered bleef bij die mensen binnen staan en kreeg dus alleen kraanwater.
Met andere woorden ook geen voeding.

Met voeding bereik je namelijk het tegengestelde immers veel blad en weinig bloem.
En het is ons toch om te doen om juist die mooie bloem er weer in te krijgen.

Succes ermee.
Ik ben blij dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Groetjes
maandag 31 maart 2014 - 17:56
wilma*15

Wilma*15

Hier nog een tip van een orchideeën gek.
Verplant orchideeën NIET in gewonde potgrond.
Ook de speciale orchideeën grond heb ik nog nooit aangeschaft.
Hierin blijven de orchideeën veel te lang nat.

Al mijn orchideeën en hier bedoel ik duidelijk niet alleen de Phalaenopsis, staan bij mij in Bark.
In grotere plantencentrums is dit wel aan te komen.
Weet niet of je ver van Nederland af woont want daar is het zeker in die grote centra's te koop.

Bark is NIET boomschors die je tussen de planten buiten kan strooien.
Alhoewel ook dit boomschors is, is het niet het zelfde.

Ik heb zelfs mijn kamervarens hierin staan.

Bark neemt heel veel water op zodat de wortels toch vocht krijgen maar niet nat worden.
Ook hierin zitten de nodige voedingsstoffen voor de orchideeën.

Een Phalaenopsis is een epifyt en groeit in het wild hoog in de bomen op boomschors. En die boomschors heet bark.

Ik hoop je hiermee nog meer te hebben geïnformeerd over de verzorging van Phalaenopsis.
maandag 31 maart 2014 - 21:27
kamiel2

Kamiel2

Hartelijk dank!
Bark is hier wel aan te komen denk ik, we hebben hier ook grote tuincentras in de buurt, indien niet dan koop ik wel in Nederland want we doen regelmatig eens een midweekje in Zeeland of Noord-Brabant of Limburg.
Al heb ik dat niet veel nodig want verpotten doe ik niet veel wel als de plant te schuin gegroeid is en durft om te vallen dan plaats ik die terug recht in dezelfde pot en dan gebruik ik orchideeën potgrond al heb ik al gemerkt dat deze van merk tot merk heel verschillend zijn op gebied van struktuur.
Aquariumwater dat zal een probleem zijn maar ik gebruik regenwater die ik dan de dag voor het gieten op de chauffage zet en dan is dat lauw tegen ik het moet gebruiken, in de zomer even op een vuurtje en dat is zo gefikst.
Ik zal zeker je tips uitproberen en hoop ook dat ik mooie bloemen krijg in het vervolg want ik hou van die bloemen.
Elke tip dat ge gegeven hebt kan ik hier terugvinden zoals veel groen en weinig bloemen ofwel veel kleinere bloemen dan in het begin.
Nogmaals hartelijk dank
nog een prettige dag
Kamiel
dinsdag 1 april 2014 - 09:21
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Geen dank maar graag gedaan.
Als je nog problemen ondervind met deze mooie Phalaenopsis dan hoor ik het graag van jou.

Misschien ook een tip, probeer voor 1 jaar bij een orchideeën vereniging te gaan.
Er zal zeker bij jou in de regio bijeenkomsten gehouden worden.

Maar omdat ik zelf op dit moment geen vervoer heb ben ik even hier uitgestapt maar zo gauw als ik weer een auto heb ga ik zeker weer bij de vereniging.

Daar steek je heel veel van op en misschien komen er dan ook andere orchideeën er bij.
Want er zijn nog veeeeel meer en althans vind ik veeeeel mooiere orchideeën zoals wij dat zeggen voor op de vensterbank.

Als je interesse hierin hebt zal ik je hierover ook enkele andere orchedee namen doorgeven.

Zelf ben ik gek op Cattlea maar deze is helaas niet zo geschikt voor op de vensterbank om die weer opnieuw in bloei te krijgen.
Alhoewel ik hier ook goede resultaten over heb gehoord.

Sorry maar juist door mijn orchideeën ben ik een heel klein binnenvijvertje begonnen wat een beetje uit de hand is gelopen want op dit moment bezit ik een binnenvijver met maar liefst 2000 liter water (en dit OP mijn garage, dus op een balkon).
Deze is in 2 delen en via een watervalletje aan elkaar gekoppeld.
In 1 deel zwemmen de vissen (speciaal voor de visemulie)
en de andere die speciaal voor tropische waterlelies is ingericht.

Ik hou deze topic in de gaten als je nog meer wilt weten.
Ook anderen die hierover vragen hebben kunnen bij mij terecht.

Heel veel plezier met deze mooie hobby.
Het kan heel verslavend worden.

Groetjes



dinsdag 1 april 2014 - 12:05
kamiel2

Kamiel2

Verslavend inderdaad Wilma,
Mijn vrouw zegt ook dat ik een orchideeënzot ben.
Een club of vereniging is zeker het eerste jaar niet mogelijk daarvoor heb ik te weinig tijd, Mijn echtgenote is niet mobiel dus heb ik al de klusjes en het huisgezin voor mijn rekening.
Ik zal eerst maar proberen om de bestaande planten een beetje onder controle te krijgen, want ik heb nog een probleem en dat is met strelitzia hier heb ik 4 planten staan tussen 5 en 14 jaar oud en heb ook nog geen enkele bloem gezien, heb al dikwijls raad gevraagd en daar wordt me ook gezegd dat ik meer moet verwaarlozen wat ik nu bezig ben in de hoop dat is dit jaar eens een bloem zal zien want dit zijn ook heel mooie bloemen, Indertijd mee gebracht uit Tenerife als plantjes van 3 cm in een plastiek potje en nu de hoogste is toch 1.5 meter dus even afwachten.
Ook tracht ik groenten te kweken in de tuin zoals sla, tomaten, aardappelen, boontjes en verschillende soorten tuinkruiden enz...
Ook heb ik voor de woning een voortuin die beplant is met struiken en bloemen en daar is ook een en ander in te doen, dus ik heb werk genoeg zeker nu in het begin van het seizoen.
Ik lees ook dat jij een bezige bij bent met je plannen om een nieuwe vijver te plaatsen spijtig genoeg ken ik daar niks van en kan ik geen raad geven of helpen.
Ik kontakteer je wel als ik nog problemen ondervind met de orchideeën
bedankt voor de info en tot schrijfs
groetjes
Kamiel
dinsdag 1 april 2014 - 12:56
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Zullen we samen een topic over strelitzia openen kijken wie daar een antwoord op kan geven want dat probleem heb ik ook met mijn strelitzia.
Ik heb 4 verschillende soorten maar ik denk dat er 1 de winter niet heeft gehaald.
Op een af ander manier is die te nat geworden.
Maar ik probeer die alsnog te redden.
Gelukkig is dit net degene die heel vaak wordt aangeboden.
De andere soorten zijn zeldzamer.
Let ik misschien iets meer op.

Ook deze planten krijgen bij mij vijverwater.
En toch heb ik een vorige plant wel in bloei gekregen maar hoe weet ik echt niet meer.
Puur toeval waarschijnlijk.
De enige verklaring dat ik nu kan bedenken is dat de luchtvochtigheid toen hoger was dan nu.

Veel sterkte met je vrouw.

Groetjes
woensdag 2 april 2014 - 02:56
kamiel2

Kamiel2

hey Wilma,
Als je graag een topic opstart voor mij geen probleem maar ik heb zoveel vragen al gesteld, als ik het gefikst krijg stuur ik je een paar linken door dan kan je misschien er enkele tips uithalen
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=18558
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=25906
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=32572
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=38073
ik ben ook al op andere forums actief geweest
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=11&t=11244
ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben
maar doe gerust want alle tips zijn welkom, op dit ogenblik staan mij planten heel goed groen en soms een nieuw blad maar van een bloemstengel nog geen spoor dus duimen maar!
Als je rechtsboven in het zoekvak strelitzias ingeeft en dan zoeken dan krijg je een ganse reeks met topics msschn kan je daar iets uithalen.
Even ter informatie, mijn vrouw is continu niet goed mobiel maar soms komt daar nog iets anders bij kijken, zoals nu schouderbreuk er moet binnenkort een prothese ingeplant worden dus daarom schreef ik dat het een lange revalidatie ging worden, want de breuk was hersteld met vijzen en plaat maar is nu losgekomen heel spijtig!
veel groetjes
Kamiel
woensdag 2 april 2014 - 13:12
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Bedankt voor de tip.

Heel veel sterkte met uw vrouw.
Beterschap.

Ik weet wat het is om overal in te springen.
Hoop dat je wat ontspanning tussendoor krijgt met jou geliefde orchideeën.

Laat maar in de toekomst eens weten of mijn tips iets hebben opgeleverd.

Groetjes
woensdag 2 april 2014 - 13:20
kamiel2

Kamiel2

Hey,
jij ook een seintje geven of eventueel een vraagje?
Ik ben ook maar begonnen met tuinieren als ik in brugpensioen gegaan ben, ineens een zee van tijd en wat vang je er dan mee aan.
Ik zal je wel op de hoogte houden.
Al kan het soms zijn dat je me enkele weken niet hoort dat is dan als ik het te druk heb want dan wordt het pc-tje achteruit geschoven!
veel geluk met alles wat je doet,
veel groetjes
Kamiel
woensdag 2 april 2014 - 13:35
kamiel2

Kamiel2

Hier ben ik dan terug met inderdaad goed nieuws
De verwaarlozingsperiode is gelukt ik krijg nu langs alle kanten bloemstengels en inderdaad de bloemen blijven langer bloeien,
ik ben echt tevreden
DUS BESTE VRIENDEN
HARTELIJK DANK VOOR DE TIPS!
prettige dag nog voor iedereen
Kamiel
donderdag 29 mei 2014 - 13:24
wilma*15

Wilma*15

Hallo Kamiel

Ik ben heel blij voor jou dat het ook bij jou heeft geholpen.
Geniet er maar volop van.

Groetjes
donderdag 29 mei 2014 - 13:46
kamiel2

Kamiel2

zal ik zeker doen!!
bedankt
vrijdag 30 mei 2014 - 13:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon