menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verbascum zaaien

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Kan iemand me tips geven hoe ik dit juist doen moet? Verbascum lukt me niet.
Heb het zaad meegenomen uit mijn vorige tuin en vorige zomer is het niet gelukt om ze in de volle grond te zaaien.

Zou ze nu graag in potjes zaaien. Het zaad is wel van 2009. Is dat te oud?

groetjes

Simone
maandag 10 januari 2011 - 23:46
annis

Annis

Verbascum kun je zowel in het najaar als voorjaar zaaien. Het eerste jaar vormt deze plant een rozet en het tweede jaar de bloemen.
Om te kijken of het zaad nog kiemkrachtig is maak je keukenrol of een tissue nat en legt hier een aantal zaden(het zaad van Verbascum is wel vrij fijn) op en sla het papier dan dubbel en stop dit in een plastic zakje.Zet de datum en het soort er even met een stikker op. Leg het op een niet te koude plaats.Houdt het een aantal dagen in de gaten en zorg dat het niet uitdroogt. Kiemtijd is tussen de 4-21 dagen afhankelijk van de soort.

Welke Verbascum is het?

groetjes Annis
dinsdag 11 januari 2011 - 09:05
cee

Cee

Je zou het zaad nu al reeds kunnen zaaien in een bakje en dan gewoon buitenzetten en wachten. Zoek eens in dit forum "winterzaaien" op!

Verbascum heeft eerst een koudeperiode nodig en zal pas daarna beginnen kiemen.

Wat je zou kunnen doen is de verbascum zaden nu al zaaien zonder met aarde toe te dekken (lichtkiemers) in een kiembakje.

Dat kiembakje de komende drie weken buiten laten staan (koude stratificatie).

En dan de verbascum binnen halen om te laten kiemen bij een temperatuur van 13 tot max. 18 graden en veel licht (slaapkamer?). Aarde matig vochtig houden. Na ijsheiligen buiten zetten op een plaats met veel zon, en ze zullen groeien gelijk een trein.

Dan zou het kunnen dat de verbascum al tegen september bloeit alhoewel het eigenlijk een tweejarige is.

veel succes
dinsdag 11 januari 2011 - 09:24
svoffel

Svoffel

Dank je wel

Ik ga alles uit proberen.

De juiste naam ervan ken ik niet, het is de gewone witte met paarse meeldraden erin.
Maar ze is zo mooi, maakt me steeds happy als ik dat kleine natuur wondertje bekijk.

groetjes

Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn succes!
dinsdag 11 januari 2011 - 17:18
annis

Annis

Dan zal het hier gaan om Verbascum blattaria oftewel mottekruid. Dit is een hele mooie. Ik wens je in ieder geval succes en laat maar horen hoe je zaaiervaringen zijn met deze plant.

groetjes Annis
dinsdag 11 januari 2011 - 19:26
Jonna

Jonna

Het zou ook de Verbascum chaixii kunnen zijn (een vaste plant). Maar hoe dan ook Verbascum zaden zijn zeker 5 jaar houdbaar als ze op een koele donkere plaats bewaard zijn. En zelfs al zijn ze niet op de juiste manier bewaard, dan nog zijn ze meestal nog wel een jaar of wat kiemkrachtig. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je wellicht onrijpe zaden hebt geoogst.
Het verbaast me enorm dat je geen kieming had. Verbascums zijn enorm kiemkrachtig en je moet vaak opletten dat ze niet overal in je tuin opkomen. Wel heel belangrijk is dat het een lichtkiemer is. De zaden mogen dus niet bedekt worden door de aarde. Gewoon op de grond strooien en verder niets doen.
Alhoewel een koudeperiode gunstig is voor de ontkieming, zullen goede zaden ook zonder kouperiode ontkiemen.

Jonna
http://www.seedsite.eu
dinsdag 11 januari 2011 - 20:50
svoffel

Svoffel

Jonna,

Ik ga eerst testen zoals eerder geschreven, op een vochtig keukenrol, dubbel vouwen en in een plastiek zak.

Ook een potje klaargezet om morgen de zaadjes erin te doen, die gaan dan buiten.
Maar goed dat ik dit nog lees, ik zou er wat aarde over gedaan hebben.

Ik verstond het ook niet waarom ze hier niet groeiden, dacht dat het te koud was hier.
Vorige tuin lag in Mechelen en nu in Oignies, dus heel was kouder.

Thanks

groetjes

Simone
dinsdag 11 januari 2011 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon