menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Scheutjes aan dendrobium

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik ben verschrikkelijk slecht met orchideen het lukt me nooit om ze opnieuw in bloei te krijgen..
heb al veel geprobeerd: met eilandmethode,veel licht,iets minder licht sproeien,water geven door te dompelen,water geven door gewoon heel weinig te gieten,wel mesten niet mesten...kort gezegd: ik kan het niet.
toch blijf ik ze regelmatig kopen want vind ze zo mooi.
nu heb ik dus x aantal maanden geleden een dendrobium gekocht (omdat ie zo mooi was dus)en nadat ie uitgebloeid was bleef er een lelijke"stokkerige" plant over...beetje uit het zicht gezet(wou eerst de afgedragen stengels afsnijden maar las dat dat niet mocht) ondertussen had de plant wat nieuwe scheuten ontwikkeld met wat zigzaggerige bladgroei,weer gelezen(ik lees veel )dat dat te wijten is aan onregelmatige watergift
met het binnenhalen van de kuipplanten natuurlijk plaatstekort en besloot om de dendrobium weg te doen,maar kreeg het niet over mijn hart en besloot hem voorlopig aan het raam in het buro te zetten,die word bijna niet verwarmd,enkel als ik er langdurig moet zijn(enkele uren) dan weer ergens gelezen dat de dendrobium om tot bloei te komen de bladeren aan zijn stengels moet afstoten en dat dit enkel gebeurt als ie koel,echt koud!(stond erbij)stond.
dus maar verbannen naar het koudste venstertje in huis:bij de achterdeur is een douche die (bijna)nooit gebruikt word en waar ook geen verwarming is...
als het buiten vriest is het daar echt wel koud(wel altijd boven nul)
vandaag es gaan kijken of er geen(deze keer gewenste )bladval te bespeuren was,niet dus...maar wat zag ik wel??? er zijn een paar scheutjes die op de stengels groeien en een paar beginnen worteltjes te vormen...zijn dit nu keiki's(ik weet wel dat dat soms gebeurt bij phaleonopsis,maar wist niet dat dat bij dendrobium ook kon?)2 scheutjes zijn ongeveer 7-8 cm groot en eentje is ongeveer 5 cm..mag ik die met worteltjes erafhalen en oppotten?, moeten ze eerst nog groter worden.ben nu plots wel heel enthousiast
dus: wat te doen met deze knaap??? dank bij voorbaat!!

het lelijke eendje:
[afbeelding verwijderd niet-https]

beetje dichterbij:
[afbeelding verwijderd niet-https]

en ik zag dus dat er al worteltjes aan zijn...
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 december 2010 - 01:00
cetinel

Cetinel

begrijp volkomen je frustratie!
eerst gewoon binnen mooi laten wezen toen hij in bloei stond,dan wou ik dus de afgedragen stengels afknippen maar werd me afgeraden!
dan dus verder behandeld als een phaleonopsis: water geven door de kluit onder te dompelen,en goed laten uitlekken.....en dan krijgt ie dus die zigzaggerige bladgroei(eens droog dan weer nat blijkbaar absoluut slecht) mag eigenlijk nooit echt droog staan lees ik ergens....dus dan maar begonnen om gewoon regelmatig kleine beetjes te gieten(week of 8 geleden mee begonnen om op die manier te behandelen)zodat er dus geen "nat-droog" probleem is....MAAR ook dat is blijkbaar niet goed want moest blijkbaar vanaf het najaar "droog" en koel gehouden worden....dus besloten om helemaal niet meer te gieten voor een lange tijd en koud gezet in de hoop op knopvorming.
en dan komen er dus van die kindplantjes aan weer es in mijn boekje gedoken: vorming van keikis is een teken van mest of water toegedient te hebben tijdens de rustperiode...de eigenlijke bloemknoppen veranderen in keiki's
dus eigenlijk mag ik hier niet blij om zijn want tis weeral een teken dat ik wat misdeed
is een witte by the way,de mijne...en hoe meer ik opzoek erover hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom: hij MOET absoluut een rustperiode hebben waarin hij droog en koud moet staan!(vier maand ongeveer las ik ergens) dan weer ergens anders dat dat niet echt nodig had en dat die gewoon in de huiskamer(verwarmd dus)bleef staan zonder droge periode en prachtige herbloei had etc...
ik heb een boekje: praktische raadgever orchideeén van jorn pinske...nou daar word ik ook niet veel wijzer van hoor,als ge da boekske mag geloven is elke orchidee supersimpel....maar ik word er niet echt veel wijzer van met betrekking tot behandelen van mijn orchis..bij het stukje "vermeerderen" staat wel vanalles over generatieve vermeerdering en vegetatieve vermeerdering, meristeemvermeerdering etc maar het enige waar je als leek wat aan hebt is hoe je een te groot gegroeide kunt delen en oppotten,over keikis staat er niks( wel een foto van een keiki aan phaleonopsis met vermelding dat die wel es keikis maken,niks over wat je daar verder mee moet of kan)
tja ik weet het dus ook niet,moet ik ze nu om de stekjes beter te laten verdergroeien toch weer warmer zetten en meer water geven zodat ze kunnen uitgroeien en ik ze kan oppotten of moeten ze nu echt nog steeds koel en droog blijven??
parodias : in welke groeimedium heb jij je stekjes gestoken??hadden de jouwe ook al worteltjes of nog niet,heb je ze eraf getrokken of gesneden...dendrobium nobile is een epyfiet,dus mischien enkel ergens in vastzetten??
vrijdag 10 december 2010 - 12:49
jungle

Jungle

als je orchideen weer in bloei wilt krijgen moet je een appel bij leggen met een doorzichtige plastic zak er over. want dan komt er ethyleen gas vrij daardoor groeien de bloemen snel terug.
vrijdag 10 december 2010 - 13:46
printemps

Printemps

@ cetinel

Ik zou hem zo gewoon laten staan en zien wat die doet
Die oude stelen gaan niet meer bloeien,die nieuwe moeten nadien knoppen krijgen
Maar laat die oude stelen maar zo staan als ze echt helemaal dood zijn kan je ze er af halen maar ik denk dat dit niet nodig is

Is dat die ene met vele witte bloemen allemaal tegelijk in bloei ??
Ik heb een andere soort Denbrobium waar een bloeisteel uitkomt aan de top van elke stek (ook witte bloemen maar wat kleiner dan)

mvg
vrijdag 10 december 2010 - 16:59
cetinel

Cetinel

ja is de dendrobuim nobile star collection(of zo)
ik ga me er verder niet al te druk in maken,ga ze droog en koud bijhouden... zal wel zien dan.
vrijdag 10 december 2010 - 19:53
cetinel

Cetinel

er bestaat een product om keikis aan je phaleonopsis te kreigen,hoe het juist werkt weet ik niet,je moet dat op een oog op de stengel smeren of zo..
vroeger stond er een mooie phaleonopsis in de keuken bij mijn zus en die heeft spontaan een keiki gevormd.toen die redelijk groot was vroeg ze aan mij(alsof ik zo goed ben met orchideeen dus ) of ze die eraf mocht halen, en oppotten.
wacht tot er genoeg worteltjes aan zitten en niet in gewone potgrond maar speciale orchideeensubstraat zei ik......maar tis familie van me,dus eigenwijs.
paar dagen later zag ik dat ze het in potgrond in een bloempot had gezet en stond naast de moederplant alwaar ie na een paar weken het leven liet.....
vrijdag 10 december 2010 - 22:39
cetinel

Cetinel

je kan dat gewoon kopen hoor......nou ja ik kan ze nog niet eens gewoon behandelen,ben niet van zin om zo te rommelen...
vrijdag 10 december 2010 - 23:05
lanne

Lanne

Ik heb een nieuw topic aangemaakt over ideale verzorging dendrobium , in de hoop dat daar veel info zal geplaatst worden door mensen die positieve ervaringen hebben met deze orchidee- hopelijk komt er veel positieve informatie , zodat wij ook deze plant met succes in bloei kunnen krijgen .
Ik heb nu ook al een tijdje een dendrobium die nu helemaal niets van water krijgt en in de veranda staat ,bij een temperatuur tussen ongeveer 7 en 11 graden - hij heeft nog altijd bladeren maar begint er toch minder fris uit te zien -
Ernestine, ik heb de indruk dat de scheutjes op je dendrobium er heel goed bij staan en ik zou gewoon afwachten tot ze er uit zichzelf afvallen of beginnen bloeien - in ieder geval denk ik dat het belangrijk is ,dat de worteltjes lang genoeg zijn ,alvorens je ze er eventueel afhaalt .( bij een phalaenopsis keiki moet je ook heel lang wachten om hem los te maken van de moeder ) Ik heb hier geen ervaring mee , maar ga op het groene vinger gevoel af
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 14 december 2010 - 09:02
cetinel

Cetinel

blijkbaar kunnen scheuten die nog aan de moederplant vastzitten ook bloeien
ik laat de mijne maar zitten,heb ook eens ergens gelezen dat ze na verloop van tijd zelf van de moederplant afvallen,mischien gewoon daarop wachten en hopen dat ie in de tussentijd al eens een bloemetje produceert

[afbeelding verwijderd niet-https]

foto is van het internet,mij toegestuurd door lanne(dank)
dinsdag 14 december 2010 - 16:23
printemps

Printemps

@ cetinel

De plant van Lanne heb ik in het wit
Daar doe ik niets aan maar mijn takken zijn wel niet zo lang als op de foto hierboven

Ik ben net bij A.... geweest en ik heb ook zo een plant gekocht als op de bovenste foto, op de wikkel rond de pot staat er "snoei na de bloei de uitgebloeide tak tot helemaal onderaan af"
Maar ik dit artikel
http://http://www.groeninfo.com/forum/orchideeen_forum/40882-mijn_eerste_dendrobium_nobile.html spreken ze dat weer tegen ??

MVG
donderdag 16 december 2010 - 14:38
lanne

Lanne

@Printemps :
voor alle duidelijkheid , de foto van hierboven ,die ik naar Cetinel stuurde was niet van mijn eigen plant , maar gevonden op ... en gezien Cetinel zich afvroeg of die scheutjes van de plant er best zouden aanblijven of niet , dacht ik dat die foto kon helpen .
Laat zeker eens weten hoe je plant het doet, dan leren we weeral wat bij en vooral ook hoe ze reageert op het snoeien , want ik heb de indruk dat ze nogal hoog kunnen worden en dat vind ik niet altijd een voordeel
Die winkel met een A ken ik niet - graag wat meer info - eventueel via e-mail
groetjes
L.A.
donderdag 16 december 2010 - 14:55
printemps

Printemps

Aveve bedoel ik daar heb ik vandaag een Nobile gekocht,ook een witte,zoals Cetinel heeft,bovenste foto

Die andere foto die U op het net gevonden hebt die had ik al een paar jaar,maar int wit dan,daar doe ik niets aan en staat het heel jaar door in de huiskamer

mvg
donderdag 16 december 2010 - 14:59
cetinel

Cetinel

en bloeit ie spontaan weer dan??(want heb hem gisteren gehaald in de aldi,de dendrobium phleonopsis)
donderdag 16 december 2010 - 16:33
printemps

Printemps

Die D. Phleonopsis (ik heb een witte) die bloeit spontaan
Hij staat in die staander aan de straatkant (naast onze TV)je weet wel
Ik geef af en toe water als ik het niet vergeet en heel af en toe orchimest ook als ik het niet vergeet en ik doe er verder niets aan

mvg
donderdag 16 december 2010 - 16:38
cetinel

Cetinel

allee hopelijk lukt het met de mijnen dan ook......
donderdag 16 december 2010 - 16:47
printemps

Printemps

Ik ben net bij aveve geweest en daar ook een Nobile gekocht

mvg
donderdag 16 december 2010 - 16:49
cetinel

Cetinel

héhé heb je de grote witte phaleonopsissen daar gezien??
ze worden daar nog rijk van ons 2 ik wou een slee kopen voor de zoon(hij is vandaag jarig)eerder al eens gevraagd en ze gingen terug binnenkomen....niet dus,gisteren zeiden ze dan dat die niet meer geleverd gaan worden(zo een houten slee he een echte) van die plastieken kuipen waren er wel nog....
donderdag 16 december 2010 - 16:52
printemps

Printemps

Ja ik heb ze ook zien staan,een hele tafel vol en dan nog 2 karren ook

Geef uw zoontje 3 kussen van mij hé
Jammer dat er geen slee meer is voor hem
Ga eens kijken in de euroshop,niet ver van uw deur dan kan je terug die gebroken tas kopen want die hebben ze daar ook

mvg
donderdag 16 december 2010 - 16:59
cetinel

Cetinel

hadden ze in de euroshop ook niet.....en bij de tassen ontbrak net de mijne (ge ziet dat ik al geprobeerd heb he mischien komen ze nog wel binnen)
donderdag 16 december 2010 - 19:03
cetinel

Cetinel

gisteren dat mormel weer binnengehaald(heeft maanden in weer en wind buiten gestaan en zelfs de vele regens overleefd...
trekt op nie veel als plant,maar soit: zit ook niet in het zicht,vanaf nu doe ik er niks meer aan(koel en droog en zo meer he)en als er bloemknoppen aankomen,dan weet ik hoe te behandelen en schaf me een mooier exemplaar aan...
zondag 16 oktober 2011 - 22:02
cetinel

Cetinel

dus na de bloei geen water meer geven,of heel weinig??
heb je een foto van die bloeiende(is het een witte?)
mijn dendrobium phlenopsis begint weer een bloeistengel aan te maken,dus die vind ik wel makkelijk....
dinsdag 25 oktober 2011 - 12:43
cetinel

Cetinel

tuurlijk doen we wat(veel)fout! anders zou de mijne er ook zo uitzien
ik zal maar niet zeggen hoe de mijne er n uitziet
dinsdag 25 oktober 2011 - 12:51
lanne

Lanne

Birdwatcher ,
Als ik het dan goed begrijp mogen ze nu water krijgen en zullen ze dan bloeien - na de bloei dus zonder water laten rusten en in de zomer buiten en regelmatig water ???
gr
Lily-Anne
dinsdag 25 oktober 2011 - 13:47
cetinel

Cetinel

ik heb hem koud en uit het zicht staan nu...
is lelijk als de pest.
ben benieuwd wat ie doet....
maar als ik een bloeiende tegenkom ga ik die toch aanschaffen denk ik....(kwestie van nog eens te proberen)
woensdag 26 oktober 2011 - 16:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon