menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Musa basjoo beschermen met bouwisolatie

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

Hallo tuinvrienden

Zijn er mensen die gebruik maken van bouwisolatie (rockwool,...) om hun musa te beschermen tijdens de winter?
Op internet zijn er verschillende sites te vinden over het beschermen met stro, maar over bouwisolatie vind ik bitterweinig terug.
Ik denk persoonlijk dat het veel makkelijker is om iets te beschermen met isolatiemat. dan met stro...

grtjes
maandag 8 november 2010 - 12:42
Peppody

Peppody

als deze isolatie nat wordt van de regen, blijft dit dan niet heel erg lang vochtig?

Dan zou de plant weg kunnen rotten door het vele vocht. En als zo'n natte isolatiemat gaat bevriezen denk ik dat de stam erger bevriest dan als er een stapel stro rondom de stam zit. (daar blijft altijd wat lucht tussen zitten).

Ikzelf probeer het dit jaar met een stuk gaas rondom de stam en deze is opgevuld met stro. Vorig jaar niks geen bescherming gegeven en ze zijn dan niet meer opgekomen.

Op zich spreekt het idee mij wel aan, wellicht zijn er andere forummers die er ervaring mee hebben.
maandag 8 november 2010 - 15:01
Victor44

Victor44

Ik heb er dit jaar als probatie eens vulling rondgedaan die je in dampkappen steekt,en dan fleece doek rond gedaan. Daar gaat ook lucht door,ik heb nml. al twee jaar slechte resultaten met isolatieplastiek en rieten matten. Altijd zo mijn best gedaan en telkens alles rot in het voorjaar. Als het zo niet gaat weet ik het ook niet meer,twee jaar geleden heb ik ze uitgedaan en in serre ingegraven in volle grond,er folie rond gedaan om te beschermen voor de koude en toch kwam ze er na de winter rot uit,goed dat ik een paar planten had die kleiner waren en ik boven op een lege slaapkamer kon overwinteren,deze is de laatste als ze het niet overleeft dan zet ik geen bananen meer. We worden zo stilaan van een leeftijd waarop je niet meer voortdurend met alles gaat sleuren.
grtjs
maandag 8 november 2010 - 19:11
sbeetje

Sbeetje

Bedankt voor de antwoorden.
Ik zou het volgende proberen:
4 palen rondom de stam plaatsen en dan met rotswol tweemaal omwikkelen (dat zal wel voldoende zijn denk ik). Bovenaan opvullen met vodden.
En dan een plastieken zeil overtrekken tegen de regen.

Echt niemand die deze methode al eens geprobeerd heeft?

grtjes
maandag 8 november 2010 - 20:43
moetje1951

Moetje1951

Klinkt niet slecht sbeetje, een tentje van Rockwool, maar dan zou ik, als je toch bezig bent ook een tapijtje rockwool op de grond leggen en je potten er op want uit de grond opstijgend vocht en koude kan ook veel kwaad doen.
Vind het een goed ideel, maar gelukkig krojg ik tot nu alles nog altijd binnen in de veranda.
grtjes
dinsdag 9 november 2010 - 20:58
sbeetje

Sbeetje

Moetje, ik ben van plan mn musa's in vollegrond te laten overwinteren. Dus niet in een pot. Ik ben echt benieuwd naar de resultaten.
Spijtig dat ik nog geen voorgangers heb. Verdere tips zijn altijd welkom
woensdag 10 november 2010 - 12:06
moetje1951

Moetje1951

oh ik dacht in pot?
Ben ook wel benieuwd. Die reuzenhoes nog niet gezien op de site? Wel een investering, maar het ziet er degelijk materiaal uit en je hebt er ook elk jaar genieten van.
woensdag 10 november 2010 - 12:34
sbeetje

Sbeetje

Vandaag ga ik het isolatiemateriaal aankopen. Dan kan ik van zodra het droog is, de musa inpakken. Tenminste als er inde nabije toekomst vorst voorspelt wordt. Hopelijk kan ik in het voorjaar met positief nieuws uitpakken.
Dan is het eindelijk gedaan met riskante dingen zoals noppenfolie en gedaan met stro (wat toch eig een hoop afval geeft.)
zaterdag 13 november 2010 - 10:20
moetje1951

Moetje1951

Ik weet het niet, zou je dan niet beter een soort iglo bouwen maar dan met wat wij Vlamingen Isomo noemen?
Dit houdt dan weer geen water vast en is niet zo duur, en met wat zorg de volgende jaren weer te gebruiken?
zaterdag 13 november 2010 - 13:52
Peppody

Peppody

als deze isolatie nat wordt van de regen, blijft dit dan niet heel erg lang vochtig?

Dan zou de plant weg kunnen rotten door het vele vocht. En als zo'n natte isolatiemat gaat bevriezen denk ik dat de stam erger bevriest dan als er een stapel stro rondom de stam zit. (daar blijft altijd wat lucht tussen zitten).


dus eigenlijk wat ik al dacht. Ik blijf het toch met belangstelling volgen. Wellicht als je er een afdakje boven maakt en plastic er omheen tegen slagregen, wie weet.
zaterdag 13 november 2010 - 14:04
kristof_P

Kristof_P

ik bescherm ze niet. is het een zachte winter dan hou je de stammen over en is het een koude winter schieten ze in het voorjaar weer uit en heb je ook mooie planten tegen midzomer. gelukkig komen zachte winters meestal enkele jaren na elkaar en kan je grote planten bekomen. de koude winters komen ook meestal na elkaar en dan heb je gewoon enkele jaartjes wat kleinere planten maar groeien doen ze ieder jaar....
je kan niet alles willen in ons klimaat. soms gaat het goed en soms is het te gewoon te koud...

gr
Kristof
zaterdag 13 november 2010 - 16:28
FransNL

FransNL

Ik bescherm de bovengrondse delen ook niet meer . Tot twee jaar terug deed ik dat wel nog door de 'stammen' op ruim anderhalve meter boven de grond af te zagen , ze te onwikkelen met vliesdoek , en daar ruim omheen gaas te plaatsen. De ruimte tussen gaas en omwikkelde stammen vulde ik op met stro en om dat geheel kwam nog plastic. Op mooie droge dagen werd dat plastic aan de bovenkant wel af en toe verwijderd om eens te kunnen luchten.

Als het maar lang genoeg vriest dan helpt zo'n bescherming ook niet meer. De laatste keer , twee jaar geleden , had ik een temperatuursensor tegen de stam geplaatst die draadloos zijn gegevens kon doorgeven . Het is leuk om dan binnen in je woning op het bijbehorende ontvangertje het temperatuurverloop binnen in die verpakking te kunnen volgen. Het stro hield de kou lang goed tegen maar na langdurige vorst ging de temperatuur binnenin toch langzaam maar zeker richting nul en later er onder. Daarna krijg je natuurlijk ook het omgekeerde effect .Toen de buitentemperatuur alweer een hele tijd ruim boven nul zat vroor het binnen bij mijn Musa basjoo nog steeds .

Hij bleek later dan ook tot snot gereduceerd te zijn. De nieuwe scheuten ontwikkelden zich vorig jaar echter zo goed , dat werden in recordtijd mooie hoge planten , dat ik eind vorig jaar niet eens meer de moeite heb gedaan om de stammen te beschermen en heb ik ze gewoon vlak boven de grond afgezaagd. Wel heb ik over de plek waar ze stonden een paar kruiwagens bladeren gegooid .

Ook dit jaar zijn ze weer mooi geworden ondanks dat ze toch eigenlijk 'uit het niets' weer moesten beginnen.
zaterdag 13 november 2010 - 20:04
sbeetje

Sbeetje

Ik ben gisteren naar de gamma geweest. Daar heeft een medewerker me isomo aangeraden (zoals jij gezegd hebt, moetje). Ik heb dus enkele isomo platen gekocht.
Ik kan hiermee een volledige iglo bouwen.
Ik hou jullie op de hoogte van mn bevindingen..
zondag 14 november 2010 - 11:40
moetje1951

Moetje1951

Ja dat is idd zo, binnen versnijden en dan met de stofzuiger! Sbeetje vergeet dan ook niet iets te doen tegen de wind, isomo is heel licht en een redelijk oppervlak is zo verdwenen!
Veel succes en ben toch benieuwd hoe dit evolueert! Wordt vervolgd????
zondag 14 november 2010 - 14:33
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor de tips mensen! Ik zal het isomo versnijden binnenshuis. Kwestie dat we het een milieuvriendelijk houden é
Wordt vervolgd.
zondag 14 november 2010 - 16:21
cee

Cee

Kan je om bv. een musa bashoo te overwinteren ook geen gebruik maken van zwart plastiek om die af te dekken zodat die overdag beter kan opwarmen?

in combinatie met stro en wat vorstbescherming aan de voet welliswaar?

Ik heb m'n miniserre gebruikt en boven m'n bashoo gezet maar bij de laatste hagelbui is het plastiek ervan volledig kapot gegaan. Ik denk dat de serre teveel zon heeft gezien dus moet ik dringend nieuw plastiek gaan halen, voor m'n planten kapot vriezen, want koning winter komt elke dag een beetje dichter, en vroeg of laat komt ie bij ieder huisje langs! een beetje zoals de sint maar zonder de kadootjes!

PS: isomo kan je als je die langs 1 kant met een breekmes snijdt langs de andere kant mooi op vorm afkraken (een beetje zoals je met gyproc doet) en dan hoef je helemaal niet te zagen, geen afval!
maandag 15 november 2010 - 14:30
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor de snijtips, Cee!
Uit ervaring weet ik dat het een slecht idee is om de bananenboom te laten broeien. Als het stro en de banaan warm wordt door de zwarte plastic, is de kans groot dat de boel beschimmelt!

Zelf worstel ik met de vraag of mijn gekochte isomo plaat van 2 cm dik genoeg is. Om het even met tech termen te zeggen: dat heeft slechts een R waarde van 0,75. Terwijl rotswol van 8 cm een R heeft van ong 3. Dus veel beter. Mss kan ik 2 isomo platen aaneen kleven
maandag 15 november 2010 - 17:07
FransNL

FransNL

Ik zou in ieder geval toch de constructie die je maakt opvullen met stro na eventueel eerst wat vliesdoek rond de stam gewikkeld te hebben. Alleen platen lijkt me niet genoeg. Al isoleren ze nog zo goed , ook hier gaat de vorst doorheen als het wat langer vriest. Verder zou ik als je twee platen tegen elkaar wilt gebruiken die platen overlappend aan elkaar lijmen zodat je zo weinig mogelijk kieren hebt.
maandag 15 november 2010 - 17:21
sbeetje

Sbeetje

Ik had gedacht om de isomo platen aan elkaar te hechten door middel van tandenstokers. Zodat ik deze het jaar nadien opnieuw kan gebruiken. Maar de kans is dan idd groot dat ik met kieren zit.
Condens is dan weer een ander probleem. Mijn kansen op slagen zijn precies al serieus gezakt
dinsdag 16 november 2010 - 12:40
cee

Cee

tandenstokers kunnen wel heel makkelijk beginnen schimmelen en zo je planten in gevaar brengen, plastiek stokjes zijn dan een betere optie.

Wat je eventueel ook eens moet bekijken is o je niet aan hennep isolatie rollen kan graken, heeft een uitstekende R waarde, schimmelt niet, zorgt voor een natuurlijke vochtregulatie en kan je dan gewoon rond de plant zetten, paraplu erop en klaar?

in ieder geval veel succes!

Ik ga vanavond ook nog een poging wagen
dinsdag 16 november 2010 - 16:31
sbeetje

Sbeetje

De winter komt nu echt wel in een sneltreinvaart dichterbij. Wie komende dagen of mss weken niks onderneemt is de klos denk ik.

Cee, ik heb uw hennepisolatie eventjes opgezocht. Je hebt idd gelijk hoor. Heel veel positieve punten. Mss moet ik dit volgend jaar eens proberen. (ik heb intussen bijna al mn materiaal gekocht).

Ik ga het volgende doen: de musa eerst beschermen met een isomo buis. Dan inpakken met enkele lagen krantenpapier. En dan eromheen een huisje maken van 7 cm dikke isomo platen (2+5 cm aaneengelijmd). En dan de bovenkant van de constructie overkappen met plastiekfolie.

Ik ben benieuwd!! Verdere opmerkingen zijn altijd welkom

woensdag 17 november 2010 - 12:30
zourky

Zourky

Ik had verleden jaar twee musa in volle grond er een huisje rond van vier isme platen 5 cm dik daar noppen folie rond,de andere met noppen folie en een plastiek kompostbak er over,alle twee rot tot in de grond.Een geluk ik had een jonge in een pot die in de veranda overwinterd is,die staat nu in een serre in een pot,ook weer iets te groot om binnen te zetten,daar heb ik noppen folie rond twee lagen en een lamp van vijf watt die ik deze avond in brand doe en hoop dat hij zo de winter door komt,de folie ook dicht zodat de warmte er in blijft,we zullen zien na de winter of hij het overleefd.
De soort van banaan plant weet ik niet maar hij heeft wel een bloem gehad en kleine banaantjes die niet groter geworden zijn dan 10 cm dat was twee zomers terug in Mei buiten gezet in de zomer bloem en banaan,maar de winter niet overleeft foto's staan er van op het forum
groetjes Richard
donderdag 18 november 2010 - 09:30
sbeetje

Sbeetje

Toch nog iemand die me voorgeweest is. Ik ben blij om jouw ervaringen te kennen, hoewel ze niet echt positief zijn he
De musa's van jou werden niet omwikkeld met één of ander materiaal. Want door bvb noppenfolie te gebruiken kan de plant niet meer ademen en rot het zaakje. Maar aangezien je enkel noppenfolie gebruikt hebt om het huisje af te sluiten, lijkt het me straf dat het toch mislukt is
donderdag 18 november 2010 - 12:44
zourky

Zourky

En als het niet vroor deed ik het boven open zodat de plant verluchting had,naar het schijnt speeld ook de soort een grote rol in het overleven,de bladeren had ik afgesneden,alleen de stam van ongeveer een meter hoog,maar ja kapot is kapot,ik heb nu nog één en die blijft in een pot.
groetjes Richard
donderdag 18 november 2010 - 15:52
sbeetje

Sbeetje

Vrijdag heb ik de bladeren afgesneden en binnen enkele dagen zal ik de plant inpakken. Intussen heb ik mijn inpakmethode lichtjes aangepast.
eerst 5 lagen krantenpapier dan een huisje van 8 cm isomo en dan een laag plastiekfolie erover.

grtjes

Sam
zondag 21 november 2010 - 13:40
FransNL

FransNL

Sbeetje (Sam) succes en ik ben benieuwd hoe hij in het voorjaar uit de slag komt.

Ik wil je beslist niet van het inpakken afhouden , alleen even laten zien waarom ik al die moeite niet meer doe . Onderstaande musa heb ik eind vorig jaar tot aan de grond afgezaagd en de plek waar hij stond met een hoop bladeren afgedekt om bevriezen van de grond te voorkomen. Alles wat je op de foto ziet is dit jaar 'uit het niets' vanonder de grond weer gegroeid. Hij ziet er hier wel niet zo mooi uit maar het is nu einde seizoen en storm en regen hebben hun sporen achter gelaten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 november 2010 - 17:44
zourky

Zourky

Hallo Frans
Je heb een mooie plant en dat op één jaar Eddy Wally zou zeggen geweldig,maar een bloem en trosje bananen dat kan niet op één zomer.Of heb ik het mis hebt ge de ladder er bij gezet om de tros af te snijden(grapje)dat mag, vandaag is het Zondag
zondag 21 november 2010 - 17:57
FransNL

FransNL

De ladder stond toevallig in de buurt Zourky en ik had hem even naar de Musa verplaatst zodat op de foto de grootte van de plant wat beter in te schatten is. Hij is dus niet gebruikt om bananen te oogsten . Banaantjes of zelfs maar een bloem heb ik dit jaar niet gehad. Wat dat betreft heb je wel gelijk . Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het beginsel van de bloem zich al een jaar van tevoren in de stam vormt. Ik heb dit jaar (en vorig jaar) dan ook geen bloem gehad in tegenstelling tot de laatste keer dat ik hem wel ingepakt door de winter kreeg. Jammer alleen dat die bloem zich toen pas zeer laat aan het einde van het seizoen openbaarde.
zondag 21 november 2010 - 18:24
Peppody

Peppody

Wouw wat een prachtige plant!! Die van mij zijn niet hoger geworden dan een halve meter... Ik heb er eentje uitgegraven die probeer ik in een onverwarmd bijgebouw te overwinteren en een andere heb ik in de grond laten staan. Ik heb er een stapel mulch + stro rondom gedaan en ik hoop dat het volgend jaar weer opkomt.
zondag 21 november 2010 - 19:17
FransNL

FransNL

Die van mij staat dan ook al een jaar of vijf op dezelfde plaats peppody . Ondergronds is hij dus zeer goed ontwikkeld . Het lijkt me voor een ontwikkeling van een Musa niet zo best als je hem uit de grond te haalt en later weer terug zet zoals jij hebt gedaan. Voor de rest is het geen kunst om forse Musa's te kweken. Beetje beschutte plaats , redelijk zon , goede grond , veel water en regelmatig bijmesten , op zijn plek laten staan , en je komt een heel end.
zondag 21 november 2010 - 20:17
Peppody

Peppody

ik heb er eentje uitgegraven omdat ze vorig jaar (en jaar daarvoor) ook kapot zijn gegaan in de winter. Dus ik probeer het nu weer met eentje en als deze ook weer kapot vriest dan weet ik zeker dat ze het hier gewoon niet overleven 's winters. Het wordt hier heel erg koud (we wonen niet in een dichtgebouwde woonwijk o.i.d.) en daarnaast zit er op een halve meter diep een hele dikke leemlaag in de grond dus vochtig is de grond 's winters ook nog. Dat zal dan ook wel de hoofdreden zijn waarom nu 2 jaar achter elkaar de bananenplanten het niet overleven. Ik plant ze expres in het voorjaar al aan zodat ze goed kunnen aanslaan, maar de afgelopen 2 winters waren natuurlijk ook extra koud en afgelopen winter met al die sneeuw extra vochtig... Dus dit jaar laatste poging en anders dus elk jaar uitgraven en opnieuw planten in het voorjaar. Waarschijnlijk dan met pot en al in- en uitgraven.
zondag 21 november 2010 - 20:23
cee

Cee

Ik heb het inpakken nu ook afgewerkt.

Boven de planten heb ik een afdak met bubbelplastiek gemaakt om de meeste regen weg te houden. Voor de rest heb ik een een geraamte rond de mama met 7 kindjes gebouwd en met vliesdoek omwikkeld, onderaan nog een beetje stro en daar moet ie het dan maar mee doen.

Hete idee was om de meeste regen direct af te voeren, en thermisch lichtelijk te isoleren, maar zodanig dat het allemaal nog goed kan ademen; zou genoeg moeten zijn om de winter door te komen.

Hopelijk zijn ze volgend jaar dan ook zo groot als op de foto.
maandag 22 november 2010 - 08:47
sbeetje

Sbeetje

Hoi

Deze namiddag heb ik tussen de buien door, mijn bouwwerk geplaatst. 5 lagen krantenpapier en 8 cm piepschuim! Laat de winter maar komen
donderdag 25 november 2010 - 20:55
cee

Cee

OK,

Ik ben er!!
Sneeuw, ijzel en vorst!!
zaterdag 27 november 2010 - 10:00
FransNL

FransNL

Kijk ... dit is nu de manier zoals ik het sinds een paar jaar doe . Een stuk radicaler dan jullie maar je bent wel zo klaar . Mijn musa basho had het tot nu toe redelijk gered maar afgelopen nacht werd de vorst hem toch de baas. De afgezaagde stompen en de ondergrondse delen zijn nu met een royaal pak bladeren tegen vorst beschermd en bij wat langere regen- of sneeuwperiodes gaat er nog een dekzeil over heen.

En nu maar weer wachten op het voorjaar.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 november 2010 - 19:18
moetje1951

Moetje1951

Frans, wat zielig hé, vergeleken bij de vorige foto! Ik hou niet van de winter!
maandag 29 november 2010 - 20:00
corrine

Corrine

Even dat vooropgesteld IK HAAT de winter, maar goed, ik heb al jaren een banaan. Hij werd mooi en groot, maar helaas mijn kip heeft hem toen als een bever omgeknaagt, door de steeds groter wordende trachycarpussen kreeg hij ook geen zon meer en hij werd niet meer zo groot als voorheen. Uiteindelijk uitgevragen en in een zeer grote pot gezet waar hij ook niet meer zo groot werd. Een stek aan mijn moeder gegeven en die heeft steeds elk jaar weer bananenbomen, niet zo groot, maar wel steeds meer. De banaan is pot is weggerot in een winter en nu heb ik weer een sinds deze zomer een kleine stek van mijn moeder meegenomen, hij staat ingepakt. Maar ik zaag ook altijd de stammen af, pak het in met stro en gaas, luchtig een plastic zak erover en klaar, komt altijd weer in het voorjaar, dus hopelijk krijg ik nu in onze nieuwe tuin weer een megagrote banaan.
maandag 6 december 2010 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon