menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tropische planten in aquarium

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Ik heb een oud aquarium van 60 liter staan. Ik had het idee om daar wat tropische planten in te doen die een hoge luchtvochtigheid nodig hebben, en er zo een leuke bak van te maken. Hebben jullie ervaring met zoiets, en welke orchideeen of andere epyfitische planten zou ik er in kunnen doen? Ze moeten wel kleiner blijven dan plm 25 cm.

Groetjes!!
maandag 26 september 2011 - 18:39
timtamtom

Timtamtom

Wat ik zou doen is vleesetende planten erin doen.
Die hebben vaak een hoge luchtvochtigheid nodig en
zijn erg leuk om te kweken.
maandag 26 september 2011 - 21:18
Roeli

Roeli

Ik heb al zeker 10 jaren een terrarium in de kamer staan
Vroeger zaten er kleurmuizen in, wat ook heel gezellig was. Maar de laatste 10 jaren altijd planten. Enkele volwassen planten en dat vul ik vaak aan met , pas in de grond gezette, stekjes. En wat gekochte ,kleine , bloeiende plantjes.
Door de TL buis , die er boven zit doen mijn stekjes het altijd heel goed.

groetjes Roeli
maandag 26 september 2011 - 22:33
Polplastron

Polplastron

Een palludarium met vleesetende planten is een goed idee: ik heb er hier zelf een op onze slaapkamer staan en dat gaat al vele jaren goed. Dit jaar hebben we zelfs bloemen gehad in sommige planten. Ik zal vandaag of morgen eens proberen een fotootje te nemen en te posten.

Grts,

Pol
dinsdag 27 september 2011 - 07:40
Hippifan

Hippifan

Een foto zou leuk zijn! Ik heb zelf ook gedacht aan vleesetende planten. Maar ik wil eigenlijk ook iets van kleine orchideetjes ofzo. Iemand een idee welke?
dinsdag 27 september 2011 - 08:13
Knorrie

Knorrie

Op dezelfde manier als er vochtigheid gemaakt wordt voor een terrarium, viviarium. Je kan watervalletjes gaan maken door een systeem in te bouwen, of je kan gewoon er gewoon een aparaatje insteken dat een soort stoom maakt.
Lijkt mij ook heel leuk maar ik heb al een aquarium, er komt binnenkort een 2de bij. Ik ben van plan om een iets grotere aan te schaffen ook. Als ik nu nog een terrarium maak dan gaat er mij iemand zot verklaren. Het kost natuurlijk ook allemaal een redelijke duit extra in electriciteit als je dat eens bekijkt op een volledig jaar...
dinsdag 27 september 2011 - 13:33
timtamtom

Timtamtom

je kunt ook gewoon elke dag met een plantenspuit wat sproeien dan blijft het ook
vochtig genoeg.
dinsdag 27 september 2011 - 18:07
Polplastron

Polplastron

In mijn palludarium wordt de luchtvochtigheid zonder hulpmiddelen op peil gehouden hoor: vooraan in de bak is er een kuiltje dat in het groeiseizoen altijd gevuld is met water. Op die manier verzeker ik me ervan dat de turf errond ook nat is.

Het water verdampt welliswaar, maar het palludarium is bovenaan afgedekt met een plexiglasplaat.

Gevolg: een luchtvochtigheid van 80 tot 90 % zonder stoomapparaatjes of watervalletjes.

Groeten,

Pol

P.S.: Vandaag weer geen tijd gehad voor een foto. Sorry!
dinsdag 27 september 2011 - 22:17
PeterW

PeterW

Je hebt tegenwoordig ook mini-phalaenopsis, die zijn erg leuk.
woensdag 28 september 2011 - 13:28
Hippifan

Hippifan

Weet ik, zijn leuk. Maar ik bedoel eigenlijk echt botanische orchideetjes.
woensdag 28 september 2011 - 18:29
Polplastron

Polplastron

Hier is eindelijk de foto. Ik moet me wel voor een paar esthetische minpuntjes verontschuldigen. Zoals je ziet:

- moet ik dringend mijn bakje nog eens onder handen nemen: het glas moet nog eens gepoetst worden, het mos bijgetrimd (want het begint te schimmelen), de dode plantendelen moeten nog eens verwijderd worden etc.

- is het deksel niet van de gewenste kwaliteit: het trekt krom. Ik moet dus nog eens een dikkere plexiglasplaat aanschaffen of deze met iets verstevigen.

In elk geval beperkt het onderhoud zich echt wel tot twee keer per jaar proper zetten en één keer per jaar water geven.

Groeten,

Pol

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 29 september 2011 - 17:55
Hippifan

Hippifan

Bedankt voor je foto! Het ziet er wel leuk uit, hoor! Slechts 1 keer per jaar water geven? En zou je willen opnoemen welke planten erin zitten?

Groeten!
donderdag 29 september 2011 - 21:12
Polplastron

Polplastron

Een Heliamphora nutans (rechts achteraan), daarvoor een Cephalotus follicularis, met het grote blad Pinguicula 'Weser', Drosera capensis, Dionaea Muscipula en dan mos en een paar varens die vanzelf uit het turf zijn opgeschoten.

Eén keer per jaar water geven is genoeg gezien het water in het palludarium blijft. Wanneer het verdampt, wordt het door het deksel (niet dit deksel! , maar met het vorige wel) tegengehouden en druppelt het na een tijd terug naar beneden.

In het najaar (deze tijd zowat) laat ik het "vijvertje" vooraan leegverdampen door het deksel er even af te halen. Daarna gaat het deksel er terug op; de luchtvochtigheid blijft droog, maar de planten staan niet meer nat en kennen een rustperiode.

Een slaapkamer is ideaal: 's zomers gewone temperaturen en veel licht, 's winters lagere temperaturen en veel licht.

Veel insecten vangen deze plantjes in hun glazen kooi natuurlijk niet, maar dat gaat niet ten koste van hun gezondheid. Bovendien vang ik in het seizoen heel wat leliehaantjes die ik graag als voer gebruik voor m'n planten i.p.v. ze een zinloze dood te laten sterven. Het zijn namelijk de enige diertjes die ik actief bestrijd in mijn tuin.

Groeten,

Pol
donderdag 29 september 2011 - 21:35
timtamtom

Timtamtom

En in wat voor grond staan ze?
Want ik lees overal dat ze in speciale grond moeten staan en daarom heb
ik ze niet in een grotere pot durven zetten.
vrijdag 30 september 2011 - 07:49
Hippifan

Hippifan

Bedankt voor je informatie! Staat 'ie op een lichte plek? Ik heb namelijk op mijn slaapkamer een donker hoekje. Maar ik heb wel een lamp in het aquarium zitten. Dus ik denk dat ik die kan gebruiken.

Groeten!
vrijdag 30 september 2011 - 18:18
Polplastron

Polplastron

Ze staan in turf: dit materiaal is zuur en bevat geen voedingsstoffen.
Ecologisch is het materiaal niet echt, maar je hebt er niet veel van nodig en het materiaal hoeft niet snel ververst te worden als je tenminste onthard water gebruikt.

Bij mij staat die bak op een lichte plek onder een veluxraam zonder direct zonlicht.
Of zo'n plantenlamp geschikt is om deze planten te laten groeien weet ik niet.
In dat geval zou ik in elk geval een zo straf mogelijke lamp gebruiken.

Groeten,

Pol
vrijdag 30 september 2011 - 22:08
Roeli

Roeli

hierbij ook nog even een foto van mijn terrarium

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 2 oktober 2011 - 07:34
Hippifan

Hippifan

Wow, dat ziet er mooi uit!
maandag 3 oktober 2011 - 16:20
Knorrie

Knorrie

Wauw, leuk!!! Ik heb nog een oude aquarium staan, een achthoek...ik voel het al kriebelen. Maar waar zetten we dat weer he...ik heb echt nood aan een grote veranda. Ik heb nu al 2 aquariums, 1 in amazonestijl. Heb wel een zak van 40L turf staan voor mijn vleesetende planten die maar niet willen kiemen, dus daaraan zeker geen gebrek. Hoe zorg je er eigenlijk voor dat het water in dat kuiltje blijft staan en het niet volledig wegtrekt in de turf, ik zie nl geen potje ofzo...
donderdag 27 oktober 2011 - 11:17
Roeli

Roeli

Er staat ook geen potje in. Ik geef de planten nl. 1x per week water met een gietertje. Ze staan allemaal in hun eigen potje en die heb ik bedekt met kienhout en witte kiezelsteentjes. Dan is een plant ook makkelijker te verwijderen als hij, bv. dood gaat,( gebeurt niet vaak) of te groot wordt. ( gebeurt wel vaak )
Ik zet er nl. ook vaak net opgepotte stekjes in. Die doen het altijd geweldig. Maar die worden op een gegeven ogenblik te groot en dan moeten ze het buiten het terrarium redden. Zijn ze dan ook groot genoeg voor.

groetjes Roeli
donderdag 27 oktober 2011 - 11:44
Knorrie

Knorrie

Sorry Roeli, het was eigenlijk een vraag voor polpastron. Maar je terrarium is ook mooi hoor
donderdag 27 oktober 2011 - 12:55
Polplastron

Polplastron

Bij mij staan de planten niet in potjes. Ze staan rechtstreeks in turf die rechtstreeks in de bak is gedaan. Het "vijvertje" is dus gewoon uitgegraven en met wat steentjes en kienhout verstevigd.

Als er wat in het "vijvertje" staat, is de turf errond ook goed nat. In het groeiseizoen is dit wenselijk. In de rustperiode laat ik het vijvertje opdrogen zodat de turf errond ook minder nat is. Met de afdekplaat erop zal de turf echter niet helemaal uitdrogen.

Groeten,

Pol
donderdag 27 oktober 2011 - 15:33
Knorrie

Knorrie

Binnenkort heb ik een volglasaquarium met glazen deksel van 80cm en kan ik er aan beginnen. Zijn er dingen waar ik speciaal moet op letten? Kan ik er nu aan beginnen gezien het eigenlijk een rusperiode is?
woensdag 23 november 2011 - 13:27
Polplastron

Polplastron

Als je nu aan mooie planten geraakt, kan het volgens mij wel om nu te beginnen.
En speciale dingen om op te letten? Zorg dat er niets in de bak komt wat snel gaat rotten zoals bijvoorbeeld natuurhout: koop dan liever van dat kienhout in de aquariumspeciaalzaak.

Op turf gaat vaak ook vanzelf vanalles beginnen groeien zoals bijvoorbeeld mos of kleine varentjes: dit kan zeker geen kwaad en maakt het geheel een stuk natuurlijker.



Groeten,

Pol
donderdag 24 november 2011 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon