menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tropische tuin inrichten

Ga naar meest recente reactie

jungle

Jungle

hoe kun je nu van een klein stukje gron een exotische tuin maken . ik had graag een paar tips
dinsdag 15 juni 2010 - 15:35
Polplastron

Polplastron

Veel hangt er van af wat je precies bedoelt met een tropische tuin:

1) een tuin met tropische planten: dan zul je moeten zoeken naar planten die redelijk winterhard zijn of die je met pot en al kan binnenhalen om te overwinteren. Mogelijke kandidaten zijn: boomvarens (Dicksonia), bananen (Musa basjoo), aronskelken (Zantedeschia aethiopica), ...

2) een tuin met "tropische uitstraling": in dit geval werk je best veel met groene bladplanten die het sfeertje oproepen. Een leuke plant om in een vijvertje te zetten is dan ook Thalia dealbata. Dit soort tuinen is tegenwoordig nogal in dus vermoed ik dat anderen hier op het forum je hun ervaringen wel zullen laten delen.

Groetjes,

Pol
dinsdag 15 juni 2010 - 18:56
jungle

Jungle

ik zou eerder voor jou 1 gaan


1) een tuin met tropische planten: dan zul je moeten zoeken naar planten die redelijk winterhard zijn of die je met pot en al kan binnenhalen om te overwinteren. Mogelijke kandidaten zijn: boomvarens (Dicksonia), bananen (Musa basjoo), aronskelken (Zantedeschia aethiopica), ...

heb je nog enkele tips voor mij
vrijdag 18 juni 2010 - 12:49
Polplastron

Polplastron

Ik ben er zelf helaas niet echt in thuis. Ik hoop dat anderen je hier verder kunnen helpen.

Zantedeschia is winterhard. Musa basjoo zou dat ook zijn (geen ervaring mee) en mijn Dicksonia is afgelopen winter ook doorgekomen.

Groeten,

Pol
maandag 21 juni 2010 - 18:40
jungle

Jungle

danku wel voor u goeie raad ik hoop dat er nog enkele mensen mij kunnen helpen.
maandag 21 juni 2010 - 19:12
cee

Cee

de trachycarpus fortunei (palm) is ook goed winterhard.
In een kleine tuin kan je eventueel ook een fatsia japonica of een vijgenboom zetten, die groeien mooi de hoogte is en geven allebei ook een beetje een tropische look aan de tuin.

Ik zat vorige zomer zo in een klein stadstuintje onder een tuintentje met een fatsia langs de ene kant en de vijgenboom langs de andere kant, en het leek bijna een soort mini jungle, maar je zal wel even geduld moeten hebben om dezelfde grote van planten te bekomen.

Andere makkelijke tropische planten: canna (sterft wel af tijdens de winter), eucalyptus, bamboe, (phylostachys, wel goed beperken met worteldoek om het woekeren tegen te gaan), musa bashoo zoals eerder aangegeven,
akebia (klimplant die veel plaats nodig heeft), passie-flora voor een fleurig accentje, enzovoort

Een ander idee is in de zomer een aantal kamerplanten gewoon buiten te zetten op terras, dat geeft je ook al direct een iets meer tropische look.
dinsdag 22 juni 2010 - 14:54
Polplastron

Polplastron

Over kamerplanten gesproken: ik heb zo ooit de hele zomer een klein schaduwbordertje met Maranta (tiengebodenplantje e.d.) gehad. Dat ging best goed (tot het te koud werd natuurlijk) en gaf een heel jungle-achtig effect!
woensdag 23 juni 2010 - 15:06
braze

Braze

Hoi jungle .

tja wat is tropisch ?
dat maakt ieder voor zich zelf uit .
maar in mijn optiek is het een combinatie van vormen
en veel bloemvormen en ook een beetje frivool als het om kleur gaat
en ook een beetje chaos en geen stijve recht toe recht aan border
in een jungle tuin heb je een beetje uitlokking prikkeling nodig om te gaan
kijken wat daar nou onder die palm groeit zo,n idee komt erbij mij altijd
op .
mooie voorbeelden van dat idee kun je treffen in de zoo van Emmen
en in Arnhem en ook de Hortus Botanicus van de vrije universiteit Amsterdam
doet leuk mee .
Kniphofia aurea
Yucca
palm soorten
Bamboe < BELANGRIJK vraag naar polvormen VAN DE Bamboe ,s >
Iris
Hemerocallis
Pampa gras
Passieflora
Hedychium < bandelen als Canna >
Bromelia < idem >
Helioconia idem

dat is ongeveer wat ik nu bedenk als basis om verder uit te bouwen .

zaterdag 26 juni 2010 - 00:29
braze

Braze

Hoi jungleman .

hoe is het met de omvorming van de tuin lukt het een beetje
met alle ideeen die we aan de hand hebben gedaan .

Gr

Cuno alexander .
zaterdag 10 juli 2010 - 11:06
Palmpiej

Palmpiej

Al wat foto's?

Groeten,
Herman
____________________________________________________

http://www.allezaden.nl voor al uw exotische- en palmzaden.
donderdag 22 juli 2010 - 11:52
u857287

U857287

hallo

mijn ervaringen : er wordt tegenwoordig al snel gezegd in de tuincentra, "allemaal winterhard" tot we een heel strenge winter krijgen, en dan vriest het toch kapot, ondanks het feit dat je alles mooi inpakt met stromatten, vliesdoek en dergelijke. het ligt ook dikwijls hoe groot je tuin is en waar hij is gelegen, of hij open en of er veel koude wind aan kan, of dat hij gewoon een insloten stadstuin is. bij ons in Limburg (B) is het veel kouder dan in andere plaatsen van het land. Dus wat is er bij ons gesneuveld de laatste jaren : trachycarpus, eucalyptus (was toch reed enkele meters hoog), vijgen, (2 jaar na mekaar een nieuwe gekocht en telkens bevrozen), musa.

het heeft met veel weersomstandigheden te maken, dus voor mij geen tropische planten meer, ik houd het op de inlandse, in hoeverre ze inlands zijn, cornus, blauwe regen, rozen, ed.

veel succes ermee

lieve
vrijdag 23 juli 2010 - 23:44
braze

Braze

Hoi lieve

Tja de hollandse termen , beginnen een beetje op hol te slaan .
en lading ervan , ontgaat een beetje bij velen .

R, < potgrond > verlinden, stelde in zijn boek het nieuwe tuinnieren ,
voor om de naam winterhard, te veranderen in KLIMAAT bestendig .
dat zou een meer omvattende term , kunnen zijn zo stelde ROB .

Hij bedoelde daarmee, dat winterhard alleen, inhoud heeft als het om
verdraagzaamheid voor koude ,wordt gesproken , maar een klimaat
bestaat uit meer , dan een weer type .

zo vertelt het weer niet ,of een plant droogte / nattigheid /wind / hagel /dooi bestendig is , of dat hij daar aan juist kapot gaat, dat kun je menen ineen term

klimaat bestendigheid .

ook ik heb vele, sub / Tropische planten, zien verdwijnen, en ik zit nog niet eens
zover, van de kust vandaan , maar schralen wind, kan vreemd genoeg nog meer
schade aanrichtten , dan dooi .

maar goed het zal wat mij betreft de moeite lonen omverkopers eens
bij te scholen in hun kennis , van exoten ,dat zou een hoop tuinleed , kunnen voorkomen lijkt mij .


Gr

cuno alexander .
zaterdag 24 juli 2010 - 00:10
corrine

Corrine

Ben zelf ook een fan van een tropische tuin heb meerdere soorten planten geprobeer maar de makkelijkste planten zijn toch: trachycarpus fortunei, niet woekerende bamboesoorten, groenblijvende varens (geen dicksonia, gingen bij mij dood) chamaerops humilis, fatsia japonica (goedkoop en groeien lekker hard) yucca's. En niet te vergeten een aucuba maar dan met een gespikkeld blad, heel mooi en groenblijvend!

Hier een fotootje van mijn oude tropische tuin, de nieuwe tropische tuin is nog niet helemaal klaar.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 oktober 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon