menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterke niet giftige tropische planten

Ga naar meest recente reactie

Animalia

Animalia

Hallo,

Ik heb een terrarium va 2,20 hoog op 2,30 breed op 1 meter diep. Hierin zitten Leguanen en wateragamen. Nu zou ik deze ruimte meer met planten willen aankleden maar dat is niet zo simpel als het lijkt daarom vraag ik jullie hulp.
Het zou een tropisch regenwoud moeten nabootsen maar dan in het klein.
Ik heb hier al dode lianen in zitten en ik zou graag hier een bepaalde klimplant rond laten hangen enz. Maar leguanen zijn reptielen die nogal eens van de bladeren durven eten dus deze mogen absoluut niet giftig zijn! Ook moeten de planten tegen een stootje kunnen aangezien het nogal 'lompe' dieren zijn.
Het plan is om langs boven enkele planten naar beneden laten hangen dus van het plafond naar beneden maar ik weet totaal niet welke soorten. Aan deze planten zullen mijn leguanen niet kunnen dus deze mogen fragiel zijn maar voor de zekerheid niet giftig. Verder zoek ik ook nog met planten te werken die van de bodem vertrekken deze moeten dus wel enorm stevig zijn ( yucca's ) en ook niet giftig.

alvast bedankt.
vrijdag 2 november 2012 - 18:22
danny2

Danny2

Vooreerst welkom op dit forum.
Dieren zijn toch wel slimmer als mensen, , ze kunnen ook meer verdragen en zullen niet snel planten eten die voor hen niet geschikt zijn

groetjes danny
vrijdag 2 november 2012 - 18:48
Animalia

Animalia

Ja ik weet het. Het is ook instinctief dat deze dieren hier van afblijven maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
vrijdag 2 november 2012 - 19:37
BOSVROUW

BOSVROUW

Welkom! Ik heb ook een leguaan gehad. is gestorven van ouderdom. Ik vrees dat het praktisch onmogelijk is om levend groen bij een leguaan te plaatsen. Alles is in een minimum van tijd opgegeten en vernietigd. Giftige planten zijn helemaal uit den boze. Ik heb uiteindelijk allemaal kunstgroen en grassen gebruikt. het was een terrarium van 4 op 1 meter, en 2 meter hoog. heb daar een kleine dode boom ingezet, en veel takken en schabjes onder de warmtelampen. Ze had ook een verwarmd zwembad, dat flink gebruikt werd. Wel gaf ik af en toe vers gesnoeide wilgentakken met blad, en een andijvie in z'n geheel in een zware schaal met een beetje water; die bleef dan frisgroen tot hij opgegeten was. Dat was het enige verse groene plantje dat het ook niet overleefde maar toch wat kleur gaf!
zaterdag 3 november 2012 - 12:28
braze

Braze



Hoi allemaal .

dat groen ineen terrium is echt een mooi plan maar het lijkt mij
een utopie ik vaste klant van blijdorp zoo Rotterdam en de oppassers
hebben mij aleens vertelt dat ze de moed allang laten varen om nog
beplanting tegebruiken van levende origine omdat ze altijd worden
gemold alleen waar ze zeker weten dat deze niet gemold worden
wordt er levend groen toegepast anders wordt plastic en dat gebeurd
bij 9 van de 10 reptielen .

Gr


Braze .
maandag 5 november 2012 - 21:10
Animalia

Animalia

Begrijp best dat leguanen en beplanting om problemen vraagt daarom zoek ik ook oplossingen. leguanen mollen alles waar ze aan kunnen door gebruik te maken van planten die hoger hangen dan waar ze aan kunnen zullen deze denk ik overleven, dan krijg je een leuk jungle effect door de hangplanten. Het is best moeilijk uit te leggen maar zie voor je een grote terrarium met aan het dak een soort hekwerk waarop planten staan en deze laten hun stengels en bladeren vallen aangezien dit hangplanten zijn. Nu kan je nog zeggen ja maar dan kunnen ze er toch wel aan want die plant gaat naar beneden. Dan zou ik deze zo plaatsen dat ze er ondanks al de takken nog niet aan kunnen of miniem. ( ik hoop dat dit duidelijk is )
Ik dacht ook een soort hekwerk te gebruiken waar de leguanen niet door kunnen maar de planten deels wel zo blijft de kern van de plant heel maar misschien de zijtakken niet. Maar zo kan de plant wel terug groeien en zal dus zo niet sterven.
Ik heb gewoon dieren die het beste verdienen. Wij als mensen nemen deze dieren uit hun natuurlijke omgeving dan wil ik op zijn minst het zo goed mogelijk na maken, daar hebben ze recht op.
Dus ik zoek allerlei manieren om planten en leguanen toch samen te laten gaan.

Als er iets niet duidelijk is, mijn excuses. Vraag dan meer informatie dan probeer ik het beter uit te leggen
dinsdag 6 november 2012 - 17:34
braze

Braze


Hoi animalia .

ik weet niet waar je woont misschien loont het de moeite om eens
contac op te nemen met een dierentuin of die gespesialiseerde
opvang voor reptilienen de naam wil mij nu niet te binnen schieten
helaas probeer het eens zou ik zeggen .
want ik denk dat het idee wel goed opzich maar die huid is nogal
teer heb ik ooit begrepen .

ik hoop dat erwat mee kan .


P.s er bestaat een tijdschrift Aqaurium dat behandeld echt alles
van AQAURIUM TOT EN PALUDARIA ETC .

Gr

Braze .
dinsdag 6 november 2012 - 22:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon