menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander winter

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,

ik heb een probleem/zorg met mijn oleanders. Deze zijn ondertussen al zeer groot (2.5 meter). Ik gebruik ze als kuipplant maar omdat ze zo groot zijn, kan ik ze niet binnen zetten. Ik heb ze al jaren in de winter buiten staan op het terras met een glazen dak, dicht tegen het huis. Bovendien wikkel ik ze in in speciale beschermingsfolie voor kuipplanten én ook enkele dekens tegen de koude wind.
De vorige twee strenge winters hebben ze het altijd overleefd, zij het met wat vriesschade en vorig jaar geen bloemen in de zomer. Dat vond ik niet meer dan normaal. Maar nu hebben we 3 strenge winters achter mekaar. Ik ben bang dat ze deze derde strenge winter niet overleven.
Heeft iemand hier al ervaring mee gehad?

bedankt

mvg

yves
donderdag 9 februari 2012 - 17:41
hanninkj

Hanninkj

Waarom snoei je ze niet fors in en pas je geen wortelsnoei toe. Oleanders kun je zo gemakkelijk in toom houden.
Nadat je ze de eerste keer goed hebt teruggesnoeid moet je ze om de paar jaar voor de helft goed ver terugsnoeien waardoor je elk jaar bloemen blijft behouden.

Ton
donderdag 9 februari 2012 - 21:15
yvdv32

Yvdv32

Ik laat ze groot worden omdat ze in de zomer als een soort scheiding met de buren dienen. Perfecte hoogte op een zeer zonnige plaats.
donderdag 9 februari 2012 - 23:18
Plantadvies

Plantadvies

Men wil de pot nog wel eens met een lichtslang omwikkelen. Een oude deken gewikkeld om de pot, plus wat u nog toepast, volstaat prima.

Plantadvies
vrijdag 10 februari 2012 - 07:58
yvdv32

Yvdv32

Goedemorgen

ik vrees dat de oleander het deze winter begeven heeft. De winter zal té streng geweest zijn.
Ik laat hem nog staan in de (kleine) hoop dat er nog scheutjes zullen ontstaan.
Is zeer spijtig want was een exemplaar van meer dan 25 jaar.
zondag 11 maart 2012 - 09:32
rivofa

Rivofa

Niet te vroeg wanhopen hoor ! Kapot zullen ze niet zijn, ze lopen altijd wel weer uit onderaan, soms zelf na maanden. Het gedeelte dat bevroren is moet je wel wegknippen, dat wordt niet meer groen natuurlijk.

Succes ermee !

dinsdag 3 april 2012 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon