menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eetbare bananen

Ga naar meest recente reactie

Figo

Figo

Op een ned. site vond ik dit lijstje met eetbare bananensoorten die enigzins vorst kunnen verdragen.
Iemand ervaring met een van deze soorten? (groei, vruchtvorming/eetbaarheid, overwintering ...)

Musa 'African Rhino Horn'
Musa 'California Gold'
Musa 'Dwarf Red'
Musa goldfinger
Musa 'Lady Finger'
Musa 'Mysore'
Musa dwarf orinoco
Musa orinoco
Musa 'Raja Puri'
Musa 'Texas Star'
Musa yunnanensis
woensdag 20 april 2011 - 07:51
rialle

Rialle

In ons klimaat zul je nooit rijpe bananen krijgen, is eenvoudigweg te weinig zon hier. Je mag blij zijn als je bloemen en vruchtvorming krijgt, maar rijp zullen ze hier niet worden.
De soorten die je noemt zijn naar mijn weten ook niet echt winterhard al ken ik niet álle soorten.

Ik heb een Musa Basjoo en een Musa Sikkemensis in volle grond staan en die hebben met bescherming de winter overleefd.

Groetjes Rialle
woensdag 20 april 2011 - 08:02
vincje

Vincje

ik zie daar de musa dwarf red staan, is dat dezelfde als de cavendish? van de cavendish was mij verteld dat die ook eetbaar zijn.
woensdag 20 april 2011 - 09:27
rialle

Rialle

Ik weet niet of daar dezelfde mee wordt bedoeld, maar ik heb hier 2 Musa dwarf Cavendish staan (in pot) en die hebben wel roodachtige bladeren.

Je kunt anders eens kijken op Exogarden.nl of Palmvrienden.net. Die sites hebben ook een forum en daar krijg je wat meer info over Musa's. Ik ben er ook pas een jaar of 3 mee bezig, dus ook nog lerende.....
Maar eetbare bananen in ons klimaat..... kun je vergeten......

Groetjes Rialle
woensdag 20 april 2011 - 10:09
Figo

Figo

Ik heb het denk ik gevonden bij de palmvrienden.
Het zou wel niet de bedoeling zijn de plant(en) buiten in volle grond te zetten, maar in kuip, en dan in de winter in veranda zetten, en 's zomers buiten.
woensdag 20 april 2011 - 10:17
Figo

Figo

Nog even aanvullen:
Ik zoek fruit dat in onze koude(re) contreien met succes geteeld kan worden.

Voor wat betreft druiven en vijgen ben ik daar redelijk in gelukt. Daar is ook gemakkelijk de juiste planten voor te vinden.
Nu wil het assortiment uitbreiden.
Ik ben komplete leek wat betreft bananen en citrussen.
In de zomer wil ik de planten buiten zetten, overwinteren in een (koude) serre (waar het dus kan in vriezen) of ("lauwe") veranda (waar de temperatuur dus niet onder de 5 à 10 graden zkt)

Zijn er hier al leden die succesvol smakelijke bananen en citrusvruchten hebben gekweekt op deze manier?
woensdag 20 april 2011 - 18:08
greener

Greener

Ik ken iemand in Nederland en die had bananen in zijn Musa Basjoo.
Wel goed overhouden in de winter anders lukt het niet.

Sebas
maandag 25 april 2011 - 11:17
rialle

Rialle

Als je ze goed overhoudt kun je idd bloemen en vruchtvorming krijgen, maar of die ook eetbaar zijn.....waarschijnlijk niet.

Groetjes Rialle
maandag 25 april 2011 - 11:41
sbeetje

Sbeetje

Er zijn enkele wilde soorten die eetbare bananen geven, maar allemaal met zaad erin. dus dat moet je er eerst uitvissen voor je ze opeet
Als je snel resultaat wil, dan lijkt de musa velutina de beste keuze.
als ik uw lijstje bezie, dan ga je voor sommige soorten toch heel wat zoekwerk moeten verrichten. amai. Maar geduld wordt beloond
vrijdag 29 april 2011 - 12:17
Figo

Figo

Aan iedereen die reageerde: bedankt.


Maaareuhhh....niemand persoonlijk ervaring ? ? waaruit we kunnen besluiten dat het onmogelijk is ? ?
vrijdag 29 april 2011 - 12:25
rialle

Rialle

Ik zou als ik jou was mijn licht eens opsteken bij bovengenoemde forums. die kunnen je beslist meer vertellen of het al eens iemand gelukt is. Daar zitten de echte Musa-liefhebbers......en kun je ook aan de minder bekende soorten komen.....

Groetjes Rialle
zaterdag 30 april 2011 - 10:24
greener

Greener

De Velutina kan geen lichte vorst verdragen naar mijn weten en dat is wat de topicstarter zoekt.
Ik blijf bij de Basjoo.

Sebas
maandag 2 mei 2011 - 16:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon