menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bekerplant

Ga naar meest recente reactie

FOSSA

FOSSA

Hallo,


We hebben een tijdje geleden een bekerplant gekocht.

Nu willen we graag weten hoe we die best verzorgen.


Liefs,
FOSSA
zondag 30 december 2012 - 13:09
bakbeest

Bakbeest

Kun je iets speciefieker zijn?Is het een vleesetende bekerplant?
Deze houd van een warm vochtig plekje niet in de volle zon.
Geef m lekker regenwater,en zorg dat de grond vochtig blijft,maar mag niet drijfnat zijn.Het zijn zuurminnende planten,dus een turfmengsel gebruiken als je m overplant,en als je m net uit de winkel hebt,is dat meestal gelijk nodig.
Gooi nooit iets in de bekers (vliegjes e.d.) dat kan de plant uitstekend zelf regelen.Sproei m 1x per week af met regenwater.
zondag 30 december 2012 - 19:51
Polplastron

Polplastron

Gaat het om Nepenthes of Saracenia?
maandag 31 december 2012 - 09:10
FOSSA

FOSSA

TIS EEN NEPHENTES
maandag 31 december 2012 - 16:46
Polplastron

Polplastron

Daar heb ik persoonlijk nog geen goede ervaringen mee gehad.

Alle vleesetende planten hebben graag een hoge luchtvochtigheid. Zelf heb ik een aantal verschillende soorten in een oud aquarium staan dat bovenaan is afgedekt met een plexiglas-plaat. Van lente tot herfst houd ik de grond nat en blijft er altijd water in staan, in de wintermaanden mag het een beetje droger: licht vochtig dus, maar niet nat.

Voor Nepenthes is dit heel moeilijk gezien de plant redelijk groot is en ergens moet hangen. Persoonlijk zou ik de plant niet meer kopen tenzij ik hem in een speciaal daarvoor geschikte plantenkas zou kunnen hangen waarin ik kan zorgen voor een hoge luchtvochtigheid.

De planten blijven wel leven in de normale woning, maar vormen na een tijd geen mooie bekers meer. Persoonlijk heb ik de ervaring dat deze planten vooral als weggooiplanten worden verkocht.

Misschien hebben anderen betere ervaringen?

Groeten,

Pol
dinsdag 1 januari 2013 - 11:12
bakbeest

Bakbeest

Ik heb een hele grote nepenthus staan ,nu in de vensterbank.
In de zomer staat ie buiten. Ik geef m regenwater,en sproei m 1 x per week af,met regenwater.
Hij is nu bijna 70 cm hoog.Hij houdt absoluut niet van direkt zonlicht,dan worden de bladeren gelijk bruin.
Hij hoeft niet te hangen,bij mij staat ie in een grote pot,en heb ik de grote takken voorzien van steunhout.
Ik heb in India ooit eens een hele grote gezien(ruin anderhalve meter hoog),die stond ook zo. Je mocht daar ook niet aankomen.Daar stond een boete op.
Op carnivora staat wel veel info over deze plant.
Bij mij vormt ie nog steeds mooie bekers
dinsdag 1 januari 2013 - 11:22
bryofan

Bryofan

wij hebben ook een nepenthes in de vensterbank op het zuidwesten, en we geven hem gewoon kraantjeswater. inmiddels hebben we hem gesnoeid, zodat het een leuk klein plantje blijft. ik heb het snoeisel geprobeerd te stekken, en er is er pas 1 heengegaan.
donderdag 3 januari 2013 - 08:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon