menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten palm in volle grond

Ga naar meest recente reactie

giacomo

Giacomo

Beste mensen zou graag een een palm willen aanplanten en vroeg me af als het te laat is ervoor?

Groetjes.
vrijdag 29 juli 2011 - 12:33
greener

Greener

Toch erg laat ja.
Wat voor palm bedoel je eigenlijk? Formaat?

Zelfs een Trachycarpus zal het moeilik krijgen als je die nu nog aanplant.

Sebas
vrijdag 29 juli 2011 - 14:31
giacomo

Giacomo

een Trachycarpus wagnerianus had ik gedachten formaat 30 a 40 cm stammetje.... weet jij toevallig of de trachys bepaalde bodemvereisten nodig hebben? woon namelijk in stevoort (hasselt) en het is hier allemaal zo van dieje klei/leem grond kunnen ze daar normaal goed tegen?

Groetjes.
zaterdag 30 juli 2011 - 00:30
greener

Greener

Je schrijft: Had ik in gedachten".
Ik neem aan dat je deze dus nog niet gekocht hebt. Als dat zo is pas in het voorjaar kopen.
Mocht je hem al wel hebben gekocht zou ik de plant persoonlijk in een onverwarmde schuur zetten als de winter begint. en pas in het voorjaar weer naar buiten.
Zo bescherm je de plant tegen overmatig vocht e.d.

Als je dus in het voorjaar gaat planten dien je kleigrond wel voor te bereiden.
Flink gat graven, luchtige grond doorheen werken en terugstorten.
Het allerbeste is is als je de plant op een licht heuveltje aanplant.
Het vocht zakt dan sneller weg wat ten gunste is vor de wortels.
Er zijn namelijk al veel Trachy's gesneuveld door wortelrot.

Wagnerianus is een zeer goede keuze.
Ze zijn sterk, mooi groeien alleen een ietsiepietsie langzamer dan een Fortunei.

Laatste tip, hoe kleiner je aanplant des te beter slaat een Trachy aan.
Denk nu niet aan een zaailing oid maar een exemplaar met 15 cm stam zal zeer zeker sneller aanslaan dan een exemplaar met een meter stam.

Succes,

Sebas
zaterdag 30 juli 2011 - 09:23
trachy1

Trachy1

Hallo,



Om nu een palmboom aan te planten is het zéker nog niet te laat , ik plantte er in het verleden ook al aan deze periode en heb nog nooit problemen ondervonden met het aanslaan en de verdere groei !

Mvg
zaterdag 30 juli 2011 - 11:26
greener

Greener

Trachy1,

omdat jij een goede ervaring hiermee hebt wil niet zeggen dat alle aanplanten van Trachycarpussen op dit late tijdstip goed gaan.
Kijk maar eens op Cemunnos en andere exotenfora waar de pro's zitten die jaren en jaren ervaring hebben.
Ik hoop dat de topicstarter het zekere voor het onzekere neemt.
Helemaal met import trachy's...

Sebas
zaterdag 30 juli 2011 - 14:28
giacomo

Giacomo

Bedankt voor de tips heb indd. nog geen nieuwe gekocht maar ga het wel doen en hem zoals gezegd in een schuurtje laten overwinteren tot int voorjaar... Wat mag ik verstaan onder luchtige grond? een mengeling van eventueel wit zand en de plaatselijke kleigrond of eerder potgrond ipv wit zand? groetjes
zaterdag 30 juli 2011 - 15:19
greener

Greener

Grondverbetering voor Trachycarpussen is belangrijk, al zijn er exemplaren die het ook goed doen op 100% klei. (Dit zijn er niet veel helaas)

wit zand is zéér goed om klei los te krijgen. Let er bij aanschaf wel op of je zoet of zout zand hebt. Zoet komt uit zoet water en zout kun je wel raden
Ook goede potgrond/tuingrond is aan te raden om door je mix heen te mengen.
Tuingrond-potgrond-zand meng ik zelf 5-3-2.

Aanplanten op een licht heuveltje doet ook wonderen.
Standplaats zon/halfschaduw is perfect.
Een Wagnerianus is beter bestand tegen de wind maar sta je echt op een tochtgat, mogelijk toch een wat betere plaats zoeken.
Succes!

Sebas
ps: Niet om je op dit forum weg te halen maar kijk ook eens op het forum van Cemunnos. Bomvol informatie puur en specifiek op tropische planten en palmen zoals je Trachus.
zondag 31 juli 2011 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon