menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Poenix roebellini

Ga naar meest recente reactie

wollaars

Wollaars

Ik heb een palm poenix roebellinii de bladeren worden bruin geef ik ze te veel water of te weinig. Ik geen per week 1 á 1 1/2 liter water want hij is snel droog. wat gaat er niet goed?
zondag 13 februari 2011 - 12:34
Peppody

Peppody

Welkom op het tuinforum!

Staat de Phoenix warm of koud te overwinteren? Overwinteren in een huiskamer is anders dan als ze in een berging o.i.d. staan. Staat het bij een raam (krijgt het voldoende daglicht?)

In de winter zijn de palmen in 'ruststand'. Je geeft dan het beste zo weinig mogelijk water. Pas in het voorjaar tegen de tijd dat ze weer naar buiten gaan ga je de watergift wat opvoeren zodat als ze echt naar buiten kunnen (mei) weer volledig gewend zijn. Ook het buiten zetten voorzichtig opvoeren (niet direct in volle zon op het terras plaatsen).

Haal de phoenix eens uit de pot: wellicht is alles kleddernat. Laat 'm dan uitlekken op kranten en zet het na 2 dagen in nieuwe droge grond. Dan echt matig water geven.

Bij mij staan alle palmen op een aparte kamer en ik geef ze hooguit 1 x in de 2 weken een heel klein scheutje puur om de potgrond niet helemaal uit te laten drogen. En dan nog krijgen ze niet allemaal water. Bij mij staan ze echter wel vrij koud (gemiddeld een 5 tot 10 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur).

zondag 13 februari 2011 - 13:19
wollaars

Wollaars

Hoi,

Ze staan in de huiskamer de hele winter maar de aarde is echt kurkdroog en denk dan ook dat ze wat water nodig hebben. Is het dan zo dat de aarde in de winter binnen behoorlijk mag uitdrogen? ze gaan in het voorjaar voorzichtig naar buiten dat is geen probleem alleen uitkijken dat ze niet verbranden. Het vreemde vindt ik dat ze het erg goed doen ze krijgen allemaal mooie nieuwe scheuten alleen worden de onderste bladeren bruin vanaf de binnenkant.
maandag 14 februari 2011 - 20:31
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk is dat de normale gang zaken bij palmen volgens mij. Onderaan sterven de bladeren af en bovenaan komen er steeds bij. Te lelijke bladeren worden dan weg geknipt en zo ontstaat die typische geschubde stam.
Mijn Roebelini van 1,2 m hoog staat nu in de koude kas in het volle licht met temperaturen tussen 4°C (nacht) en 10 à 20°C (zonnige dag) en krijgt ongeveer een halve emmer water per week.
Staat die plant bij u in de winter niet wat te donker, te droog en te warm soms?
maandag 14 februari 2011 - 22:49
wollaars

Wollaars

Mijn twee palmen staan in de winter in de huiskamer dus aardig licht. De aarde is na een week water geven( ong. 1 tot 1,5 liter per week) steeds behoorlijk droog. De baldere (behalve de nieuwe scheuten) worden vanuit het midden bruin lijkt wel verdrogen maar dat kan ik me niet voorstellen. Het moet volgens mij een oorzaak hebben. ik hoor van de ene dat ze in de winter bijna geen water moet hebben en van de ander hoor ik dat ze in de winter wel elke week water moeten hebben. wat moet ik nou volgen?

zaterdag 19 februari 2011 - 12:15
Amourath

Amourath

Meet je die vochtigheid met een vochtmeter, of op het zicht?
Het zou best kunnen dat de bovenlaag mooi droog is, maar de grond iets dieper kleddernat? Heb je de kluit bekeken zoals hierboven reeds werd aangeraden?

Mijn roebelinii krijgt amper water in de winter, ik laat de kluit ook telkens uitdrogen - hij staat binnen in de keuken dus steeds boven de 20°. In de warmere zomermaanden gaat hij buiten.

Mij lijkt er niet meteen iets fout: de onderste bladeren sterven na een tijd gewoon af terwijl er bovenin nieuwe speren vormen, dit is de natuurlijke gang van zaken. Als de overige bladeren mooi groen blijven zou ik me geen zorgen maken.
maandag 21 februari 2011 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon