menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Archontophoenix alexandrae

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

hey

vorig jaar, had ik mij een archontophoenix alexandrae aangeschaft, en heb deze plant deze winter laten overwinteren in mijn vorstvrije serre (minima rond het vriespunt). Maar blijkbaar is het hem niet erg goed bevallen. De bladeren zijn volledig aan het verkleuren. Heeft er iemand ervaring met deze planten?

groeten

samuel
woensdag 7 maart 2007 - 19:15
hofknoeierke

Hofknoeierke

A very popular palm from Australia with grass green, feather shaped leaves with silver undersides and slender crown shafts. The small bright red fruits are produced in large quantities.
The King- or Alexander palm will grow in a wide range of climates from tropical to cool temperate, and does excellently as an indoor palm given bright light.

De tekst hierboven is duidelijk, deze palmen groeien alleen goed in een tropisch tot koel klimaat,
en kunnen geen vorst verdragen.
Voor belgie zijn ze minder geschikt en alleen in serre te houden.

Grts.
maandag 2 april 2007 - 00:30
sbeetje

Sbeetje

weet je in feite vind ik zulke teksten misleidend. Letterlijk vertaald: deze palmdoet het goed van de tropen tot in de koel gematigde gordel (wij dus). Maar om deze plant buiten te zetten, dat zou me toch wreed verbazen, hij doet het nog niet goed in de vorstvrije serre.
Wat denk jij?

groeten

samuel
maandag 2 april 2007 - 19:57
hofknoeierke

Hofknoeierke

Misleidende tekst of niet, dit soort palmboom doet het gewoon niet goed in ons klimaat, de zomers zijn te kort en de temperaturen te laag.
Bij winterharde palmbomen staat in zulks soort van tekst meestal dat ze kunnen overleven in een
"hardy climat".
En dat heeft meer betrekking op onze streken.
misschien had je de palm een beetje beter tegen de koude moeten beschermen, door hem op een warmere lichte plaats te zetten.


Grts,

Hofknoeier.
vrijdag 6 april 2007 - 04:17
cvb

Cvb

hallo

ik zou ook graag zo een palm aanschaffen ik heb de ekseplaren gezien die meer of 600 euro kosten
de stam spreekt mij zeer aan.
maar zoals ik het hoor kan deze plant niet goed tegen de kouw
en zelfs al je hem laat buiten staan en heel inpakt met hooi of stro
dan ook niet

mvg cvb
maandag 9 april 2007 - 17:49
sbeetje

Sbeetje

hallo

neen, zelfs met hooi zou ik het niet proberen, want de palm heeft tijdens de winter heel veel licht nodig. en dat is onmogelijk met dat hooi. Bij trachycarpussen en washingtonia's is het niet zo erg dat de bladeren afsterven inde winter door de kou of te weinig licht, maar bij archontophoenix en zeker roystonea's (die ook een prachtige stam en zonder twijfel een heel snelle groeier) ligt dat anders. Als alle bladeren zijn afgestorven hij niet meer terug tot "leven".

groeten

sam
maandag 9 april 2007 - 18:24
cvb

Cvb

dus als ik zo een plant aans chaf van één meter hoog.
moet ik heb eigelijk verzorgen zoals een orchidee, ongeveer hé warm en swinters niet onde de 10 a 13 graden als die plant zo een meter of 2 is is dat geen probleem maar als hij hoger is dan is dit probleem want mijn garage is maar 2.5 meter,
ik denk dat ik zo een plant niet aan kan maar toch wil ik zo een plan tik ben er verzot van

mvg cvb
maandag 9 april 2007 - 19:18
sbeetje

Sbeetje

als ik je een tip mag geven, als je per sé een plant wil met zo mooie gladde stam, koop dan een syagrus romanzoffiana. Hij is qua koudetolerantie veel beter dan een archontophoenix. Met een beetje stuntwerk is het mogelijk om deze te overwinteren tenminste als je in de westelijk helft van ons land woont. Alles wat ten oosten van Brussel is, is geen goed idee...
als je meer wil weten over de bescherming van zo'n palm, moet je het maar laten weten...

groeten

samuel
dinsdag 10 april 2007 - 00:15
cvb

Cvb

zoals ik lees is deze palm wel ook niet echt geschikt voor de winter 'enkele uren aan -7 kan al fataal zijn ' schrijft men
wel een mooie palm.



mvg cvb
dinsdag 10 april 2007 - 00:22
sbeetje

Sbeetje

inderdaad, ik denk dat een maximum van -6 echt wel een maximum. Maar waar ik woon is het jaren geleden dat het nog -6 geweest is.

groeten

sam
dinsdag 10 april 2007 - 03:02
cvb

Cvb

ja dat is waar.
en waar kan ik zo een plant vinden
mvg cvb

en waar woon jij eigelijk in belgie of nederland

mvg cvb
dinsdag 10 april 2007 - 03:47
sbeetje

Sbeetje

kleine planten kan je vinden bij palmhunter. Even de site meegeven: www.palmhunter.be.
Deze moment zijn er alleen kleine planten van deze palm (30 cm voor 8 euro). In de zomer zijn er grote palmen te koop (4 meter waarvan ongeveer 1.5 meter stam voor 65 -80 euro).

Ik ben van oudenaarde (oostvlaanderen, Belgie). strenge vorst is hier toch wel iets zeldzaam (minder dan -5).
dinsdag 10 april 2007 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon