menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmboom

Ga naar meest recente reactie

hofknoeier

Hofknoeier

Heeft hier iemand ervaring met palmbomen(boompjes)?Zijn deze makkelijk te houden of hebben die echt speciale zorgen nodig ?Of kan ik er eventueel zelf ééntje kweken door een kokosnoot in de grond te steken?zijn nogal duur in aankoop maar wel erg mooi(mischien een domme vraag maar ja sé ben maar den hofknoeier hé)
maandag 26 juni 2006 - 21:02
Fons

Fons

Indien u op zoek bent naar palmen voor de tuin als vaste plantdan kunt ge best Trachycarpus fortunei nemen, deze is winterhard tot -18°c,een andere keuze is chamaerops humilis deze is winterhard tot -13°c dit met de voet afgeschermd met wat schors.
Deze planten kunnen gezaaid en opgetrokken worden in potten maar de groei is zo traag dat het 5 jaar duurt alleer ge een klein plantje hebt.
Ge kunt ook een klein plantje kopen dat nog schappelijk in prijs is, maar als ge een palm wilt aanschaffen met een flinke stam zult ge toch diep in uw portemonee moeten tasten.
Cocospalmen zijn niet geschikt voor de tuin en als kamerplant niet de gemakkelijkste.

Groetjes Fons.
maandag 26 juni 2006 - 21:40
hofknoeier

Hofknoeier

Fons bedankt voor je uitleg.
Zondag was mijn oog gevallen op een zeer mooi palmboompje(heb dat oog wel terug opgeraapt)
en was er uitiendelijk toch zo verliefd op geworden dat ik het echt niet kon laten om hem dan toch maar te kopen (dat word weer overuren kloppen maar ja seg je leeft maar één keer)
Ze zijn inderdaad wel duur in aankoop maar toch als je iets graag hebt en het is mooi dan mag dat voor mij iets kosten(€325)
Normaal word het boompje vanavond geleverd,en van zodra ik kan plaats ik zeker een foto op het forum,zodat jullie er allemaal een beetje van kunnen meegenieten!
dinsdag 27 juni 2006 - 18:27
Fons

Fons

Proficiat met je aankoop,volgens de prijs moet hij toch al een flinke stam hebben.
Welk is de naam van de palm?

Groetjes Fons.
dinsdag 27 juni 2006 - 21:03
hofknoeier

Hofknoeier

Het is de Trachycarpus Fortunei geworden,en hij heeft inderdaad al een flinke stam,naar ik kan schatten heeft hij een hoogte van ongeveer 1.60m.Foto's zijn al gemaakt moet ze alleen nog overzetten op pc,maar dat zal iets voor morgen worden vrees ik,in ieder geval zal ik ze op het forum plaatsen.
dinsdag 27 juni 2006 - 21:13
ines

Ines

Hofknoeier nu moet ik geen zaad meer opsturen zekerst?
donderdag 29 juni 2006 - 00:18
hofknoeier

Hofknoeier

Wel Ines je mag dit nog steeds doen hoor vind het wel spannend om zelf een boompje op te kweken,maar ik vond deze zo mooi dat ik er echt niet aan kon weerstaan om hem te kopen
donderdag 29 juni 2006 - 09:27
hofknoeier

Hofknoeier

Zoals belooft enkele foto's

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier staat hij nog niet op zijn defenitieve plaats,het was al een heel werkje om hem tot daar te krijgen
donderdag 29 juni 2006 - 09:45
nientje

Nientje

ooo, wat een prachtexemplaar
nientje
donderdag 29 juni 2006 - 10:06
hofknoeier

Hofknoeier

Dat dacht ik ook als ik hem voor de eerste keer zag,daarom toch maar aangekocht,kon er echt niet aan weerstaan
donderdag 29 juni 2006 - 10:49
Adrienne

Adrienne

Héél mooi,

Ge zult serieus wat plaats moeten hebben in de winter.
Allez als hij binnen moet toch.

groetjes adrienne
vrijdag 30 juni 2006 - 09:57
lisa

Lisa

heel mooie , ik kan niet wachten tot de mijne groot is
grts,lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 17:13
ines

Ines

Machtig!
Ik zal er x aantal jaren overdoen vooraleer de mijne zooooo groot zijn!
donderdag 6 juli 2006 - 00:28
lisa

Lisa

dan zal ik er wel ook zo lang over moeten doen -ik vind het wachten wel waard als er zo een prachtig resultat er uit
zaterdag 8 juli 2006 - 16:59
Lorie

Tekst aangepast

Lorie

Prachtig zeg!

Zo'n plant geeft meteen een zuiders sfeertje aan je terras! Geniet ervan!

En ja, ik heb ook een kleintje aangekocht in de lente, hopelijk wordt het ook zooooo groot!

Hebben ze je ook nog tips gegeven qua verzorging?
Moet die droog staan? of regelmatig water geven? Mest?
dinsdag 11 juli 2006 - 11:11
Fons

Fons

Lorie; indien ge een trachycarpus fortunei hebt mag je de grond goed vochtig houden en wekelijks plantenvoeding tot eind augustus.
Groetjes Fons.
dinsdag 11 juli 2006 - 22:38
heynske

Heynske

Hey,
vochtig houden mag je altijd doen met een palmboom,maar bemesten tot eind Augustsus zou ik niet doen de palm moet zich kunnen voorbereiden op de winter en als je een palm te lang blijft bemesten blijft hij ook harder doorgroeien en zo heb je meer kans op ernstige schade met de dood tot gevolg dus las ik jou was goed bemesten tot hoogstens eind Juli en dan vochtig houden.
vriendelijke groeten
Kevin
p.s.:en dat zaad van Ines is echt supergoed hoor van de 10 7opgekomen waarvan er nu 4 in de grond staan als test dat ze als zaailing door de winter komen
woensdag 12 juli 2006 - 22:56
hofknoeier

Hofknoeier

Na wat zwoegen en veel zweten palmboompje op zijn definitieve plaats gezet.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[img=http://img157.imageshack.us/img157/6067/hpim0430sq5.jpg]
zaterdag 15 juli 2006 - 07:13
hofknoeier

Hofknoeier

[afbeelding verwijderd niet-https]

2de link bleek niet te werken dus proberen we nog eens
zaterdag 15 juli 2006 - 07:17
nientje

Nientje

ongelooflijk prachtig!!!!!!
nientje
zaterdag 15 juli 2006 - 10:22
Bowie

Bowie

Mooi en rustig plekje.
zaterdag 15 juli 2006 - 12:52
Adrienne

Adrienne

Hola, sjiek zeg,amaai!!
gtjs adrienne
zondag 16 juli 2006 - 12:32
areniers

Areniers

Heeft hier iemand ervaring met palmbomen(boompjes)?Zijn deze makkelijk te houden of hebben die echt speciale zorgen nodig ?Of kan ik er eventueel zelf ééntje kweken door een kokosnoot in de grond te steken?zijn nogal duur in aankoop maar wel erg mooi(mischien een domme vraag maar ja sé ben maar den hofknoeier hé)
zaterdag 22 juli 2006 - 18:32
jippen

Jippen

mooi exemplaar.
Je zal er veel geniet van hebben.
Ik raad wel aan voor de eerste winter het groei punt wat te beschermen.
En nu met dit warme weer hebben ze graag ook op tijd een emmertje water.
Elke week een beetje bij mesten(vloeibaar) en rond agustus september stoppen.

En ze worden groot hoor.
Deze staat sinds lente 2001 in de volle grond.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 28 juli 2006 - 15:49
Bowie

Bowie

Ines heb je evt. nog zaad over van Trachycarpus Fortunei?

vrijdag 28 juli 2006 - 19:10
Bowie

Bowie

Heynske

Op je website staan verschillende palmenfoto's - zijn het allemaal palmen die je zelf gezaaid hebt? Hoe vlug groeit eigenlijk een palm?

Mooie overzichtelijk site overigens (daarmee bedoel ik geen schreeuwerige kleuren of springerige delen)
vrijdag 28 juli 2006 - 19:14
robke1

Robke1

@ hofknoeier,hoe oud zou je palm zijn denk je?
ikzelf heb een 50 tal trachy's geplant (2maand geleden) waarvan er momenteel nu 15 hun kopje bovensteken
ook heb ik 50 Washingtonia's filifera geplant waar er nu een 8 tal van zijn uitgekomen.

Zou graag eens weten wat ik zou mogen vragen van kostprijs als ik die wil wegdoen,want zie dat niet echt zitten om heel mijn tuin vol te zetten

groetjes
zaterdag 29 juli 2006 - 14:03
ines

Ines

Ja ik heb nog zaad.....?
zaterdag 29 juli 2006 - 14:21
hofknoeier

Tekst aangepast

Hofknoeier

@robke,van de ouderdom heb ik geen idee,heb dat ook niet gevraagd bij de aankoop ervan.
Er was laatst iemand op het forum die zelfgekweekte boompjes aanbood voor ik dacht ongeveer €4 per stuk,maar weet ook niet meer de ouderdom hiervan.
Wat ik wel weet hoe ouder de boom hoe meer centen je ervoor moet neerleggen.

Veel succes met je boompjes nog!

Mischien is dit een interesante site voor je hier vind je veel informatie terug

http://members.chello.be/sf15419/palmen.html http://members.chello.be/sf15419/palmen.html
donderdag 3 augustus 2006 - 15:52
hofknoeier

Hofknoeier

mooi exemplaar.
Je zal er veel geniet van hebben.
Ik raad wel aan voor de eerste winter het groei punt wat te beschermen.
En nu met dit warme weer hebben ze graag ook op tijd een emmertje water.
Elke week een beetje bij mesten(vloeibaar) en rond agustus september stoppen.

En ze worden groot hoor.
Deze staat sinds lente 2001 in de volle grond.
[afbeelding verwijderd niet-https]


Hoi Mischien toch de onderste takken wegsnoeien,komt alleen maar de boom ten goede denk ik.

groetjes
donderdag 3 augustus 2006 - 19:59
hofknoeier

Hofknoeier

Op deze site vind je veel informatie terug over palbomen.
heb geprobeerd eerder bericht te wijzigen,der staan nu van alle rare dingen tussen,dus dan deze poging maar.



http://members.chello.be/sf15419/palmen.html


grts,

Eddy
vrijdag 4 augustus 2006 - 21:59
InfernalLord

InfernalLord

hey mensen ik ben hier nieuw maar mijn passie voor planten is zeer groot...
ik vondt dit dan ook een zeer intressant onderwerp omdat ik graag nieuwe dingen probeer...
zou er mij iemand wat zaad ofzo van een palmboom kunnen opsturen?

Grtz InfernalLord
dinsdag 15 augustus 2006 - 18:24
heynske

Heynske

Hey Bowie als je de foto's van de washigntonia filifera bedoelt is eht antwoordt ja die heb ik zelf gezaaid en daar ben ik heel trots mee ondertussen heb ik ook de trachycarpus fortunei,butia capitata en de brahea armata zelf gezaaid waarmee ik uitstekende resultaten mee heb gehaald behalve meet de brahea armata waar er nu pas eentje van is gekiemd,met de filifera had ik na 2weken al prijs(eentje al uitgekomen)nadien 100%kiem resultaat,de trachycarpus fortunei pas na 2 maanden 5 gekiemd(foutje als beginneling),de butia capiatata na anderhalve maand 4 van de 8 gekiemd en dat vind ik zelf ook al zzer goed en bij fotoalbum die chamaerops humilis heb ik ook zelf gezaaid die kwam pas uit na een 4-tal maanden.zo dit is het zo een beetje als je nog specifiekere uitleg nog hebt over een bepaalde soort van palm stuur je maar een email.en bedankt voor eht compliment van men site en men excuses voor het late antwoorden effe in ziekenhuis gelegen.
vriendelijke groeten
Kevin
woensdag 16 augustus 2006 - 22:29
Bowie

Bowie

Een laat antwoord is niet erg hoor, er was geen probleemsituatie - het was maar een vraag om uitleg - geduld is een schone deugd hoor en daar heb ik genoeg van.

Beterschap gewenst - hopelijk had je iemand die zich ondertussen over je planten kon ontfermen.

Ik heb toch nog een paar vragen:
1. gemakkelijke soorten om te beginnen: na opkomst, hoelang duurt het dan vooraleer je toch iet of wat hoogte hebt?

2. Ik kan van iemand wat zaden van de Washingtonia Robusta krijgen, is dat een gemakkelijke soort?
Die persoon heeft mij ook gezegd dat ik die in diepe potten moet zaaien, klopt dat?

3. Op je site staat de USDA-zones van Europa: wat wordt hiermee bedoeld?

donderdag 17 augustus 2006 - 16:47
heynske

Heynske

Een makkelijke soort is dus de washingtonia en de trachycarpus.bij de washingtonia heb ik die in een bakje een 5tal cm gewone potgrond gedaan vochtig gemaakt en doorzichtige folie erop gedaan,dan een plank op de verwarming gelegd(ongeveer een 3-tal cm dik)en dan de verwarming opzetten en je hebt de ideale temperatuur,kiem tijd:een dikke 14dagen als je goede zaden hebt kan het zelfs zijn dat alles uitkomt,ik zou dit in de winter pas doen,in verband met de kosten voor de verwarming.ik heb dit jaar in Januari(1Januari) washingtonia filifera gezaaid en die beginnen nu aan hun eerste gesplitste bladeren en krijgen een beginnend stammetje.De trachycarpus soorten:zou ik voor meer gekiemde zaden te hebben de zaden eerst weken(ongeveer 48uur) daarna als er nog een zaadpelletje aanwezig is verwijden en dan een 14-tal dagen in de koelkast leggen en dan zaaien in een diep bakje ongeveer een 8tal cm potgrond kiemtijd:na een 6-7weken zou je toch al iets moeten zien,slaapkamer temperatuur is ideaal.
de usda-zones dienen om duidelijk weer te geven welke zo de uiterste minimumtemperaturen er in jou gebied waar jij woont het s'winters kan worden,maar soms kunnen er s'winters nog koudere temperaturen voorkomen dan de usda-zone aangeeft.op de meeste exotische verkoop site's wordt soms aangegeven in welke usda-zone kan leven,daarmee is het ook handig om te dat te weten als je een nieuwe exotische plant(en) kooptmaar dan nog meot je ook rekening houden in wat vopor grond je plant uiteindelijk komt,zandgrond is het beste voor in de winter kleigrond niet want dat houdt water tegen en zo is er meer kans op wortelbeschadeging.

vriendelijke groeten
Kevin
donderdag 17 augustus 2006 - 20:10
Fons

Fons

Verduidelijking van U.S.D.A. zones.
Zijn klimaatzones betreffende hardheid planten gebaseerd op de gemiddelde jaarlijkse minimum temperaturen van elke klimaatzone.
Men onderschijd 12 zones vb zone 1 tot-46°c
zone2
3
4
5
6
7
8 van-12°c tot -7°c
9
10
11
12 van10°c tot 16°c
Wij leven hier in de klimaatzone zone 8,indien ge nu op zoek gaat naar planten over gans de wereld dan zijn die dikwijls aangeduid voor welke klimaatszone de plant geschikt is,ook bij catalogi zijn soms de klimaatzones opgegeven.
Deze kimaatzones zijn in kaart gebracht en zo kan men op zoek gaan naar planten van andere werelddelen waar dezelfde klimaatzone heerst als bij ons.

Groetjes Fons.





donderdag 17 augustus 2006 - 21:48
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Fons als ik het dus goed begrijp, alle planten uit dezelfde zone kunnen bij ons dus buiten overleven - al de rest moet in serres od.
donderdag 17 augustus 2006 - 21:54
Fons

Tekst aangepast

Fons

In princiepe wel,maar er zijn allerhande truuken om planten uit hogere zones bij ons buiten te laten overwinteren,vb.afdekken vorstgevoelige planten,tuin inrichten met hoge wintergroene planten zodat ge in uw tuin een microklimaat creeert, in die tuin planten individueel isoleren tegen vriesweer zodat men planten van nog hogere klimaatzone bij ons kan laten overwinteren,het is een uitdaging waar momenteel veel exotenliefhebbers mee bezig zijn.

Groetjes Fons.
donderdag 17 augustus 2006 - 22:04
hofknoeier

Tekst aangepast

Hofknoeier

Usda zones

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]

Grts,

Eddy
zaterdag 26 augustus 2006 - 23:20
bartramakers

Bartramakers

HALLO ALLEMAAL

WIE KAN MIJ HELPEN MET HET PLANTEN VAN MEN PALMBOOMPJES
BEN NET TERUG VAN VAKANTIE IN TUNESIE EN HEB ME VANDAAG PALMBOOMPJES MEEGEBRACHT
HEB EEN MANNEKE EN EEN WIJFKE.VOLGENS HUN IS HET NODIG OM DEZE SAMEN TE PLANTEN VOOR TE LATEN GROEIEN
WELKE GROND ZOU HIERVOOR GESCHIKT ZIJN
MOET ZOIETS VEEL WATER
WELKE MESTSTOFFEN
MAG DE PLANT BUITEN STAAN
GRAAG IEMAND DIE MIJ KAN HELPEN WANT HEB TOTAAL GAAN ERVARING MET TUINIEREN
woensdag 13 september 2006 - 16:03
Fons

Fons

Bart,probeer eerst erachter te komen welk soort palmboompjes het zijn,vergelijk met de foto´s die hier verschenen zijn bij foto exoten plaatsen of plaats een foto van uw plantjes.
Op die leeftijd kan men normaal niet bepalen of het een vrouwelijke of mannelijke plant is.
Verpotten zou ik apart doen in goede potgrond aangelengt met wat klei, door de grond kan je een handjevol gedroogde koemest doormengen.
Matig water geven en tijdens de winter potkluit licht vochtig houden.
Aangezien de plant uit een warme streek komt de plant tijdens de eerste winter binnen zetten op een koele plaats.
Aangezien de naam van de palm nog onbekent is kan niet bepaalt worden of de plant geschikt is als buitenplant tijdens de winter.

Groetjes Fons.
woensdag 13 september 2006 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon