menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jacaranda snoeien

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

goedemiddag
ik heb een jacaranda van 5 jaar, uit zaad gekweekt. Hij is de laatste twee jaar hard gegroeid en is nu ongeveer 1,80 meter. Het probleem is dat hij bovenaan een aantal mooie bladeren heeft maar ik ben bang dat hij zal doorgroeien en misschien 3 of 4 meter wordt met alleen bovenaan bladeren. Ik heb al meerdere artikels gelezen waarin staat dat je de jacaranda beter niet snoeit omdat je dan de mooie vorm van de boom te niet doet. Maar dit is voor bomen in zuiderse landen denk ik. Ik moet hem als kuipplant houden en kan hem niet ongecontroleerd laten groeien. Het zou ook jammer zijn om de mooie bladeren niet meer te zien. Is het raadzaam om de plant op 1,8 (of lager) te toppen zodat hij zijtakken zal vormen? Ik zie aan de basis van de bladeren aan de stam wel knoppen maar dit groeien niet uit.
Voor de bloemen doe ik het niet want die zullen in ons klimaat toch niet komen. Al zou het mooi meegenomen zijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoord

mvg
Yves
vrijdag 3 juni 2011 - 22:00
hanninkj

Hanninkj

Je kunt hem toppen en dan kun je een bolboompje maken. Ik heb hier een foto van een bloeiende jacaranda in Ierland in een tuin genomen. Een Jacaranda uit zaad bloeit pas na jaren.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 4 juni 2011 - 22:57
cetinel

Cetinel

heb je een foto van jouw jacaranda??
vrijdag 10 juni 2011 - 23:02
yvdv32

Yvdv32

Jammer genoeg niet.
zaterdag 11 juni 2011 - 22:20
cetinel

Cetinel

jammer,kun je er geen van nemen??
ik wou graag een indicatie over hoe groot die is na 5 jaar...
ik heb er een gezaaid begin dit jaar.vandaar
hoe overwinter je hem??
zaterdag 11 juni 2011 - 23:26
yvdv32

Yvdv32

Hij is ongeveer 1.8 meter nu. Ik moet zeggen dat hij de eerste 3 jaar wel goed groeide maar niet zo snel. Vorig jaar is hij toch wel een 80 cm bijgegroeid. Zo plots. Ik overwinter hem in de garage. Dat is niet ideaal want het is er redelijk donker en net niet koud genoeg (+- 10 à 15°C) maar hij overleefde toch elk jaar. Ik geef hem weinig water maar oppassen dat je hem niet verdroogt. Na een tijdje verliest hij zijn bladeren. Ik heb wel een andere per ongeluk laten verdrogen twee jaar geleden en daar heb ik nu nog spijt van. Voor zover ik gelezen heb op internet moet je hem als een kuipplant behandelen.
Ik zet hem redelijk vroeg buiten: dit jaar al vanaf eind februari (van zodra het ong. 5°C was overdag) maar beschut onder een afdak en ik zette hem 's nachts binnen zodat hij zeker niet kon bevriezen. Een hele karwei maar dat had ik er voor over voor zo een mooie plant. Jammer dat ik hem moet snoeien want hij wordt te groot.
Ik heb een link waar je een jacaranda kan zien van ongeveer 1,80 meter of groter.
URL GEBLOKKEERD 34369-jacaranda.html

Mijn plant heeft wel minder bladeren onderaan.




zondag 12 juni 2011 - 12:14
yvdv32

Yvdv32

link lukte blijkbaar niet. misschien nu wel

URL GEBLOKKEERD 34369-jacaranda.html
zondag 12 juni 2011 - 12:15
cetinel

Cetinel

www.groeninfo.com/forum/identificatie_planten_en_bloemen/34369-jacaranda.html
deze url per mail ontvangen,maar kan niet bekijken.....staat error,jammer


zondag 12 juni 2011 - 12:19
cetinel

Cetinel

url gekopieerd en gegoogled, even zien wat dit geeft....
http://www.groeninfo.com/forum/identificatie_planten_en_bloemen/34369-jacaranda.html

gelukt
zondag 12 juni 2011 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon