menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wollemia nobilis

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Beste tuinadvies vrienden,
Sinds september ben ik trotse eigenaar van een Wollemi pine.
[afbeelding verwijderd niet-https]
foto gemaakt in de evolutiekas te meise
Ik ben opzoek naar andre mensen die deze zeldzame boom ook al in hun collectie hebben opgenomen, om hun ervaringen op dit forum uit te wisselen.
Voor de mensen die niet weten wat een Wollemi pine is een korte omschrijving:
De Wollemia Nobilis is pas ontdekt in 1994 in een afgelegen bergkloof in het Wollemi National Park in Australië. Deze boom werd algemeen in de wetenschap aanzien als zijde 200 miljoenjaar geleden uitgestorven. Proffessor Carrick Chambers van de koninklijke botanische tuin in Sydney citeerde"De ontdekking van de Wollemi pine is het equivalent van een kleine nog steeds levende dinosaurus te vinden". Slechts zo'n 40 exemplaren hebben de evolutie weten te trotseren dankzij hun isoloment. Bij hun ontdekking in 1994 werd meteen ingezien dat deze in het wildlevende exemplaren onmiddelijk beschermt diende te worden. Daarom werd er beslist om de wilde populatie niet toegankelijk te maken voor het publiek, slechts een handvol wetenschappers hebben de toestemming om deze beschermde zone te betreden. Om deze boom toch tot bij het grote publiek te brengen werdt een grootschalig kweek programma opgestart en ook zo met de opbrengst van de verkoop het wild beheer verder te beschermen en te onderzoeken. Een mooi voorbeeld van goede ecologische aanpak als je het mij vraagt. De wollemia Nobilis hoort thuis bij de famielie van de Araucariaceae.
Het kleine exemplaar dat ik heb staat nog steeds binnen om te klimatiseren. De vorstgrens is momenteel vastgelegd bij -12°C maar kan waarscheinlijk meer verdragen naar gelang de omstandig heden. In de Hortus in Amsterdam overwinterd hij al enkle jaren buiten mits bescherming.
Dus zijn er nog mensen die een hebben of vragen hebben, laat iets weten.
Groetjes
dinsdag 6 februari 2007 - 13:10
Pieter

Pieter

Ik heb deze niet, maar ik ben er wel van verwonderd dat deze reeds voor de liefhebber beschikbaar is. Ik had ooit eens gehoord dat deze enorm moeilijk te vermeerderen is.
dinsdag 6 februari 2007 - 16:42
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Pieter,
Ze zijn sinds deze zomer verkrijgbaar in enkle erkende tuincentra in Europa. Let wel ze zijn nog redelijk kostelijk in aanschaf. Een goede tip die ik je geef moest je één willen aanschaffen is, verglijk de prijzen, deze kunnen redelijk verschillen in de landen waar ze te verkrijgen zijn. Zover ik weet zijn ze niet rechtstreeks in België verkrijgbaar.
Wat de vermeerdering betreft, ze zijn redelijk goed te stekken, alleen zijn ze gepatenteerd en mogen zomaar niet vermeerderd worden allesinds toch niet comercieel.
Als je meer informatie over wilt kan ik je best verder verwijzen naar de officiele webside http://www.wollemipine.com/ .
Groetjes
dinsdag 6 februari 2007 - 18:03
ines

Ines

Prachtig, dat dit mogelijk is hebben we aan de wetenschap te danken!
Veel succes met de boom ....groetjes,ines
dinsdag 6 februari 2007 - 23:48
lisa

Lisa

ja, ines ik vind het ook zo leuk ,de boom is al heel oud,en waneer deze vrij prijzige boom koopt
krijgt men een echtheidscertificaat erbij

groetjes lisa
vrijdag 9 februari 2007 - 11:04
Ernas

Ernas

Hallo,
Mijn naam is Erna en ben pas lid van dit forum.
Mijn man en ik hebben een Wollemia aangekocht in het Arboretum van Kalmthout. De boom staat momenteel nog in Kalmthout om te overwinteren, we mogen hem half april daar afhalen.
Het is de bedoeling dat we hem dan direkt in de volle grond uitplanten.
Groetjes,
Erna
maandag 19 februari 2007 - 12:05
lisa

Lisa

hallo ernas, die van mij staat ook nog bij arboretum,ik laat hem ook overwinteren
en daarna komt hij mooi naar ons toe ,ik verheug mij al op

groetjes lisa
maandag 19 februari 2007 - 14:11
Ernas

Ernas

Hallo Lisa,
Dat is leuk, dat zijn er dan al drie .. zelf ken ik nog een paar mensen die van plan zijn er eentje te kopen, waarschijnlijk nog dit voorjaar.
Ga je hem ook uitplanten in de volle grond ? We zijn wel van plan onze plant de eerste jaren te beschermen in de winter. Het is misschien niet nodig, maar het is toch een zekerheid hé.
Wist je dat er een forum bestaat dat enkel over Wollemia's gaat ? Het is engelstalig, en er zitten vooral mensen uit Australie op.

Vele groetjes,
Erna
maandag 19 februari 2007 - 14:41
boomvaren

Boomvaren

Hallo Lisa en Erna,

Fijn te horen dat jullie er ook één gekocht hebben. Ik heb die van mij in England gekocht vandaar dat ik hem al een half jaar in bezit heb. Ernas schreef:"Wist je dat er een forum bestaat dat enkel over Wollemia's gaat ? Het is engelstalig, en er zitten vooral mensen uit Australie op.".
Maar er is nog een forum veel korter bij, vanuit England http://blog.wollemipine.co.uk/ , weliswaar ook in het engels maar de informatie is intresanter vanwege een kleiner klimaats verschil en de zelfde seizoenen cyclus.
Zoals ik vernomen heb uit julie reacties, willen julie hem onmiddellijk buiten planten. Als je het mij vraagt, ik zou het niet doen, toch niet de eerste 2 à 3 jaar niet. Reden hiervoor is, de boom is nog zeer jong is en de schors is nog niet echt uitgehard waardoor de boom nog zeer gevoelig is. Dan woon ik ook nog eens in het oosten van Belgie, de Kempen hier kan het redelijk wat kouder zijn dan aan de kust Bv. De minimum temperatuur voor de W. Pine is officieel op -5°C bepaald dit zonder beschutting, met beschutting tot -10°C. Maar het is niet enkel de temperatuur die belangrijk maar ook de wind en de neerslag die zelfs meer schade kunnen aanrichten dan tempratuur, in die zin dat ze de temperatur kunstmatig nog verlagen.
Ik heb van mij in pot staan op dit moment en hij doet het zeer goed daar in en ik laat hem daar in staan to zijn bast uitgehard is. Dit is trouwens ook de raad die ik in England heb gekregen. De reden waarom er al exemplaren in de botanische tuinen van Europa buitengeplant zijn, is dat deze exemplaren ouder waren en dus al over een behoorlijke bast beschikten.
Maar als julie toch beslissen hem buiten te planten ben ik zeer benieuwd naar het resultaat.
Groejes
Danny
maandag 19 februari 2007 - 16:13
Ernas

Ernas

Hallo Danny,
Ik had dit nog niet vroeger gehoord, het lijkt mij zelfs vrij logisch dat ze eerst wat moeten afharden.
Mogelijks zal ik hem met pot en al in de tuin zetten, en hem tegen de winter er terug uithalen.
Mag ik vragen welke potgrond het meest geschikt is om hem te verplanten ? Eerder wat zuurdere grond ??
Ter informatie : wij wonen in W.Vlaanderen, niet ver van de kust, en de uiterste min-temperatuur deze winter was -3 graden. Maar het is dan ook geen gewone winter hé !
Dank bij voorbaat,
Erna
maandag 19 februari 2007 - 18:56
lisa

Lisa

hallo danny en erna, ik zal hem dan ook het eerste jaar in de pot houden en tegen de winter
onder een grote afdak zetten en hem wel wat beschermen,ik weet niet of helemaal binnen zetten zo goed is,in verband met licht -bij ons vriest het wel soms ik woon 16 km voor kleve-dus dicht bij de duitse grens-ikdenk met de weersverandering welke nu bezig is kan men niets voorspelen
vind het wel leuk dat een website bestaat alleen voor de wollemia nobilis
bedankt
lisa
maandag 19 februari 2007 - 19:40
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Beste Erna en Lisa,
Zo doe ik het ook, ik heb een grote, mooie geglazuurde terracotta pot gekocht die bij warmer weer, een mooie plaats in de tuin krijgt. Zo wordt de W.pine een mooi focus punt in je tuin en krijgt hij de al de aandacht die hij verdient. Deze methode is ook trouwens zeer intresant om te zien, waar de W. pine een goede staanplaats zou hebben in je tuin als hij groter is.
Voor de de aarde, een gewone goede potgrond met een klein beetje leem (beter nog dan leem is vocht gel) en turf aan toe gevoegd. Voordat je de W. pine in dit mengsel poot kun je best een grote hoeveelheid (soepketel) kokend water door het mengsel heen jagen (gebruik je vocht gel ipv leem deze na het uitkoken toe voegen). Dit voorkomt dat er schadelijk ongedierte en of schimmels in de optgrond zitten.
Groetjes,
Danny
maandag 19 februari 2007 - 20:00
boomvaren

Boomvaren

Hallo Lisa,
Is dat Kleve vlak bij Nijmegen?
maandag 19 februari 2007 - 21:16
Ernas

Ernas

Danny,
Nog een vraagje. Moet de pot diep zijn ? Ik bedoel daarmee, maakt de boom lange penwortels ?

Bedankt,
Erna
maandag 19 februari 2007 - 21:52
lisa

Lisa

danny ,nijmegen is ook vlak bij kleve,naar ik woon dichter bij -in ca, 1km zit ik al op het duits
en tot kleve is het 16 km,van mij uit is het 24km tot nijmegen
ja wat bedoel je heeft de wollemia lange penwortelen?

lisa
dinsdag 20 februari 2007 - 08:34
boomvaren

Boomvaren

Hallo Lisa en Erna,

lisa, met een lange penwortel bedoeld men, een penwortel is de grootste en oudste wortel, wordt ook wel eens spil genoemd, vandaaruit vertrekken vele kleinere, er zijn bomen die hun wortels oppervlakkig uitzetten en zo hun stabiliteit en voedsel van de oppervlakte nemen dit zijn meestal boomen in wiens orginele habitat weinig voedsel in de bodem voorzien is en of de ondergrond zeer steenhoudend is, een goed voorbeeld hiervan zijn sparren en dennen, ze kunnen zich als het ware letterlijk op een rots bevestigen. Als we daarin tegen een okkernotenboom (Juglans regia) nemen, hier kun je stellen dat wat in de lucht steekt ook onder de grond steekt, en spreken we dus van een lange penwortel.
Wat onze W.pine betreft, die heeft geen diepe penwortel, zijn habitat in Australië is in de Blue mountans, de aardlagen zijn daar niet dikker dan 5m max, gemiddeld 2à3m voordat je op soliede graniet stuit. Het is daarom dat hij ook kan aangeprezen worden als potplant. Een voordeel voor ons vind ik, omdat je nu in de moglijkheid bent hem te beschermen als jonge plant en als hij stevig genoegd is kun je hem zijn vaste plaats geven zonder enige schade aan de plant te veroorzaken.
Als je hem in pot zet, kan je best een pot zorgen die min. 2 en halve pot diep is als de pot waar je hem in krijgt. Die have pot dient om de bodem van de pot op te vullen met een goed drainage medium bv. zuivre kiezel, lavakorrel enz... Daarop leg ik meestal een stuk worteldoek of vliegengaas, zolang de drainage maar niet verstopt geraakt, want als onze W.pine ergens niet tegen kan, dan zijn het natte voeten. Voor de breete mag je best min. 3 potten pakken als de pot waarin hij staat.
Zet je W.pine zeker niet in de drekte zon, ochtend en avond zon kan nog.
Als julie nog een aanrader willen hebben in goede informatie over de W.pine, zelfs voor diegene die er geen hebben, is het boek van James Woodford "The Wollemi Pine" ISBN 1 876485 74 4. James Woodford is een Australies botanisch reporter die al de betrokken wetenschapper heeft geïntervieuwd, met hen op expeditie is getrokken en één van de weinige die de site van de W.pine echt heeft bezocht. Het boek is geschreven als een spanend avontuur zonder te technisch te worden. Het nadeel is wel de het in Engels is, maar ben je de taal machtig, is het een aanrader.
Groetjes,
Danny
dinsdag 20 februari 2007 - 14:24
Ernas

Ernas

Hallo Danny en Lisa

Dat boek van James Woodford lijkt mij inderdaad interessant. Mag ik je vragen of je dat boek reeds bezit, en hoe er eventueel aan te geraken.? Ik veronderstel dat het in België nog niet te verkrijgen is..

Dank ook voor de boeiende uitleg, je lijkt al heel wat ervaring te hebben. Heb je ook een foto van jouw exemplaar ? Ben er wel benieuwd naar.

Dank bij voorbaat,
Erna
dinsdag 20 februari 2007 - 21:24
boomvaren

Boomvaren

Hallo Erna,
Ik heb die van mij bij Amazon.uk gekocht. Ik heb nagezien er zijn momenteel 2 exemplaren verkrijgbaar aan £8,85 zonder port kosten(http://www.amazon.co.uk/Wollemi-Pine-James-Woodford/dp/1876485744/sr=1-1/qid=1172012136/ref=sr_1_1/026-5585431-9147629?ie=UTF8&s=books). Hij is ook te verkrijgen bij de officieele webside in England maar daar kost hij £14,99 zonder port kosten.
Wat je ook kan doen is naar de betre boekenwinkel gaan en hem daar met de ISBN Nr. bestellen. Of je wacht tot in April, dan ga ik naar de UK en wil ik wel na gaan of hij verkrijgbaar is daar, maar ik kan hier niets garanderen.
Ik heb nog geen foto's gemaakt, maar ik zal er maken zo snel mijn fototoestel in orde is (baterijen zijn plat )
Als je nog vragen hebt, en ik kan je helpen, laat maar iets weten.
Groetjes,
Danny
woensdag 21 februari 2007 - 00:35
lisa

Lisa

Hallo Danny,
bedankt voor de heel goede uitleg ,dit boek lijkt mij wel heel interessant
groetjes
lisa
woensdag 21 februari 2007 - 11:06
Ernas

Ernas

Hallo Danny en Lisa,

Ik heb het boek Wollemia pine zojuist besteld bij amazon. Ik had graag meer dan 1 exemplaar gehad, maar blijkbaar gaat het niet...

Beste groetjes, en bedankt voor de tip.
Erna
zondag 25 februari 2007 - 16:41
boomvaren

Boomvaren

Hallo Erna,
Dat kan dat je maar 1 exemplaar aan die bepaalde prijs krijgt, dat komt omdat Amazon eigenlijk niet meer is dan een overkoepelend orgaan waar boekenhandels wereldwijd hun stock te koop op zetten. als je nu gaat terug kijken dan zie je dat nu een exemplaar aan £12.06 wordt aangeboden, dit komt doordat er ergens een winkel is die het boek aan deze prijs aanbied en amazon laat deze als eerst zien omdat deze op het moment de laagst aangeboden prijs is. Het kan zijn dat er morgen ergens een winkel een aanbieding doet van bv. £4 dan zal je deze als eerst aangeboden krijgen. Als je rechts boven in het blauwe kader kijkt dan zie "used & new", klik je dit aan zie je wat wereldwijd wordt aangeboden. Je kan ook zien waar het boek te koop is aangeboden door te klikken op"Available from these sellers.".
Dit heeft eigenlijk weinig te maken met planten, maar soms kan goede literatuur je een hele eind opweg brengen naar sucses.
Ik ben er zeker van dat je van dit boek gaat genieten, ik vind het zeer vlot geschreven, het nodigd zelfs uit tot opnieuw lezen.
Mijn lievelings citaat uit het boek is "Without the plants and without the habitat for plants you're wasting your time protecting the animals" Graene Errington. Dit doet je wel eens na denken, vindt je niet?
Groetjes,
Danny
zondag 25 februari 2007 - 18:55
Ernas

Ernas

Hallo Danny en Lisa,
Ik heb mijn Wollemia ! Mijn man en ik moesten vandaag in Antwerpen zijn, en enkele dagen voordien had ik een mailtje gestuurd naar het arboretum, en ja, we mochten hem vandaag ophalen.
Ben echt blij, wachten kan lang duren...
Groetjes,
Erna
zaterdag 17 maart 2007 - 16:16
boomvaren

Boomvaren

Hallo Erna,

Veel plezier met je nieuwe aanwinst en leg hem goed in de watten, wat het is geen gewoon boompje.
Vandaag is ook de 14de editie van het wolemie nieuwsblad verschenen op de Australische webside.

Groetjes,
Danny
zaterdag 17 maart 2007 - 16:30
lisa

Lisa

Hallo Erna,
Ik wens veel plezier met dit boomje ,en let goed op hem
ik ga de van mij later ophalen -voor de zekerheid

groetjes lisa
zaterdag 17 maart 2007 - 18:04
Ernas

Ernas

Vraagje aan Danny,

Zoals je weet heb ik het boek the wollemi pine, besteld bij Amazon.uk. Ondertussen is het boek nog steeds niet toegekomen ( besteld op 25 februari ), en heb ik al kontakt opgenomen met Amazon.
Omdat ik weet dat je daar ook al boeken besteld had ik graag het volgende van jou vernomen : komen de bestelde boeken aan via de Belgische posterijen, of is een koerierdienst hiervoor verantwoordelijk ?
Ik zou dan zelf wat kunnen meezoeken waar mijn boek uithangt !

Dank bij voorbaat,
Erna
dinsdag 20 maart 2007 - 17:21
boomvaren

Boomvaren

Hallo Erna,
IK zou niet te rap paniekeren, ik had gezien dat het boek wat je had bestel, van Australië komt, en uit ervaaring weet ik dat ze down under niet zo snel zijn
Normaal gezien heb je een bevestiging via e-mail gehad dat je het boek bij Amazon hebt besteld, hou dit goed bij. Als je tegen het einde van de maand nog niets hebt gekregen, dan pas zou eens navraag doen bij Amazon.
De boeken komen in ieder geval met de Belgische posterijen.
Hoe is het trouwens met je nieuwe aanwinst, heb je hem al helemaal bewonderd?
Groetjes,
Danny
dinsdag 20 maart 2007 - 18:20
Ernas

Ernas

Bedankt voor je antwoord, ik zal nog een beetje geduld moeten hebben denk ik.
Wat de nieuwe aanwinst betreft : ik ben er best wel trots op. Hij staat momenteel in een niet verwarmde serre, en vanuit mijn woonkamer kan ik hem zien staan.
Ik heb al wat foto's op mijn webshots gezet, dus als je interesse hebt kun je misschien eens gaan kijken :

http://community.webshots.com/user/robindennis

Nogmaals dank,
Erna
dinsdag 20 maart 2007 - 21:27
Ernas

Ernas

Hallo,
Boek is toegekomen, eindelijk ! Vandaag komen man en kinderen maar om 18.30 u thuis, dus ik weet al wat ik vandaag zal doen...
Groetjes,
Erna
donderdag 22 maart 2007 - 07:42
lisa

Lisa

erna, eindelijk heef dit boek de weg gevonden naar huis

veel lees plezier

groetjes
lisa
donderdag 22 maart 2007 - 09:47
boomvaren

Boomvaren

Hallo Erna,

Heb je het boek al gelezen? Wat vind je er van?

Groetjes,
Danny
zaterdag 31 maart 2007 - 02:08
Ernas

Ernas

Hallo Danny,

Ik ben er al aan begonnen, maar bij mij gaat dat niet zo vlug, ik heb regelmatig mijn woordenboek nodig. Het is wel goed vertellend geschreven. Ik ben blij dat ik hem heb.
Ondertussen heb ik de wollemia verplant. Dat was echt nodig onderaan de pot zat zelfs geen aarde meer.. Hopelijk slaat hij vlug aan.
Ik heb al geprobeerd om foto's hier te plaatsen, maar dat is mij nog niet gelukt.
Als je de foto's wil zien, kan je misschien eens kijken naar mijn webshots.

Vele groetjes,
Erna

http://community.webshots.com/user/Robindennis

album Wollemi pine
zaterdag 31 maart 2007 - 20:47
lisa

Lisa

HALLO ERNAS .,IK HEB DE FOTO GEZIEN ,DIT ZIET WEL HEEL MOOI UIT
IK DENK TOCH DAT HIJ SNEL AAN SLAAT

GROETJES
LISA
zaterdag 31 maart 2007 - 21:57
Ernas

Ernas

Hallo Danny,

Ongeveer een maand geleden heb ik de Wollemia verplant. Kun je mij soms niet zeggen hoe je kan zien of hij goed is aangeslagen ? Op het uiteinden van de blaadjes zijn paarse bolletjes te zien, waarvan ik denk dat hieruit nieuwe blaadjes komen, maar ze blijven dezelfde grootte...

Is jouw plant al aan de groei ?

Beste groeten, en dank bij voorbaat,
Erna

zondag 22 april 2007 - 04:53
boomvaren

Boomvaren

Hallo Ernas,

Sorry dat het mij zo lang heeft geduurt voor te antwoorden.
Ja wat je daar ziet zijn nieuwe blaadjes, ze zullen nog wat dikker worden en dan verder groeien. Als je goed op de knopjes let merk je op dat deze met een soort van parafine laag zijn ingekapselt, men neemt aan dat dit de manier is waarmee de Wollemi in de natuur de ijstijden heeft overleeft.
Mijn Wollemi pine ziet er op moment net het zelfde uit als die van jou. Hij had wel jonge uitlopers toen ik hem voorig jaar in september kreeg. Deze waren toen licht groen, maar zijn in de loop van de winter net zo donker groengeworden als de rest van het loof.

groetjes,
danny
dinsdag 8 mei 2007 - 19:59
Ernas

Ernas

Hallo Danny,

Het is en heel interessant boek om te lezen. Hoe meer ik las, hoe meer ik ervan overtuigd was dat ik een heel speciale boom in mijn bezit had, en ik ben er best trots op.

En ja, er zit zo'n wit laagje op de uiteinden, ik ben benieuwd wanneer de groei er echt in komt. Vorig jaar, bij de aankoop, waren er ook een aantal lichtgroene blaadjes, die ondertussen ook wat donkerder zijn geworden, alhoewel je het verschil nog kunt zien tussen de jonge en de wat oudere blaadjes.

En Lisa, heb je jouw boom al ??

Dank voor je antwoord,
beste groeten,
Erna
dinsdag 8 mei 2007 - 20:09
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Ernas,
Zoals beloofd maar wel wat laat, Hier is een foto van mijn wollemi.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes,
Danny
vrijdag 15 juni 2007 - 06:55
Ernas

Ernas

Hallo Danny,
Mooie plant ! zit ook in een mooie pot. Ik ben benieuwd wanneer die van mij in gang zal schieten.
Momenteel ziet hij er nog altijd hetzelfde uit...
Beste groeten, en succes !
Erna
maandag 18 juni 2007 - 18:25
Ernas

Ernas

Hallo Danny,
De Wollemia is eindelijk aan de groei ! Verplant op 27 maart, er zijn momenteel al heel wat groene puntjes te zien op zowat alle blaadjes... er zijn er al bij van 0.5 cm groot.
Dat is dus een hele opluchting ..
Beste groeten,
Erna
dinsdag 3 juli 2007 - 04:25
Adri Huyskens

Adri Huyskens

Ik wil de Wollemia Nobilis in een pot verplanten welke potgrond kan ik het beste gebruiken weet iemand dit?
zaterdag 31 augustus 2019 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon