menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Butia Capitata overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Andretje

Andretje

Ik heb pas een Butia Capitata gekocht en ik vraag mij af hoe ik deze het beste kan laten overwinteren.


[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us


Zoals je ziet staat ie in een pot en ik overweeg een paar dingen.

Ik had er eerst aan zitten denken hem in januari binnen te zetten en daarna gewoon weer op dezelfde plek, dit was op advies van het tuincentrum.

Nu denk ik er overna hem in het muur kasje te zetten (nu hij nog past) en misschien een lichtslang erbij te doen voor wat extra warmte 's nachts.
Als hij wat groter wordt ga ik met vliesdoek verder en uiteindelijk gaat ie de volle grond in onder een boom op een vrij droge plek.
Ik woon overigens in arnhem
donderdag 21 oktober 2010 - 13:45
greener

Greener

Hopelijk is die al afgehard anders heb je een bittere pil...
Geheel droog houden en al helemaal de speer ivm speerrot. Tuinverlichting losjes om de stam en bij de wortels wikkelen, inpakken en hopen op een niet al te koude winter.
Maar waarom nu net voor de winter aangeschaft? Verstandiger was het voorjaar geweest

Sebas
donderdag 21 oktober 2010 - 17:05
Andretje

Andretje

Hey, dank je.

Tja afgehard ik weet het niet volgens het tuincentrum heeft hij februari en maart buiten gestaan.
Het was een aanbeiding voor 70 euro, en volgens hun was hij helemaal winterhard.

Ik heb al een trechter over de speer gedaan ivm vocht.

Maar kan hij niet gewoon mijn muurkas in denk je ?



Andre
donderdag 21 oktober 2010 - 17:38
greener

Greener

70 euro is inderdaad een nette prijs voor de Butia.
Als de muurkas aan alle kanten dicht is zou ik dit zeker doen.
Ook zou ik zeker nog steeds kerstverlichting (zo'n snoer) plaatsen.
Dit aangezien hij maar 2 maanden in het voorjaar buiten heeft gestaan en de rest waarschijnlijk in de kas (die altijd een stuk warmer is)
Het zou zonde zijn om in het voorjaar erachter te komen dat het te koud/te nat was.

Sebas
donderdag 21 oktober 2010 - 18:27
Andretje

Andretje

Dacht al dat ik daar niet in belazerd was hoor!
de muurkas is overal dicht op 2 lucht gaatjes aan de bovenkant, het is echter wel maar plastic. (zie foto)

ik heb net 3 meter kerstverlichting gekocht, nu nog wat kerstballen


maar dan kan hij gewoon buiten blijven staan denk je ?
zaterdag 23 oktober 2010 - 16:53
greener

Greener

Als je hem binnen gaat zetten krijg je straks weer last van spint oid.
Het is ook een goede optie, maar dat is jouw keuze.
Mijn dame hier zou gek worden als er wéér een plant binnen komt

De luchtgaatjes aan de bovenzijde zou ik dichtmaken, stel je voor dat er precies water in de speer druppelt, dan heb je alles voor niets gedaan.
De lichtslang/snoer/lampjes losjes om de plant draperen, iig niet tegen de plant aan, ik heb wel eens foto's gezien van palmen die gewoon verbrand waren alwaar de verlichting de plant raakte.
Verder zal het zo helemaal goed gaan komen.

Sebas
zaterdag 23 oktober 2010 - 16:57
Andretje

Andretje

Hey,

Ik zal er op letten, denk je dat ik hem al moet verplaatsen aangezien ze hier nogal koud weer opgeven vrijdag ?


Andre
maandag 22 november 2010 - 16:34
greener

Greener

Wat kou kan hij hebben zonder probleem, alleen als de grond nog flink vochtig is dan weer niet.
Misschien beter dat je hem alvast onder de overkapping gooit.

Sebas
maandag 22 november 2010 - 16:51
Andretje

Andretje

Sebas,

Ik heb hem dit weekend in de overkapping gedaaan met lichtslang.
Hij had al 3 graden vorst gehad, vannacht was het met 4 graden vorst in de overkapping net boven nul.

Ik hoop dat hij het overleeft aangezien ze -10 opgeven van de week, ik overweeg terug te rijden om hem binnen te zetten, aangezien de intratuin het er over had dat hij alleen februarie buiten had gestaan

maandag 29 november 2010 - 17:31
Andretje

Andretje

Sebas,

Ik heb hem dit weekend in de overkapping gedaaan met lichtslang.
Hij had al 3 graden vorst gehad, vannacht was het met 4 graden vorst in de overkapping net boven nul.

Ik hoop dat hij het overleeft aangezien ze -10 opgeven van de week, ik overweeg terug te rijden om hem binnen te zetten, aangezien de intratuin het er over had dat hij alleen februarie buiten had gestaan

maandag 29 november 2010 - 17:31
greener

Greener

Hij zal het moeilijk gaan krijgen deze week.
Nu beslissen wat je gaat doen, maar die keuze kan alleen jij maken
maandag 29 november 2010 - 20:13
corrine

Corrine

Had hem ook gekocht voor die 70 euro, mooie prijs hoor! Ik zou hem toch lekker binnen zetten als het kan. Heb er ooit 1 gehad een stuk groter nog als die van jou, hele zomer buiten, maar na de eerst winter kon ik hem wegdoen, zo dood als een pier, is toch zonde!
maandag 6 december 2010 - 09:51
Andretje

Andretje

Ja niet slecht he ze hebben er nog een hier 2 keer zo groot voor 140 euro, dus als je een nieuwe zoekt.

Maar ik zou het ook niet willen dat hij het niet overleeft, ik heb heb vorig weekend binnen gezet in een kamertje tussen de 5 en 10 graden.
Hij ziet er nog goed uit en heeft iets meer als 4 graden vorst gehad.

Maar ja je weet het pas in het voorjaar he.

zondag 12 december 2010 - 16:22
Andretje

Andretje

Nou dat is hem dan nu, je kan wel merken dat hij een tik gehad heeft maar hij komt goed terug.
Ik heb er nog 4 takken vanaf gehaald, die werden vorig jaar al slecht !!!

Het is overigens ongeloofelijk hoeveel butia's het niet overleefd hebben !

Ik hoop op een iets minder koude winter.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 6 mei 2011 - 11:30
corrine

Corrine

Wel super dat ie het overleeft heeft! En ik hoop ook op wat minder natte winters....
vrijdag 6 mei 2011 - 11:59
greener

Greener

Gelukt, toppie!

Sebas
zaterdag 7 mei 2011 - 09:03
Andretje

Andretje

Ja vooral een minder natte winter he, daar zullen we voor duimen !!!
maandag 9 mei 2011 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon