menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overwinteren van olijfboom in pot

Ga naar meest recente reactie

mvanbuggenhout

Mvanbuggenhout

ik heb mijn olijfboom (Olea Europaea),vorig jaar gekregen, in pot binnengezet.Nu verliest hij zoveel bladeren dat ik bang ben dat hij niet zal overleven.Ik heb er nog een andere;model kleiner ,en die doet het veel beter.
Wat kan de oorzaak zijn?Kan ik wat voeding toedienen zo vroeg op het jaar?
Dankje voor de eventuele reacties;
Mireille
dinsdag 18 januari 2011 - 19:09
Sarah

Sarah

Hoi Mireille,

Ik heb dit vorig jaar ook gehad.
Ik heb er niks mee gedaan alleen wat water geven en in het voorjaar naar buiten gezet. Is weer gewoon uitgelopen.
Ik heb hem dit jaar koeler gezet en de bladeren zijn nu gewoon blijven zitten. Ik denk dat hij vorig jaar te warm heeft gestaan, hij stond gewoon in de huis kamer. Nu staat hij in een koele lichte slaapkamer.

groetjes
Sarah
dinsdag 18 januari 2011 - 20:35
rialle

Rialle

Ja ik heb precies dezelfde ervaring als Sarah. Eerste jaar in huiskamer gezet en alle bladeren eraf. In het voorjaar weer naar buiten en opnieuw uitgelopen. Ik zet hem nu al 2 winters in de kelder bij zo'n 5 graden en tamelijk donker. Af en toe een bekertje water, en dan blijven de blaadjes eraan.

Geen vrees dus Mireille....hij zal het wel overleven.

Groetjes Rialle
dinsdag 18 januari 2011 - 22:10
mvanbuggenhout

Mvanbuggenhout

Hey Sarah en Rialle,dikke dankje voor reactie op mijn vraag.Ik laat jullie weten hoe het verder loopt met de 'olijfhistorie'!!
Groetjes
Mireille

woensdag 19 januari 2011 - 08:39
cetinel

Cetinel

wegens plaatsgebrek heb ik de mijne noodgedwongen aan een groot raam in de woonkamer staan,hou ze wel redelijk droog....
en nu vormt die allemaal bloemtrosjes
woensdag 19 januari 2011 - 17:23
Sarah

Sarah

Zo, dat is snel.
woensdag 19 januari 2011 - 20:51
cetinel

Cetinel

ja,maar of het daarom ook goed is weet ik niet hoor.
woensdag 19 januari 2011 - 21:13
mvanbuggenhout

Mvanbuggenhout

Misschien gaf ik toch teveel water(één keer per week),want ik las al enkele keren dat hij niet teveel,zelfs redelijk droog,mag staan.
Zal dus soberder worden.
daag
donderdag 20 januari 2011 - 11:11
koshi

Koshi

Kan ik nu al mijn olijfboom buiten zetten of beter nog enkele weken wachten?
zaterdag 12 februari 2011 - 10:47
Sarah

Sarah

Hoi Koshi,

Geen idee eigenlijk, ik wacht altijd zolang mogelijk. Volgens mij kan hij een goeie opdonder krijgen als je hem nu buiten zet.

Misschien weten anderen het antwoord.

Gr. Sarah
zaterdag 12 februari 2011 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon