menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus Fortunei

Ga naar meest recente reactie

martouf

Martouf

Hallo

Ik heb nogal wat zaailingen van trachycarpus fortunei staan, ze zijn ong 18 maanden oud en allemaal uitgeplant in afzonderlijke potjes. Maar enkele plantjes beginnen met hun blaadjes (2 of 3 blaadjes hebben ze al) in te krimpen als het ware, ze gaan helemaal toe en worden fijn. Na enkele weken blijft er maar 1 fijn, dun stokje over.

Weet er iemand hoe dat komt en wat ik er tegen kan doen?

grtz

M
woensdag 17 januari 2007 - 18:00
Fons

Fons

Welkom Martouf op dit forum.
Waarschijnlijk overbemesting toegepast waardoor wortelverbranding en wegkwijnen van de plantjes;
Een tweede reden kan zijn veel te nat gehouden met als gevolg dichtslippen van de potgrond waardoor de wortels geen zuurstof kunnen opnemen en eveneens afsterven.
Momenteel de plantjes zo droog mogelijk houden liefst op een lichte beschutte plaats,liefst niet in de vrieskou daar zijn ze nog te jong voor.
woensdag 17 januari 2007 - 19:02
ines

Ines

Uw zaailingen staan te koud, als U kan neem ze in de huiskamer dan groeien ze verder want ze
zijn nog niet groot genoeg om ze in een onverwarmde serre of andere koude plaats onder te
brengen doe dit zeker 3 jaar anders kunnen ze alsnog wegkwijnen.
Mijn zaailingen 1-2en 3 jaarse staan allen op verwarmde plaatsen krijgen wekelijks water en groeien
verder goed.
Ook al is het warmer dan anders zijn de temperatuur schommelingen te groot als de plaats waar
ze staan niet verwarmd is in de nacht.
Ik spreek Fons niet tegen dit zijn alleen mijn bevindingen bij de opkweek van kleine Trachy's.
Groetjes,ines
zaterdag 20 januari 2007 - 00:17
crinum

Crinum

hoi,

ik wil hier toch nog eventjes op ingaan. zaailingen van de Trachycarpus fortunei overwinter je best buiten of in de koude serre toch als je later een sterke palm wil hebben. ik heb er nog gezien waarvan de aarde een klomp ijs was geworden en ze groeiden toen het weer warmer werd gewoon door zonder enige schade. ze kunnen de temperaturen die we nu hebben met gemak aan. zelfs mijn Livistona decora zaailingen geven nog geen krimp bij deze koude! ok, je zal altijd wel wat zwakkere plantjes hebben die mss dood zullen gaan maar dat zijn dan zeker niet de sterkste van hun soort. het is niet goed om deze palm op een warme plaats te overwinteren, in hun natuurlijke habitat zijn ze onderhevig aan veel strengere vorst dan wij hier hebben en daar stopt de groei dan ook in de koudere perioden het is nl geen tropische palm. en wat de temperatuur schommelingen betreft wel waar ze in de natuur groeien kan het overdag +20°C zijn en 's nachts kan de temperatuur met gemak dalen tot -10°C.
we verwennen deze palmen veel te veel. wat meestal meer schade aanricht dan als je er helemaal niets aandoet.

groetjes,
kristof
donderdag 25 januari 2007 - 23:22
ines

Ines

Bijna gelijk hebt U ...ja U kan er een ganse reeks opkweken buiten en dan hebt U de helft over
als het goed gaat. Als het blijft vriezen hebben de wortels niets en de plant kwijnt weg, de groei
valt stil zoals U zelf zegt. In het voorjaar gaan de overlevers verder met flauw ontwikkelde
wortels waarvan de helft met beschadigingen.
T'ja ik heb het er niet voor over, ik heb liever oudere gekweekte planten met degelijke wortels
van enkele jaren oud die ik kan wennen aan onze vriesnachten maar elk heeft zijn kweekwijze
nietwaar.
P.s. oudere trachy's (buiten gekweekt) kan U ook nog kwijtraken door invriezen en de oorzaak
ligt niet alleen of ze al dan niet buiten gekweekt worden.
Groetjes,ines.
donderdag 25 januari 2007 - 23:36
crinum

Crinum

hoi,

de groei van palmen valt al stil als de temperatuur onder de +8°C komt dus of het nu vriest of niet dat maakt weinig uit. en de helft lijkt me toch wat weinig hoor, ik zou toch zeggen dat je min.80% overhoud. je moet ze inderdaad wel wat droog overwinteren bijv. onder een afdakje. je hebt wel gelijk als je zegt dat oudere trachycarpussen ook invriezen en doodgaan maar dat zie ik in ons klimaat niet vlug gebeuren of ze zijn eerst al verzwakt in de zomermaanden door een tekort aan bepaalde meststoffen of juist een teveel of een veel te natte ondergrond.
maar inderdaad, elk geeft zijn eigen kweekwijze, zelf heb ik er buiten staan en binnen maar het valt me toch wel op dat degene die ik binnen heb gekweekt veel vlugger schade oplopen en eerder stoppen met groeien als het eenmaal kouder word.

groetjes,
kristof
vrijdag 26 januari 2007 - 00:43
crinum

Crinum

hoi,

de groei van palmen valt al stil als de temperatuur onder de +8°C komt dus of het nu vriest of niet dat maakt weinig uit. en de helft lijkt me toch wat weinig hoor, ik zou toch zeggen dat je min.80% overhoud. je moet ze inderdaad wel wat droog overwinteren bijv. onder een afdakje. je hebt wel gelijk als je zegt dat oudere trachycarpussen ook invriezen en doodgaan maar dat zie ik in ons klimaat niet vlug gebeuren of ze zijn eerst al verzwakt in de zomermaanden door een tekort aan bepaalde meststoffen of juist een teveel of een veel te natte ondergrond.
maar inderdaad, elk geeft zijn eigen kweekwijze, zelf heb ik er buiten staan en binnen maar het valt me toch wel op dat degene die ik binnen heb gekweekt veel vlugger schade oplopen en eerder stoppen met groeien als het eenmaal kouder word.

groetjes,
kristof


ik ben niet volledig geweest dus hier komt er een betere uitleg.

zaailingen zijn uiteraard minder sterk dan een volwassen plant, maar zaailingen van de Trachycarpus fortunei kunnen al genoeg vorst aan om in onze winters buiten te overwinteren. alleen bij strenge vorst rond de -8°C en overdag negatieve temperaturen moet je oppassen en kan je ze eventhueel binnen in een koele ruimte plaatsen. zorg er ook voor dat de grond waarin ze staan niet te nat word.
zoals ik al eerder heb vermeld valt de groei bij palmen praktisch stil als de bodemtemperatuur onder de +8°C zakt. waar ze in de natuur groeien komt dit iedere winter ook voor.
je kan de zaailingen binnen overwinteren maar dat is meer nadelig voor de planten dan voordelig. binnen in een verwarmde ruimte hebben ze te warm en willen ze verder groeien maar door een te lage lichtintensiteit kunnen ze zichzelf niet voldoende voeden en krijg je zwakke en onderontwikkelde bladeren en wortels. (het meest bekende zijn de lange en soms verkleurde bladeren die als je ze in de zomer buitenzet vlug kapot waaien of verbranden in de zon) bovendien krijgen ze ook een dunnere stam wat dan weer resulteert in palm die minder vorst verdraagt. een te lage luchtvochtigheid, luchtverversing enz...binnen in een verwarmde ruimte is ook de oorzaak van allerlei ziektes en plagen zoals spint.
er zijn maar weinig palmen geschikt om binnenshuis te groeien, ook de veel aangeboden kamerpalmen lijden aan een gebrek aan licht als ze binnenstaan en hebben een hekel aan de lage luchtvochtigheid en stilstaande lucht. lucht moet rond de bladeren circuleren om het aanmaken van voedsel goed te laten werken.

het kan wel geen kwaad om een Trachycarpus fortunei die binnen (warm) opgekweekt is buiten te planten maar de kans bestaat dat hij zijn bladerkroon verliest in de eerste winter maar de bladeren die ze dan aanmaken in het volgende groeiseizoen zijn al vele malen sterker en zullen normaal de volgende winter zonder ernstige schade overleven.

groetjes,
kristof
vrijdag 26 januari 2007 - 19:38
martouf

Tekst aangepast

Martouf

Ik heb 2 plantjes met dergelijk probleem verplant en in de garage gezet en wonder boven wonder groeien die verder

Maar nu heb heb ik hetzelfde probleem met een washingtonia. Ik heb hem intussen ook al verpot, maar het blijft verslechteren


Ik heb nu opnieuw een probleem: bij een 7-tal fortunei-plantjes heb ik gezien dat sommige blaadjes (1 of 2 per plantje) bruine vlekken krijgen. Door het te verpotten kan het niet zijn, want ze staan al een jaar in dezelfde pot. Ze staan ook niet te nat of te droog, zoals de andere plantjes eigenlijk.

Weet er iemand hoe dat komt en wat ik eraan kan doen?

grtz
zaterdag 24 maart 2007 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon