menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorsthoezen

langeman

Langeman

Hallo, ik heb voor de winter 2 grote antie vorst zakken gekocht voor m,n planten.
nu heb ik 4 grote kokerplanten in de schuur gezet en er 2 zakken omheen gedaan kosten zo,n €22,00 .
Tot mijn grote spijt zijn ze toch bevroren en heb ik ze moeten weggooien ,nou die zakken doen z,n werk ook niet goed. jammer.
zaterdag 31 maart 2012 - 13:05
Pieter2

Pieter2

Potgrond bevriest ook.
zaterdag 31 maart 2012 - 17:35
kurt

Kurt

Geachte,

Anti-vorstzakken die de temperatuur ongeacht de buitentemperaturen boven het vriespunt houden bestaan niet hoor. Dan zou men zo'n zakken kunnen maken in super large formaat en over de huizen plaatsen in de winter zodat men dan niet meer hoeft te stoken
De thermohoezen en andere vorstbeschermingshoezen beschermen de planten die eronder staan tegen de uitdrogende oostenwind die de planten anders zouden vriesdrogen. Dat is deze winter zelfs het geval geweest met enorm veel zeer goed winterharde planten zoals euonymus, liguster, laurier, glansmispel, viburnum tinus,... Zonder hoes bleven ze verdampen terwijl de wortelkluit bevroren was (gedurende die 2 weken aanhoudende vorst dag en nacht) en zo zijn de bladeren gewoon uitgedroogd aan de plant zelf.
Andere functies van de hoezen is de planten die eronder zitten beschermen tegen de felle winterzon en als laatste ook de temperatuur toch een vijf tot 8 graden warmer houden dan buiten de hoes doordat de lucht eronder stil staat en de wind er geen vat op heeft.
Deze hoezen zijn dan ook ideaal voor matig winterharde planten zoals olijfboompjes, laurierboompjes,... en uiteraard niet voor pelargoniums en andere kuipplanten die totaal geen vriestemperaturen kunnen verdragen.

Mvg,
Kurt
zondag 1 april 2012 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon