menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander met heel veel knoppen

Ga naar meest recente reactie

catar

Catar

Al jarenlang heb ik problemen met het in bloei krijgen van mijn oleander.
Ik heb alle adviezen goed opgevolgd, het enige wat misschien nog zou kunnen is: kan het zijn dat als je plant heel veel knoppen heeft, dat dan ook de bloei verminderd. Ik denk dan met name aan het idee, dat de plant veel kracht kwijt raakt door al die knoppen en zodoende nauwelijks tot bloeien komt.

Tja, t'ís maar een idee hoor, ik weet het anders ook niet meer.

misschien hebben jullie hier iets op?

groeten van Catar
zondag 6 juni 2010 - 18:40
depauws

Depauws

Catar
Ik heb gehoord dat in Spanje Portugal de oleanders in de vrijse natuur vooral in de bedding van rivieren groeien.
Dus zorg ervoor dat de oleander altijd veel water krijgt, een beetje water in de pot zou zelfs geen kwaad kunnen.
Ik heb hier met een oleander betere resultaten sedert ik overvloedig water geef.
Groeten
Silvain
maandag 7 juni 2010 - 12:09
catar

Catar

Ja, ook dat heb ik gedaan. Dus wat mij betreft zou het nog eventueel alleen die vele knoppen zoals bovenstaand beschreven, iets kunnen betekenen?

groetjes weer
Catar
maandag 7 juni 2010 - 16:49
braze

Braze

Hoi allemaal .

zover ik het nog uit mijn hoofd weet , komen de oleanders uit India .
daar groeien in wadi,s , zoals eerder beschreven ,zijn ook dit rivier beddingen .
ik gaf mijn oleander, dan ook een/ twee keer per week 20 ltr water , en daar bloeide
hij fantastich op ,maar helaas het sprookje ging uit ,met de laatste winter kapot
gevroren ,niks aan te doen .
dat je weinig knoppen hebt , hoeft volgens mij niet aan jouw onderhouds lust ,
te liggen .
alswel het weer .
heel veel bomen planten, hebben daar last neem de fruitbomen, als voorbeeld hoe gevoelig is
die bloesem wel niet , en ook Oleanders zouden er last van kunnen hebben .

Gr

Cuno alexander .
maandag 7 juni 2010 - 20:43
braze

Braze

Hoi allemaal .

zover ik het nog uit mijn hoofd weet , komen de oleanders uit India .
daar groeien in wadi,s , zoals eerder beschreven ,zijn ook dit rivier beddingen .
ik gaf mijn oleander, dan ook een/ twee keer per week 20 ltr water , en daar bloeide
hij fantastich op ,maar helaas het sprookje ging uit ,met de laatste winter kapot
gevroren ,niks aan te doen .
dat je weinig knoppen hebt , hoeft volgens mij niet aan jouw onderhouds lust ,
te liggen .
alswel het weer .
heel veel bomen planten, hebben daar last neem de fruitbomen, als voorbeeld hoe gevoelig is
die bloesem wel niet , en ook Oleanders zouden er last van kunnen hebben .

Gr

Cuno alexander .
maandag 7 juni 2010 - 20:44
catar

Catar

Eh.............

Ik had het over juist veel knoppen. zie bovenstaande berichten.

groetjes
Catar
maandag 7 juni 2010 - 20:49
lanne

Lanne

Geef ze zoveel mogelijk zon en veel water- naar gelang de temperatuur ( liefst geen koud water ) - een grote pot ( in de zomer met onderschaal waar water in mag blijven staan ) met heel goede en goed bemestte grond ( met koemestkorrels - of bloedmeel en geef gerust ook beendermeel ).Als je dat allemaal niet hebt , ga dan op zoek naar een meststof met hoog middennummer bv Miracle-gro ( 15/30/15)
Als je aan de wateroplosbare mestkorrels 10/52/10 kan geraken krijg je een heel goed resultaat ( te vinden via fuchsia liefhebbers ) Gebruik de aanbevolen dosering en geef dit iedere week ( als ze goed aan de groei zijn en wissel eens af na een tijdje met 20/20/20 ) Je zal zien dat ze grote lange bladeren krijgen, zoal het moet zijn en donker van kleur met een klein beetje gezonde glans .(Dus als de bladeren klein worden en licht van kleur is dit een teken dat je voorgaande aanbevelingen best toepast ) Probeer ook om ze nooit te droog te laten worden want dan zie je na enkele dagen veel gele bladeren die afvallen en krijg je kale stammen- dus echt iedere dag nakijken of ze nat genoeg staan , zelfs als het regent staan ze vaak te droog omdat het regenwater niet altijd in de pot terecht komt of onvoldoende is .
snoei er ook ieder jaar een aantal dikke stammen uit tot op een 20 a 30 cm (als de plant te groot wordt)
Op die overgebleven stokken, ontstaan dan na korte tijd heel veel zijscheuten die het jaar daarop zullen bloeien - het jaar daarop doe je terug hetzelfde met andere dikke stammen en zo verjong je ieder jaar je struik en wordt die heel mooi vol - je krijgt dan heel veel bloemen en geen kale lange takken met enkele bloemen , zoals je ze vaak ziet staan .
Je zal dan bloemen hebben waar je mee kan uitpakken !!!
Succes - en laat ons op het einde van de zomer eens genieten van de foto's van je bloeiende oleander !!!
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 8 juni 2010 - 08:27
bettinawl

Bettinawl

hallo,
naar het schijnt bloeien oleanders in ons klimaat veel beter als je ze een dak boven hun hoofd geeft en beschermd zet tegen te felle (afkoelende) wind.
mvg
bettina
vrijdag 18 juni 2010 - 18:15
catar

Catar

Ja, dat wat betreft de temperatuur die achterblijft heb ik ook al gedacht. Vandaar dat toen het kortgeleden best wel warm was kreeg ik de indruk dat er wat vaart in zat qua knoppen/bloemen.

Op het moment zijn er een paar knoppen die groter/dikker zijn, maar veel is het niet. Ben benieuwd, want vorig jaar bleef het ook maar bij een karig aantal bloemen!

Zou het goed zijn om de plant tijdelijk weer binnen(hal) te zetten als de temperatuur aan de lage kant zit?

Iedereen bedankt voor de reacties,

Catar
zaterdag 19 juni 2010 - 08:19
bettinawl

Bettinawl

hallo,
ik durf ze inderdaad binnen zetten, in de veranda waar ze dan heel uitbundig gaan bloeien. Het enige nadeel is dan dat ze gemakkelijk beestjes krijgen wegens te weinig verluchting.
sproeien is dan de boodschap maar daar ben ik dan weer niet zo gelukkig mee.
groeten
zaterdag 19 juni 2010 - 10:07
catar

Catar

Nog even een vraagje over dit laatste bericht. Je schrijft veranda, is dit nu binnen of buiten, hoe hoog komt daar de temperatuur gewoonlijk?

alvast bedankt weer,
Catar
zaterdag 19 juni 2010 - 11:15
bettinawl

Bettinawl

dit is binnen, ik kan wel de ramen openzetten zodat er langs beide kanten frisse wind doorheen waait, maar aangezien het weer dit jaar niet al te fel meewerkt blijven de ramen gesloten, wij leven ook in de veranda (annex keuken)
als buiten de zon schijnt loopt de temperatuur in de veranda al gauw op naar 30° C en meer.
het is bij zo'n temperatuur dat de oleanders echt genieten, helaas binnen is er dan meestal te weinig ventilatie, wat de insecten dan weer prachtig vinden.
groeten
bettina
zaterdag 19 juni 2010 - 18:48
rietepiet

Rietepiet

Jeetje, ik dacht even een paar Oleanders in twee bakken in de tuin te zetten (1 staat er ook in de grond) maar het gaat niet zo makkelijk als de marktvrouw mij had verteld.
Er zitten genoeg knoppen in maar er komen maar enkelen uit. Wel staan de bakken aan het water(vijver) en vangen dus iedere dag wind. Wel krijgen ze genoeg of veel water en zon (voor zover die hier schijnt)! De bladeren gaan nu ook al vreemd doen. Bah ik dacht makkelijke planten gekocht te hebben!
Ook lees ik hier op het forum problemen met de plant, jammer hoor!
Misschien hebben jullie hier suggestie voor mij,
groeten rietepiet
(ik stuur een foto mee, dat jullie de locatie zien waar ze staan)
zaterdag 19 juni 2010 - 20:36
bettinawl

Bettinawl

In principe zijn oleanders niet echt moeilijk qua groei. ook niet voor bloei, voorwaarde is wel zon, zon, en zon.
Dit jaar valt dat wel erg tegen. Normaal hebben we hier vaak westenwind, wat toch mildere temperaturen meebrengt maar dit jaar hebben we toch al vaak koude noordenwinden gehad.
met mediterrane planten moet je dan gewoon je verlies pakken en hopen dat het volgend jaar beter wordt.
groeten
ps foto nog niet gezien.
zondag 20 juni 2010 - 16:30
rietepiet

Rietepiet

Hier de foto van mn tuin: Hij is van bovenaf genomen, dus je moet goed kijken!
Groetjes
zondag 20 juni 2010 - 17:17
lanne

Lanne

De foto is hier bij mijn ook niet te zien -
groetjes
Lily-Anne
zondag 20 juni 2010 - 20:16
rietepiet

Rietepiet

Probeer de foto wat kleiner te maken....
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 22 juni 2010 - 12:56
rietepiet

Rietepiet

Gaat me niet lukken, toen dacht ik ..zet hem gewoon bij mn profiel foto maar dat lukt ook al niet...ben een kluns met mn p.c.
dinsdag 22 juni 2010 - 13:02
Letty

Letty

Hallo allemaal,

Naar het schijnt kan een oleander wel tegen een paar graden vorst, maar mijn plant was toch kapot gegaan. Vorig jaar kocht ik een nieuwe en die heb ik deze keer binnen overwintert. Hij had veel bloemknoppen toen ik hem kocht en heeft dan ook uitbundig gebloeid. Dit jaar heeft hij opnieuw veel bloemen. Hij staat bijna voortdurend met zijn voeten in het water, zeker bij het hete weer van de laatste week, maar in gewone omstandigheden is het goed toch elke dag water te geven tot het onderaan in de schotel komt. En voor de rest zoveel mogelijk zon.
Vriendelijke groeten, Letty


Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 10 juli 2010 - 00:03
kristof_P

Kristof_P

in 2007 had ik een klein Oleandertje in de tuin geplant (zelfde type als op de foto hierboven) en het plantje heeft nog nooit moeilijk gedaan om te groeien of te bloeien in ons klimaat. ook met de laatste twee winters had hij hier geen probleem. ondertussen is de plant flink wat gegroeid en staat hij wederom mooi in bloei.
snap dus niet waarom je hem zou binnenzetten in de zomer als het enkele graden koeler zou worden????

foto van de oleander, staat jammerlijk nog wat 'geklemd' tussen een B. armata en een Phormium maar volgend jaar ofzo zal hij daar uitgegroeid zijn. groeid uiteraard een stuk sneller dan een Brahea en een Phormium...



gr
Kristof
zaterdag 10 juli 2010 - 11:16
kristof_P

Kristof_P

ok, een uploaden via "extra foto" werkt hier blijkbaar niet....dan maar via de andere manier...

men oleander op dit eigenste moment.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 juli 2010 - 11:18
Letty

Letty

Hallo Kristof,

In de zomer staat de oleander zo wie so buiten, zelfs vanaf maart - april, maar vanaf november haal ik hem toch binnen, hangt een beetje af hoe vlug het wintert.
Misschien ben ik té voorzichtig, maar ik wil geen tweede keer een plant verliezen, die nochtans ingepakt was voor de winter, toen die buiten bleef staan.
Eenmaal buiten in de lente blijft de plant uiteraard buiten, zelfs als het dan nog eens een paar graden vriest.
Vriendelijke groeten, Letty
zaterdag 10 juli 2010 - 11:40
catar

Catar

Nou hier ook helemaal niet te klagen hoor met de bloemen. Eindelijk, maar dat is toch te danken aan het warme weer van afgelopen tijd. En natuurlijk zoals gezegd: pot staat in laagje water!!!

Ik denk dat iedereen nu geniet van zijn of haar oleander.

groet
catar
zaterdag 10 juli 2010 - 12:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon