menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zamioculca gele bladeren... wat te doen

Ga naar meest recente reactie

otensien

Otensien

Dag iedereen,

mijn Zamioculca, die ik ondertussen al anderhalf jaar heb, krijgt gele bladeren die uiteindelijk bruin worden (alsook de stengel). Volgens het internet zou dat het gevolg zijn van teveel water geven.

De plant staat in een donkere hoek van de woonkamer, ik geef om de twee
zondag 6 januari 2013 - 11:26
jdcoster

Jdcoster

Niemand kan van achter zijn PC zeggen of je nu te veel of te weinig water geeft. Om de drie weken lijkt mij wel weinig. Watergift mag inderdaad wel wat minder in de winter op voorwaarde dat de plant in rust is en de temperatuur ook daalt.
In woonkamers is dat niet het geval en gaat de groei praktisch onverminderd door.
Een paar simpele vuistregels:
Steek een vinger over de volle lengte in de potgrond. Voelt die droog aan, dan staat uw plant te droog.
Hou je de pot onderste boven en loopt er water uit, dan staat hij te nat.
Zit er een gat onderaan de sierpot? Het zou moeten verboden zijn sierpotten te verkopen zonder bodemgat vind ik

Ik denk ook dat uw plant te donker staat.
Weer een vuistregel:
Stelt u zich voor dat u een plant bent. Ga midden in de tuin staan of desnoods op straat en kijk hoeveel licht er op u valt. Ga dan voor het raam staan en stel zelf vast dat er geen lichtinval meer is van boven en van achter u en nauwelijks nog van zijdelings. Uw lichaam ontvangt daar misschien nog 40 % van het licht van buiten.
Bedenk dan hoeveel licht die plant dan nog meer te kort komt in een donkere hoek van de kamer ... .
U zou dat zelfs kunnen meten met de lichtmeter van een fototoestel.
Wanneer u daar altijd rekening mee houdt zal u dat al veel teleurstellingen besparen
zondag 6 januari 2013 - 11:48
otensien

Otensien

Of ik al dan niet water moet geven, kan ik inderdaad in het vervolg testen met de vingertest die je mij aanraadt... Een goede tip!

Voor de rest denk ik dat ik het wel goed doe:
-Mijn sierpot heeft een gat en de plant heeft nooit natte voeten. Als ik hem water geef staat hij in de pombak, tot hij uitgelekt is, dan pas gaat hij terug in de sierpot. De pot ondersteboven houden is nogal een karwei, de plant is ongeveer 1 meter hoog en weegt behoorlijk wat.
- Ook qua licht denk ik dat hij goed staat, het is wel een donkere hoek maar het is ook niet dat er g
zondag 6 januari 2013 - 13:56
jdcoster

Jdcoster

Als de pot een bodemgat heeft zal het probleem van te weinig water zich wel niet stellen natuurlijk.
Blijft over: te droog geweest (om de drie weken dompelen vind ik wat weinig)
Te weinig licht. Hou er rekening mee dat we nu nog in de kortste dagen zijn. Er is nu minder licht en de dagen zijn nu 6 uur korter dan in juni. Ik denk dat die plant zou opfleuren als jij voor een venster zou staan.
zondag 6 januari 2013 - 18:13
porphyrion711

Porphyrion711

Ik ondervind dit probleem ook bij mijn Zamioculcas , wel al een groter exemplaar ( 1.30M).
Maar aan het tempo dat deze nieuwe scheuten bijmaakt maak ik me geen zorgen over dat beetje geel blad dat hij krijgt.

Laat ons zeggen dat 15 nieuwe scheuten , 1 gele oplevert .

Mijne krijgt wekelijks water , eigenlijk altijd de overschotjes.

Staat goed licht ( onder een koepelraam in een hoek).

hij staat in een dichte pot met watermeter erin.

maandag 28 januari 2013 - 08:29
BOSVROUW

BOSVROUW

Kan het zijn dat de wortels te krap zitten; heb de mijne van een buurvrouw gekregen; was letterlijk uit de pot gebarsten en had dezelfde verschijnselen; heb de wortels een groot stuk teruggeknipt (was meer wortel dan plant, daar ze de bruine stengels telkens had weggeknipt) Hem in gotere pot gezet, en nu krijgt hij ook nieuwe scheuten.
maandag 28 januari 2013 - 10:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon