menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overdracht witziekte bij citrussoorten

Ga naar meest recente reactie

de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo kenners,

Kan iemand mij helpen bij volgend probleem:
Heb reeds enige jaren een citrusplant (Citrus Limone) en deze heb vorig seizoen intensief behandeld tegen de witziekte. Dit lijkt gelukt te zijn ondanks dat ik weet dat de plant normaal gesproken niet meer te redden is van de ziekte. Nu heb ik deze week een Satsuma (Citrus Unshiu) gekregen en deze staat voor de winter in dezelfde veranda (naast de Limone). Welk risico loop ik dat mijn Satsuma ook ervan heeft/krijgt. Wat kan ik doen ter preventie zodat mijn Satsuma goed beschermd is/blijft tegen witziekte.

Groetjes.
Jurgen

De_lange_van_Bilze

maandag 6 november 2006 - 16:44
Fons

Fons

Waarsijnlijk was uw citrus limon aangetast door grauwe schimmel of botrytis,indien de plant nu gezond is en de andere plant vertoont ook geen ziekteverschijnselen dan is er geen probleem. De oorzaak van die schimmelaantasting is de hoge luchtvochtigheid en slechte verluchting, wat ge kunt doen is goed ventileren en de aangetaste twijgen terugsnoeien, misschien kunt ge met vorstvrije dagen de planten op een luchtige plaats buitenzetten.

Groetjes Fons.
maandag 6 november 2006 - 19:54
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Fons,
Had al een beetje uitgekeken naar jou reactie want ik heb al door dat dit thema jou wel kan interesseren. Heb al menige antwoorden van jou kunnen gebruiken, waarvoor dank.
Ik moet zeggen dat ik mijn limone de ganse zomer tot verleden week erg in de wind gezet heb en ik vermoed dat dat meegeholpen heeft om het euvel te bestrijden (samen met de sproeistofbehandeling). Ik heb hem echter binnengehaald omdat de vorst voor de deur stond. Ik heb hem in zo'n zware pot staan dat ik hem niet zomaar telkens buiten kan verluchten. Ik vrees dat hij nu binnen blijft tot het voorjaar. Wat zijn de eerste tekenen dat het euvel niet volledig weg is?
Mijn Unshiu heb ik pas en deze is op dit moment dus zeker nog niet ziek. Dat wil ik ook zo houden natuurlijk. Hoe kan ik de schimmel snel herkennen en wat kan ik verder nog buiten verluchten preventief doen?
Groetjes
Jurgen
maandag 6 november 2006 - 20:14
Fons

Fons

Wit tot loodachtige uitslag op de bladeren voor botrytis,nu is het ook mogelijk dat ge last hebt van blad of schildluizen, in dat geval voelen de bladeren plakkerig aan door honingdauw die dat ongedierte afscheid in dat geval krijgt ge zwarte schimmel op uw bladeren, deze kan afgewassen worden maar moet de plant dan behandelen met een insecticiede.

Groetjes Fons;
maandag 6 november 2006 - 21:09
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Fons,
De bladeren waren inderdaad enorm plakkerig maar niet door zwarte maar witte schimmel op de bladeren en tussen elk takje of aanhechting van het blad. Verder zaten er ook bruine vlekken op de onderkant van de bladeren. Ik heb inderdaad een pesticide moeten gebruiken zowel met directe als met langdurige werking (6 maand). Zou ik de langdurige behandeling nog eens moeten herhalen?

Groeten
Jurgen
dinsdag 7 november 2006 - 17:15
Fons

Fons

Jurgen,ik mag toch veronderstellen dat ge weet hoe schildluizen eruit zien, die bruine vlekken op de bladeren zouden wel eens schildluizen kunnen zijn kunnen zijn en die witte schimmel zouden wel eens eitjes en kleine schildluisjes zijn.in dat geval moet ge behandelen met insecticiede en niet met pesticide.
Kontroleer nog eens grondig.

Groetjes Fons.
dinsdag 7 november 2006 - 18:33
de_lange_van_Bilze

Tekst aangepast

De_lange_van_Bilze

Ja Fons, je hebt gelijk, het was een insecticide. Erreur de frappe.
Nu heb ik ze dus niet meer (hoop ik) maar wat is het risico voor mijn nieuwe plant?

Hoe komen die dingen er eigenlijk?

Jurgen
dinsdag 7 november 2006 - 22:13
Fons

Fons

Indien de ziekte van uw oude plant onder kontrole is moet ge niet vrezen dat uw nieuwe plant aangetast word. Schildluizen krijgt men meestal door een aangetaste plant aan te kopen en deze onbehandeld bij uw eigen planten te plaatsen, daarom is het soms aan te raden een aangekochte plant in carontaine te plaatsen tot men zeker is van zijn gezonde of aangetaste toestand.

Groetjes Fons.
woensdag 8 november 2006 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon