menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe orchidee

Ga naar meest recente reactie

Cindyke24

Cindyke24

Deze heb ik een maandje geleden gekocht op een tuinbeurs! De bloemen zijn hevig blauw, maar de nieuwe knopjes die zijn opengegaan hebben nog wel wat blauwe accenten maar zijn toch veel witter/bleker.
Is er met deze plant geknoeid of is dit normaal?? Ik was al wantrouwig over de kleur, maar vond 'm te mooi om te laten staan!!

Groetjes

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 16 mei 2011 - 13:35
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is er mee geknoeid. Kijk eens of er onderaan in de bloeistengels geen kleine gaatjes te vinden zijn waarlangs men een blauwe kleurstof in de plant heeft gespoten.

Groeten,

Pol
maandag 16 mei 2011 - 13:40
Cindyke24

Cindyke24

Zo zijn de nieuwe bloemen:

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 16 mei 2011 - 13:46
Cindyke24

Cindyke24

Ja, ge hebt gelijk, in iedere stengel zitten er 2 gaatjes!! dom dom dom van mij!!!
Dus nieuwe stengels geven helemaal geen blauwe bloemen meer???

Och ik zie heel graag orchideen dus een witte is ook altijd mooi, hihi en ik die dacht weer wat sjieks te hebben hihihi
maandag 16 mei 2011 - 13:51
Cindyke24

Cindyke24

Oh sorry ik had al eens rondgekeken en vond er niks van terug!!

Nu moet ik wel zeggen: deze was niet duurder dan de andere met gewone kleuren!
maandag 16 mei 2011 - 13:59
hanninkj

Hanninkj

Hier wordt dik aan de kleurstof verdiend. Als er geen blauw in een bloem van een plant zit kun je dat er ook bijna niet inkweken en dan doe je het maar met een kleurstof zoals vroeger de duiven in de Efteling.
maandag 16 mei 2011 - 17:12
Cindyke24

Cindyke24

OEI!!!
Wou dat ik eerst die topic gevonden had

Ik vond 'm mooi en heb achteraf gehoord dat ze het gedaan hebben met oog op de nieuwe eventuele landskampioen voetbal... nl Genk?!?

Ik vond 'm wel echt mooi en iedereen die hier al geweest is ook, maargoed dat smaken verschillen. Anders had iedereen hetzelfde in zijn tuin of huiskamer staan!

En een witte had ik misschien niet gekocht omdat ik al een witte heb, maar vind een witte zeker niet lelijk!! Ik vind alleen de reacties wat minder leuk, maar ben nog altijd trots op mijn KRC Genk-orchidee!!

maandag 16 mei 2011 - 17:59
Tjeuke01

Tjeuke01

Ik sta ieder jaar weer vol verbazing en afschuw in de Kerstperiode bij de tuincentra te kijken naar rode en zilverkleurige Echiveria-planten .
Het is in mijn optiek het grootste bedrog en het zou verboden moeten worden.
maandag 16 mei 2011 - 18:28
Polplastron

Polplastron

Het ergste vind ik toch nog altijd die aquariumvissen die worden bijgekleurd hoor. Gelukkig voelt een plant er waarschijnlijk niet zo veel van. Optimaal voor de gezondheid zal het echter voor geen enkel levend wezen zijn.

Tja, om een blauwe Phalaenopsis te krijgen zal waarschijnlijk enkel genetische manipulatie de oplossing bieden, maar laten we daar nu meestal ook tegen gekant zijn.

Mensen zijn rare beesten!
maandag 16 mei 2011 - 18:56
cetinel

Cetinel

ik wil ook wel zo een blauwe
maandag 16 mei 2011 - 22:37
Cindyke24

Cindyke24

Da van Genk had ik ook maar gehoord, heb er nooit bijgezegd dat ik het geloof!!! Och ja ik wou het vermelden om het gesprek een beetje luchtiger te maken, maar dit was dus serieus mislukt. Weeral het deksel op m'n neus hier

Pfff

Als ik het had geweten had ik 'm niet gekocht dat geef ik toe, we zijn niet allemaal zo'n kenners hé!! Ieder zijn ding zou 'k zo zeggen!! Ik hoopte hier iets bij te leren, niet af te leren... ...

Ben nog maar pas veel met planten bezig en ik begin nu te begrijpen waarom jonge mensen nog weinig moeite doen voor de natuur! Ze krijgen geen hulp!! Iedereen is ergens moeten beginnen hé en vergissen is menselijk, maar om direct zo te reageren... ... begin nu toch te twijfelen of tuinieren wel mijn ding is! Als alle tuinliefhebbers zo worden wil ik er geen zijn. Ik vond het allemaal lekker ontspannend, maar dat gevoel heb ik op't moment niet! Jammer! Ok dit bedrog moeten ze niet doen, maar ik heb ze niet gemaakt en wordt er wel voor afgestraft omdat ik blauw een mooie kleur vind!

Ik zal het nooit meer doen ok ?!?

Ps kunnen we deze topic niet wissen, word er depri van??

dinsdag 17 mei 2011 - 07:18
hanninkj

Hanninkj

Gewoon met planten doorgaan. Iedereen maakt fouten of doet stomme dingen ook al ben je nog zo ervaren wat sommigen niet toe willen geven. Door fouten leer je en laat je niet ontmoedigen.
Op dit forum kun je veel leren!

En blauw in de bloemen is wel mooi.

Ton
dinsdag 17 mei 2011 - 08:36
Polplastron

Polplastron

@Cindyke: Ik heb niet de indruk dat iemand je uitlacht hoor ... Integendeel; we hebben allemaal in onze tuincarriere wel eens stomme dingen gedaan of dingen waar we niet zo trots op zijn achteraf.
dinsdag 17 mei 2011 - 09:14
Cindyke24

Cindyke24

Jullie hebben gelijk!! Bij dieren is het ook echt walgelijk wat ze doen!! Geef mij maar mijn prachtige ros/witte straatkat!!! Voor mij geen kapot gekweekte raskat!! De mijne was gratis (is thuis aangekomen als kleine kitten) hihi

En ik ga het tuinieren nog niet opgeven, ik doe het veel te graag. Ook al ben ik de enige van al mijn leeftijdsgenoten (of zo lijkt het dikwijls toch)
dinsdag 17 mei 2011 - 18:45
Polplastron

Polplastron

Is het onbeleefd om te vragen hoe jong je dan wel bent? Gewoon uit nieuwsgierigheid?
dinsdag 17 mei 2011 - 18:52
Cindyke24

Cindyke24

Oh, niet zo HEEL JONG meer (31) maar wel van die generatie waar het allemaal stopte. Oei, ik gaf misschien de indruk veel jonger te zijn, maar ze zeggen toch altijd: je bent zo oud als je je voelt hé hihi!!
Er is dus niemand, maar dan ook echt niemand in heel mijn vriendenkring, kennissen en al degene die ik nog ken van't school vroeger die zich ook maar een beetje interesseert voor planten of bloemen! Niemand!! En de generaties na mij nog mij nog minder denk ik!!

En ik vind dit echt jammer want binnen dit en 10-20 jaar zien we enkel nog tuinaanleg-tuinen. Als ge begrijpt wat ik bedoel!

Ik vond dat vroeger ook al fijn, maar er tijd voor vrijmaken ging me net iets te ver. Toen mijn vader heel erg ziek werd ben ik hem beginnen helpen met het onderhoud van onze +- ha grootte grond. Toen hij anderhalf jaar later stierf, kende ik de beginselen van het snoeien, maar dat was het dan ook. Mijn moeder kan ook niet meer zoveel wegens haar gezondheid, dus moest IK wel. En ik moet zeggen het begon te kriebelen. Nu doe ik het heel graag, maar ken er dus nog echt niet veel van!! Ben een fruittuintje gestart en heb enkele borders volledig laten leeghalen. De boompjes en struiken waren te groot geworden en een beetje verwilderd. Het is leuk om zo een perk te hebben waar je helemaal van nul kan beginnen. En ik heb hier al veel leuke tips gehoord en de foto's afgezocht naar mooie en makkelijke plantjes!! En nu hopen dat het ook mooi wordt ?!?

Voorlopig staat alles mooi, enkel ons gras is schandalig

Groetjes
woensdag 18 mei 2011 - 07:42
Polplastron

Polplastron

Ik ben ook "nog" maar 35 hoor! En ik denk dat er best wel wat mensen zijn van onze generatie die nog tuinieren. Meestal zijn dat echter wel die mensen die thuis al wat hebben geleerd.

Door alle lifestyle-magazines en -programma's wordt er op dit moment wel een bepaald type tuin erg gepromoot waardoor veel mensen denken dat een mooie tuin enkel kan m.b.v. een tuinarchitect. Niets mis met tuinarchitecten, maar wel jammer dat zo'n aangelegde tuin zelden echt karakter heeft (mijn mening hé!).

Ik zie nog altijd het liefste een tuin die in geen enkele boekje past, maar die met liefde en met schade en schande is opgebouwd door de jaren heen.

Groeten,

Pol
woensdag 18 mei 2011 - 14:41
Cindyke24

Cindyke24

Hier een overzichtfoto van de achtertuin!!
Maar het is redelijk veraf om alles er wat op te krijgen. Ik heb vooral foto's van planten apart, omdat al mijn perkjes ver uiteen liggen.

Leuk te weten dat er nog leeftijdsgenoten zijn hoor!! Ik woon nochtans op de boerenbuiten maar heb denk ik de verkeerde vrienden

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 18 mei 2011 - 19:37
Cindyke24

Cindyke24

Dit perkje heb ik pas aangeplant

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 18 mei 2011 - 19:38
Cindyke24

Cindyke24

Ik krijg dus geen meerdere foto's per bericht geplaatst, dus doe ik het maar apart!!

Dit is 1 kant van onze voortuin. De andere kant is nog niet gedaan alles op zijn tijd!!

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 18 mei 2011 - 19:45
Cindyke24

Cindyke24

Oh ja de vorige foto was van verleden zomer, heb nog geen foto van dit jaar, komt binnenkort als er wat bloem is!!

Dit was de achtertuin verleden zomer:

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 18 mei 2011 - 19:47
Cindyke24

Cindyke24

Tips zijn altijd welkom
woensdag 18 mei 2011 - 19:48
Polplastron

Polplastron

Slechts één tip: voortdoen zoals je bezig bent. Ik bemerk al wel wat karakter in je tuin!
woensdag 18 mei 2011 - 19:55
cetinel

Cetinel

ik vroeg me al af waarom de hibiscus mauvellous bij jou al bloemen heeft(eerlijk gezegd was ik dus stikjaloers )mooi doe zo verder zou ik zeggen!
woensdag 18 mei 2011 - 20:18
Cindyke24

Cindyke24

Hihi, het is dan ook een prachtige plant!! Hij is dit jaar laat uitgelopen en ik was een beetje bang, maar de scheuten zijn ondertussen een 30-40cm hoog!!

Een tuin moet gezelligheid uitstralen en dat heb je meestal met die tuinaanlegtuinen niet. Allez degene die ik al gezien heb! Allemaal strak en symmetrisch, en ganse vakken met hetzelfde, ik persoonlijk zie dat niet zo graag. Maar dat is goesting natuurlijk!!

Nu staan er weer tientallen kisten met zaailingen klaar om de gaatjes wat op te vullen (zo krijgt het onkruid niet teveel kans om zijn kopje boven te steken hihi)

Dank je wel allemaal
donderdag 19 mei 2011 - 08:08
Polplastron

Polplastron

Ja, ik merk dat ik een verwante ziel heb gevonden!

Ik hou ook niet van die strak aangelegde tuinen!
Overigens draait het bij zo'n tuinen om het zogezegd onderhoudsvrij zijn. Dat kan volgens die tuinarchitecten blijkbaar enkel met veel buxus, Pachysandra en veel boomshors. Nochtans vraagt een bloementuin mits goed beplant niet meer onderhoud.

De tuinen die ik al mee heb aangelegd (bij vrienden in ruil voor een boterham en een pint bier van een goed merk) zijn altijd voorzien van veel bodembedekkende planten en veel bloemen. Zonder bloemen geen bestuivende insecten, zonder bestuivende insecten geen natuurlijke vijanden, zonder natuurlijke vijanden veel plagen en ga zo maar voort!

Die vrienden zijn tot heden toe heel content: de gezelligheid is er en het onderhoud blijft beperkt. Tuinarchitecten zullen er wel hun bedenkingen bij hebben, maar daar geniet ik dan ook weer van.

In mijn tuin kwam er eens een bevriende tuinarchitecte op bezoek; ze wist niet wat ze zag!

Dus ... zoals gezegd; gewoon doen wat je doet! Wat anderen van je tuin vinden is overigens veel minder belangrijk dan wat je er zelf van vindt! (Nu biecht ik even op dat ik niet van tuinkabouters hou ... Niets van aantrekken dus! )

Groeten,

Pol
donderdag 19 mei 2011 - 11:06
cetinel

Cetinel

tuinkabouters brrrr bah(sorry voor de liefhebbers)
van mij mogen die gewoon verboden worden.
donderdag 19 mei 2011 - 13:21
Cindyke24

Cindyke24

Tja de tuinkabouters zijn mijn moeders inbreng

Ik vind ze niet slecht, heb ook een grote mol, vind ikzelf mooier!! Zal eens kijken of ik een foto heb!!

Ik zorg ook voor veel bloemen om bijtjes en andere bestuivers te lokken!!
Het is nog lang niet af hier, maar langzaamaan krijg ik mijn gezellige tuintje!!
donderdag 19 mei 2011 - 19:08
Polplastron

Polplastron

Geen gek idee hoor Nikie! Ik heb het tuinieren ook van m'n vader geleerd en die was dol op hommeltjes en vlinders. Hij zou versteld staan van wat er in mijn tuin nu allemaal rondvliegt en fladdert.

Hopelijk kan ik het tuinieren ook meegeven in de opvoeding van mijn drie kinderen. De oudste interesseert zich alvast heel erg voor het grovere werk en is zich al erg bewust van het nut van vele insecten (Hij wordt zelfs kwaad als ik leliehaantjes vermorzel onder mijn schoen! De eco-fundamentalist verdorie! ). De dochter houdt zich liever bezig met zaaien, wieden en het verwijderen van uitgebloeide roosjes. En ondanks haar jonge leeftijd, amper 5 jaar is ze, doet ze dat met de nodige voorzichtigheid en vaardigheid. De jongste trekt zich er nog niets van aan, maar ja, hij is nog maar pas 3.

Mijn vrouw echter heeft het tuinieren niet van thuis meegekregen, maar begint zich toch al meer en meer te ontpoppen tot een echte Charlie Dimmock. De haarkleur klopt in elk geval al!

Groeten,

Pol
donderdag 26 mei 2011 - 20:47
Polplastron

Polplastron

Ik ben mijn echtgenote aan het trainen in het onthouden van de namen van onze rozen zodat ze weet welke ze wanneer moet snoeien. Voorlopig doe ik dat allemaal zelf, maar ja je weet maar nooit. En ik vrees dat een tuinier in dienst nemen geen optie is gezien die vaak ook niet weten wat het verschil tussen verschillende rozen is ... Laatst wou ze nog bergsteentijm knippen omdat ze dacht dat het marjolein was. Sindsdien vraagt ze me waar ze wat mag knippen. Maar zoals gezegd: ze leert snel bij. Met mijn ecologisch gedachtegoed is ze nog niet 100% mee: de Round-up lonkt nog naar haar ... Ach ja, je kan niet alles hebben.

Groeten,

Pol
donderdag 26 mei 2011 - 21:30
Rolf1948

Rolf1948

Ze zijn er wel hoor, die blauwe orchideeen!
Google maar eens op: Thelymitra ixioides en T. pauciflora

Rolf, Den Haag, NL
vrijdag 24 juni 2011 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon